Upplev räckvidden hos Audi Q6 e-tron > Teknik > Audi Sverige
Rear view of the Audi Q6 e-tron in a mountain landscape.

Upplev den imponerande räckvidden hos Audi Q6 e-tron

Elbilen Audi Q6 e-tron utlovar inte bara lång räckvidd. Laddningseffekten och uppkopplingsmöjligheterna gör den till den ytterst användbar i vardagen – eller på längre resor.

Text: Patrick Morda Foto: Tom Klocker

Nadia Riaz-Ahmed
Lästid: 6 min

När man bedömer en ny elbil ligger fokus ofta på lång räckvidd. ”Våra analyser visar att en elbil idag måste erbjuda en räckvidd på 45 till 50 mil i verklig körning för att vara attraktiv”, säger Florian Hauser, ansvarig för produktmarknadsföring för Premium Platform Electric (PPE) och därmed även för Audi Q6 e-tron. Därför har vi ägnat särskild fokus på detta under utvecklingsprocessen: Den bakhjulsdrivna modellvarianten Audi Q6 e-tron performance kan köra upp till 64 mil* på en laddning enligt WLTP. På så sätt lämpar sig suven lika bra för vardagskörning som för längre resor.

Det skulle dock vara för smalt att bara fokusera på ett nyckeltal. Förutom den specifika räckvidden bör du även ta hänsyn till laddningsprestandan och det digitala ekosystem som en bil är integrerad i. ”Det finns en teknisk sida av detta, och en annan sida som är nära kopplad till komfort och den sömlösa integrationen av digitala tjänster”, förklarar Hauser och förklarar att mycket arbete har lagts ner på utvecklingen av PPE i allmänhet och Audi Q6 e-tron i synnerhet för att göra laddning och laddningsplanering så enkel och praktisk som möjligt för daglig användning.


Bild av ratten och displayen.
Ett avlägset bergslandskap.

Idag måste en elbil ha en räckvidd på 45 till 50 mil i verklig körning.

Florian Hauser

Det börjar med den senaste generationen av e-tron ruttplanerar, dvs. navigationssystemet där även laddningsplaneringen är integrerad. Den stora panoramadisplayen gör det mycket enklare att välja önskade laddningspunkter eller att reagera på systemets rekommendationer. Planeringen, som även kan göras bekvämt via myAudi-appen, tar hänsyn till prognoser för rådande trafiksituationer och laddningsstationernas tillgänglighet. Dessutom får du information om laddeffekten eller leverantörerna hos respektive laddningsstationen. När resmålet har fastställts identifierar Audi Q6 e-tron laddningspunkter som kan nås vid batteriets idealiska laddningsnivå (SoC) och förkonditionerar högvoltsbatteriet därefter.

Detta är förutsättningarna för bästa möjliga laddningsprestanda. Beroende på ytter- och systemtemperatur kyler eller värmer den intelligenta värmestyrningen i Audi Q6 e-tron automatiskt högvoltsbatteriet till det idealiska temperaturområdet. Med maximalt 270 kW* erbjuder Audi Q6 e-tron en enastående laddeffekt i sitt segment. "Dessutom kombinerar vi den höga effekten med en utökad laddningsplatå för att skapa en optimerad laddningskurva. På så sätt kan den höga laddningseffekten nyttjas under lång tid.


Audi Q6 e-tron som kör genom ett bergslandskap.Audi Q6 e-tron som kör genom ett bergslandskap.

Audi Q6 e-tron kan köra upp till

64

mil

på en laddning enligt WLTP-testcykeln.

På bara

21

min*

kan du ladda från 10 till 80 procents laddningsnivå vid en snabbladdningsstation (HPC).

På bara

10

min*

kan ladda upp till 26 mil i räckvidd vid en snabbladdningsstation (HPC).

Gör laddningen till en upplevelse - This is Audi

Audi charging* ger dig tillgång till ett av Europas största publika laddningsnätverk. Med Audi Charging Hubs, som för närvarande finns i sex större städer i Tyskland, Österrike och Schweiz, och digitala tjänster som Plug & Charge* eller e-tron ruttplanerare erbjuds en mängd olika tjänster som gör din långresa i Europa med elbil ännu enklare och bekvämare.

MMI touch-displayen i användning.
Frontvy av Audi Q6 e-tron.

Det som verkligen är avgörande, eftersom det är lättare att jämföra än maximal effekt, är ökningen från 10 procent laddningsnivå (SoC) till 80 procent. Med Audi Q6 e-tron tar det bara 21 minuter vid en snabbladdningsstation (HPC)*. På 10 minuter* kan du ladda tillräckligt med energi för en räckvidd på upp till 26 mil, vilket är imponerande i segmentet. Men när du behöver eller vill ladda ska det vara så bekvämt som möjligt. Med Audi charging erbjuds bekväm auktorisering av laddning med RFID-kort, via myAudi-appen eller via Plug & Charge i ett nätverk med cirka 700 000 publika laddningspunkter. Med Plug & Charge sker autentiseringen helt och hållet i bakgrunden direkt mellan laddningsstationen och bilen, betalningen sker automatiskt och debiteras det kort du lagt in på ditt konto. Information om laddning och fakturering visas direkt i myAudi-appen. ”Det skapar en verkligt förstklassig upplevelse”, sammanfattar Hauser.

Det är helt enkelt kombinationen av räckvidd, laddningsprestanda och uppkopplade tjänster som gör Audi Q6 e-tron så unik. ”En annan stor fördel, som jag tycker sker alldeles för sällan”, tillägger Florian Hauser, "är att man i teorin kan ladda den var som helst där det finns el. Det är svårt att föreställa sig en bensin- eller dieselstation precis bredvid ditt favoritkafé i stadskärnan eller på en avlägsen plats i bergen.


Audi Q6 e-tron vid en HPC-laddningsstation på ett berg.

Några korta ord med Florian Hauser, ...

... om Audi Q6 e-tron
"Jag kör den själv och jag är imponerad över hur den kombinerar de fördelarna med en elbil och modellen som SUV med hög användbarhet i vardagen. Inget verkar vara en kompromiss för mig. Tack vare den elektriska quattro fyrhjulsdriften kör den dessutom som en äkta Audi: den är precis, dynamisk, självsäker och snygg! Och, det är något alla som har suttit i bilen med mig också tycker."

... om hur praktisk Audi Q6 e-tron är i vardagen
"Snabb laddning, rymlig kupé, digitala funktioner som tillvalet Augmented Reality-head up display eller helt enkelt förvaringsutrymmet i kupén: Allt detta gör vardagen på vägarna både enklare och trevligare. Den kommande skidsäsongen kommer definitivt att sätta den på prov. Jag förväntar mig att jag kan köra från Ingolstadt till norra Alperna och tillbaka igen utan ett enda laddstopp, även under vinterförhållanden. Men vid behov kan jag använda tiden i skidbackarna med att ladda bilen på de många laddningspunkterna."

... om laddningsinfrastrukturen i allmänhet
"Fler och fler laddningspunkter öppnas upp och prestandan förbättras. Naturligtvis finns det fortfarande utrymme för förbättringar. Jag skulle vilja att laddningen skulle bli en mer upplevelse i framtiden, så att den tid det tar att ladda din bil kan nyttjas på ett bra sätt. Med Audi Charging Hubs erbjuder Audi redan lösningar för snabbladdning, särskilt i stadsområden där inte alla har tillgång till egna laddboxar."

Foto av Florian Hauser.

Florian Hauser har arbetat med elektrisk mobilitet på Audi i tio år. För närvarande ansvarar han för produktmarknadsföring av Premium Platform Electric och Audi Q6 e-tron.

 
En Audi Q6 e-tron som kör genom en kurva.

Elegant och effektiv

Helt eldrivna Audi Q6 e-tron nyttjar möjligheterna med nya Premium Platform Electric fullt ut. Den imponerar med nya digitala interiören, en innovativ elektronikarkitektur, avancerad laddnings- och batteriteknik och en uttrycksfull design. Upptäck den helt eldrivna premium-suven.