Bästa tjänsten! Med ServiceCam filmas det aktuella felet på bilen och kunden får direkt ett kostnadsförslag.
Bästa tjänsten! Med ServiceCam filmas det aktuella felet på bilen och kunden får direkt ett kostnadsförslag.
Din bil är på service och då upptäcker teknikern att något behöver repareras, bytas ut eller åtgärdas. Alltså något som inte ingår i det ordinarie serviceprogrammet.
Vore det inte skönt om du omedelbart får vetskap om upptäckten, ett råd från teknikern och möjlighet att fatta beslut om du vill ha felet fixat på stubben – i stället för att boka en ny tid och lämna in bilen ännu en gång?
Med Audi ServiceCam går det till just så. Serviceteknikern filmar det han eller hon upptäckt, berättar i kameran vad som är fel, hur det ska åtgärdas och ger ett kostnadsförslag direkt.
Du som har bilen på service får ett sms med en länk. Klickar du på den öppnas en sajt där du kan se filmen från serviceteknikern och direkt göra dina val: tacka ja till förslaget, ställa följdfrågor eller avböja. Det behövs alltså inte någon särskild app eller inloggning.
”Vårt mål är inte bara att hitta fel, utan att på det stora hela öka transparensen och tryggheten för kunden”, säger Louise Westman som är chef för servicemarknad på Audi Sverige.
Snabb service. Louise Westman är chef för servicemarknad på Audi Sverige.
Snabb service. Louise Westman är chef för servicemarknad på Audi Sverige.
Louise Westman menar att verkstadsbranschen kanske inte alltid varit ett under av smidighet i sådana här lägen, och ibland har det resulterat i en misstro från kunderna. Med ett verktyg som Audi ServiceCam ska det vara ett minne blott. Den servicetekniker som faktiskt tar hand om den aktuella bilen är också den som talar direkt till bilägaren i filmen.
Exempel på saker som kan vara aktuella att ta upp är slitna däck eller bromsar. Med filmen får bilägaren ett visuellt bevis för slitaget, och en förklaring om hur det påverkar bilens köregenskaper och säkerhet.
Audi ServiceCam introducerades först i England och har funnits även i Sverige i några år. Nu ska det användas mer frekvent på alla Audis verkstäder, och Louise Westman menar att det inte minst kan minska antalet återbesök hos verkstaden.
”Men serviceteknikerna behöver inte bara filma när de upptäcker något som avviker. De kan även filma och visa att bilen faktiskt är i toppskick vilket ju också är värdefullt för kunden”, säger Louise Westman.
I anslutning till filmsekvensen på Audis sajt finns även kontaktuppgifter, så att kunden direkt kan ringa upp verkstaden och ställa följdfrågor eller diskutera det som upptäckts. Maximalt nedslipade trösklar mellan kund och verkstad kommer garanterat att göra livet enklare för båda parter.