På en helt egen nivå
Audi Sverige Teknik
På en helt egen nivå

På en helt egen nivå

Kortare laddtid, längre räckvidd och kompromisslös prestanda. Med Nya Audi Q6 e-tron rullar vi in i e-mobilitetens framtid. Nyckeln är den unika PPE-plattformen.

Audi Q6 e-tron parkerad utanför ett hus

Som bilköpare kan man undra över vissa uppgifter om en ny bilmodell. Vad spelar det till exempel för roll att nya Audi Q6 e-tron är byggd på en helt ny plattform som utvecklats enkom för eldrift? Svaret är enkelt: massor.

Genom att konstruera en plattform som inte behöver ta hänsyn till en förbränningsmotor med tillhörande växellåda ges stor frihet. Det kan till exempel resultera i att bilens utrymmen kan disponeras smartare – den blir helt enkelt rymligare och rakt av bättre i förhållande till karossens yttermått. Än större är vinsten med att bilen från början konstrueras för att vara digital. Såväl effektivitet som användarupplevelse vinner på det. Men låt oss ta det från början.

Audi Q6 e-tron markerar en ny era för Audi. Plattformen PPE har utvecklats tillsammans med Porsche och kommer att utgöra bas för flera bilmodeller från de båda märkena. Jämfört med Q8 e-tron är nya Q6 e-tron ett snäpp mindre utanpå, men utrymmena är som nämnts mycket väl tillvaratagna. Till exempel rymmer bagageutrymmet hela 526 liter (eller 1 529 liter med baksätet framfällt). Och eftersom det inte sitter någon förbränningsmotor under fronthuven finns där plats för ytterligare 64 liter bagage (i den så kallade ”frunken”). 

Till en början kommer Q6 e-tron i två versioner. Q6 e-tron har en motoreffekt på 387 hästkrafter och en maximal räckvidd på 62 mil. Den sportigare SQ6 e-tron har hela 516 hk med launch control och räckvidden är upp till 59 mil. Båda har ett batteri på 100 kWh (brutto) och är baserade på 800-voltsteknik.

Snabbladdning kan ske med effekt upp till 270 kW och att få ytterligare 25 mils räckvidd kan ta så lite som tio minuter. Att ladda från 10 till 80 procent går på ungefär 21 minuter och givetvis har Q6 e-tron Audis Plug & Charge-lösning. Q6 e-tron har dessutom en mycket effektiv återvinning av bromskraftsenergin, upp till 95 procent av alla inbromsningar beräknas kunna ske i form av regenerering med upp till 220 kW. 

Bilen har från början konstruerats för att vara digital

Q6 e-tron

Aktiva digitala ljussignaturer

Om laddstationen klarar 400 volt kan 800-voltsbatteriet automatiskt ”delas upp” i två, vilket ger så kallad bankladdning. Då laddas båda halvorna parallellt med upp till 135 kW. Drivlinan är konstruerad så att elmotorn som driver bakhjulen ger lite mer kraft än den främre elmotorn, vilket ger en bakhjulsdriven momentfördelning och körkänsla även vid fullast.

Självklart är Q6 e-tron fyrhjulsdriven, men två bakhjulsdrivna versioner kommer att ansluta senare där den ena prioriteras för extra lång räckvidd. Men quattro är synonymt med Audi, och det märks även i bilens design.

Betrakta karossvecket som löper över bakskärmarna med början i bakljuset och framåt över hjulet. Det är en så kallad ”quattro blister”, som understryker den kraftfulla drivlinan. Fronten präglas av Audis single frame – eftersom det är en elbil utan behov av kylning – och i tredimensionell effekt. Inramningen kan vara i antingen selenitsilver eller högblankssvart.

Q6 e-tron

Audi var tidigt ute med att använda LED-strålkastare som hade unika ljussignaturer för respektive modell. Redan på 00-talet var det således lätt att identifiera en mötande Audi vid mörkerkörning.

Med Q6 e-tron tas ytterligare steg. Till exempel har den världens första aktiva, digitala bakljussignatur. Tekniken består av andra generationens OLED-bakljus med vardera sex OLED-paneler och totalt 360 segment som genererar en ny bild var tionde millisekund. Därmed kan även varningssignaler, för att uppmärksamma andra trafikanter på ett haveri eller en olycka, ”målas” i bakljusen. Strålkastarna kan skapa åtta olika ljussignaturer med Matrix LED-tekniken.


Q6 e-tron interiör

Invändigt möter en helt ny Audiupplevelse. Instrumentpanelen är tydligt gjord för att skapa en flerdimensionell känsla, där det viktigaste finns närmast och mer sällan använda funktioner lite längre bort. Precis som Audis kunder är vana vid sedan 1990-talet är MMI-skärmen central, men både dess utförande och resten av förarmiljön är helt ny.

Digital Stage kallar Audi instrumenteringen i Q6 e-tron, med en stor, välvd panoramadisplay i förarens blickfång och en MMI passagerardisplay framför högerplatsen. Tack vare bakgrundsbelysningen skapas en känsla av att Digital Stage svävar fritt vid mörkerkörning.

Mitt framför föraren finns en 11,9 tum stor Audi Virtual Cockpit och till höger om den en 14,5-tums Audi MMI pekskärm. Passagerardisplayen, som erbjuds som tillval, är 10,9 tum stor och kan användas för att till exempel streama filmer eller manövrera navigationssystemet utan att föraren distraheras.

Som tillval finns head up display som även kan visa augmented reality. Det stora, vinklade bildplanet, som projiceras i vindrutan, ger intryck av att finnas cirka 200 meter framför bilen. Ytan motsvarar en skärm med 88 centimeters diagonal. Tack vare augmented reality kan exempelvis väganvisningar och varningar projiceras ”direkt på den verkliga vägen”.

Q6 e-tron
Q6 e-tron
Q6 e-tron

Ljudanläggning från Bang & Olufsen

En annan teknik som tagit stora kliv är röststyrningen, Audi Assistant. Den är numera självlärande tack vare AI och kan aktiveras på flera sätt. En avatar dyker upp på MMI-pekskärmen eller i head up display, beroende på situation, och Audi Assistant förstår fler än 800 olika röstkommandon. Audi Assistant kan också själv komma med proaktiva förslag, föreslå smarta rutiner och skapa intelligenta listor. Det är praktiskt taget som att ha en ovanligt snabbtänkt och skärpt assistent som hela tiden ligger steget före och alltid är beredd.

Infotainmentsystemet i Q6 e-tron är baserat på Android Automotive OS och bland tillvalen som förgyller resan finns en ljudanläggning från Bang & Olufsen. Den består av 20 högtalare och ger totalt 830 watt. Fyra av högtalarna finns placerade i de främre nackskydden.

Möjliggöraren av den nya tekniken i Q6 e-tron är bland annat E3 1.2 – End-to-End Architecture. Ett digitalt ramverk där fem högprestandadatorer samverkar med ständig uppkoppling och uppdateringar via nätet. Alla fordonsfunktioner utgår från E3, och detta hade alltså inte varit möjligt i en bil som inte redan från början konstruerats just för detta. 

I en konventionell bil går det att komma långt genom att tillföra och utveckla tekniken, men att få full utväxling på möjligheterna som digitaliseringen medför kräver fullt fokus från första skissen. Därför är det en stor vinst att Q6 e-tron är baserad på en plattform som är enkom gjord för eldrift. 

Vinsterna kommer i alla led: hur bilen kan laddas, hur den kan prestera och hur den är att leva med både i vardagen och på den långa, härliga semesterresan. Och eftersom PPE-plattformen aldrig någonsin kommer att behöva en mekanisk förbindelse mellan fram- och bakaxel (som i traditionella, fyrhjulsdrivna bilar) behövs heller ingen kardantunnel som stjäl utrymme i kupén. Bekvämt fotutrymme på alla sittplatser i baksätet med andra ord. Se där en liten men synnerligen konkret fördel av att aldrig rita in en förbränningsmotor i konstruktionen. 

Text: Eric Lund ― Foto: Audi AG ― Källa: Audi Magazine nr 01 2024