Jaan, har någon kört nya Audi e-tron GT mer än du?
Det vet jag inte, men i min roll som teknisk projektledare kör jag bilarna en hel del – även i de tidiga stadierna och med olika programvaruversioner. Jag har kört alla tre modellerna och deltog också i det slutliga godkännandetestet tillsammans med mina kollegor.
Tekniskt sett är den viktigaste förändringen att serien numera består av tre modeller.
Precis, med S, RS och RS performance har vi nu tre versioner istället för de tidigare två. Och de skiljer sig åt i design och funktion. Alla tre versioner har dock fått påtagliga uppdateringar inom prestanda, vardagskörning och komfort och flera delar har finjusterats in i minsta detalj. Det syns inte alltid, men man märker av dem när man kör.
Den här detaljnivån är rätt ovanlig för en produktuppgradering, en så kallad facelift.
När det gäller tonvikt och enhetlighet, som i nya Audi e-tron GT, är det minst sagt ovanligt. Vanligtvis görs inte så stora ändringar av chassit och drivlinan, utan designen spelar en mycket större roll. Men den elektriska drivlinan i Audi e-tron GT har gett oss möjligheten att genomföra mer omfattande åtgärder. Mycket har förändrats jämfört med den föregående modellen vad gäller drivlina, köregenskaper och högvoltssystemet.