Jag är verkligen imponerad av nya Audi e-tron GT > Teknik > Audi Sverige
An Audi RS e-tron driving through a bend.

"Jag är verkligen imponerad av nya Audi e-tron GT."

Den nya generationens Audi e-tron GT erbjuder fler modellversioner och förbättrad prestanda jämfört med föregångarna. Projektledare Dr Jaan Mattes Reiling ger en första inblick.

Text: Patrick Morda - Foto: AUDI AG

Nadia Riaz-Ahmed
Lästid: 4 min

Jaan, har någon kört nya Audi e-tron GT mer än du?
Det vet jag inte, men i min roll som teknisk projektledare kör jag bilarna en hel del – även i de tidiga stadierna och med olika programvaruversioner. Jag har kört alla tre modellerna och deltog också i det slutliga godkännandetestet tillsammans med mina kollegor.

Tekniskt sett är den viktigaste förändringen att serien numera består av tre modeller.
Precis, med S, RS och RS performance har vi nu tre versioner istället för de tidigare två. Och de skiljer sig åt i design och funktion. Alla tre versioner har dock fått påtagliga uppdateringar inom prestanda, vardagskörning och komfort och flera delar har finjusterats in i minsta detalj. Det syns inte alltid, men man märker av dem när man kör.

Den här detaljnivån är rätt ovanlig för en produktuppgradering, en så kallad facelift.
När det gäller tonvikt och enhetlighet, som i nya Audi e-tron GT, är det minst sagt ovanligt. Vanligtvis görs inte så stora ändringar av chassit och drivlinan, utan designen spelar en mycket större roll. Men den elektriska drivlinan i Audi e-tron GT har gett oss möjligheten att genomföra mer omfattande åtgärder. Mycket har förändrats jämfört med den föregående modellen vad gäller drivlina, köregenskaper och högvoltssystemet.


Som en del av ett projektledningsteam på tre personer ansvarade Jaan Mattes Reiling för chassit, drivlinan och högvoltssystemet, inklusive batteri- och laddningstekniken, i nya generationens Audi e-tron GT.

Med Audi RS e-tron GT performance kan vi uppnå acceleration på en helt ny nivå*.

Jaan Mattes Reiling

Fronten på Audi S e-tron GT.
Sidan på Audi S e-tron GT.

Vad var särskilt viktigt?
Det var viktigt för oss att öka prestandan för  alla modellversioner. Vi har bland annat modifierat motorerna, aerodynamiken, chassit och bromsarna. Flera delar av drivsystemet på bakaxeln är nya och vi har också uppdaterat elektroniken på framaxeln. Ett exempel som verkligen belyser vilken detaljnivå som man jobbat på är att till och med avståndet mellan bromsbelägg och bromsskiva har justerats för att minska kvarvarande bromsmoment och därmed höja prestandan..

Var det något som förvånade dig under utvecklingsprocessen?
Bilen är faktiskt lättare än sin föregångare och ändå presterar den bättre på de viktigaste områdena. Vi har optimerat kemin i battericellerna och på så sätt förbättrat kapaciteten avsevärt utan att behöva öka storleken på batteriet. Nya specialutvecklade däck med optimerat rullmotstånd bidrar också till längre räckvidd i WLTP-cykeln.


Fågelperspektivsbild på Audi RS e-Tron GT.
Baksidesvy avAudi RS e-tron GT.

Prestandavärdena för nya generationens Audi e-tron GT

Mer dynamisk

2.5

s

är tiden det tar för nya Audi RS e-tron GT performance* att accelerera från 0 till 100 km/h i Launch Control-läget.

Snabbare

320

kW

är den maximala laddningseffekten* för modellerna i nya Audi e-tron GT-serien.

Längre räckvidd

609

km

på en laddning (enligt WLTP) är möjligt för Audi S e-tron GT.

Laddhastigheten är viktig för räckvidden. Vilka framsteg har ni gjort på det området?
Laddhastighet är en avgörande faktor, särskilt när man vill köra bilen varje dag. Den maximala laddningseffekten* har ökats med 50 kW till 320 kW. Men vad som är lika viktigt är den förbättrade laddningskurvan. Det innebär att bilen nu kan bibehålla en hög laddningseffekt under ännu längre tid.

Fronten på Audi RS e-tron GT Performance.
Sidan på Audi RS e-tron GT Performance.

Vilka är dina personliga höjdpunkter?
Det är svårt att säga. Audi RS e-tron GT performance* har en kraftfull acceleration,  men den hydrauliska hjulupphängningen med aktiv dämpningskontroll är enligt mig oöverträffad. Något som gör mig särskilt glad är att vi har kunnat introducera specifik feedback från våra kunder om allt från bromskraftsåtervinning till grafisk visning av laddningseffekten i MMI. Jag har varit med i utvecklingen av flera Audi-modeller i mina dagar, och jag är verkligen imponerad av att vi har lyckats introducera så mycket innovation i en bil som Audi e-tron GT, som faktiskt redan var i stort sett perfekt!

Alla tre Audi e-tron GT modellerna.
 
Baksidesvy av Audi S e-tron GT.

Intensivare än någonsin

Nya elektriska Audi S e-tron GT kombinerar effektfull design med en kraftfull drivlina och dynamiska köregenskaper. De nya versionerna imponerar med förbättrad räckvidd, prestanda, laddning och köregenskaper och erbjuder nya spännande funktioner, exempelvis det nya panoramasoltaket. Med ett knapptryck ändras PDLC-tekniken (Polymer-Dispersed Liquid Crystal) från genomskinlig till ogenomskinlig. Upptäck nya möjligheter med Audi S e-tron GT.