Det mesta som Markus Robèrt gör handlar på ett eller annat sätt om naturen. Till vardags är han forskare på Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm, där han är docent vid institutionen för strategiska hållbarhetsstudier. På fritiden är han en av Sveriges mest framgångsrika vind- och kitesurfare med ett gäng SM-medaljer, någon VM-medalj, och en rad meriter från tävlingar och äventyr i allehanda extremsporter i bagaget. Bland annat har han vindsurfat från Sverige till Tyskland och balanserat på en windfoil på öppet hav i drygt 20 mil. I vintras satte han dessutom nytt världsrekord, då han med hjälp av en kite kom upp i 111 kilometer i timmen på långfärdsskridskor.
”Är man tillräckligt mycket i naturen så vill man gärna jobba med bevarandet av den. Att med egna ögon se utvecklingen av algblomningarna i Östersjön, eller det krympande snötäcket i högterräng, piskar upp glöden.”
Markus livslånga kärlek till miljön och naturen var också inspiration till doktorsavhandlingen som han skrev 2007 om hur organisationer kan sänka sin klimatpåverkan av sina transporter.
Metoden som fick namnet CERO har hyllats och uppmärksammats stort. 90 procent av alla företag och organisationer som har anammat den uppnår sina mål.
”Jag jobbar halvtid på KTH och resten ägnar jag åt CERO. Vi hjälper i dag ett hundratal kunder, från stora företag till kommuner och andra offentliga aktörer med att kartlägga personalens pendlingsresor. Det är en stor gråzon när det kommer till utsläpp som vi måste komma till rätta med.”
Med den bakgrunden behöver man såklart inte tvivla på att han kör eldrivet.
”Sysslar man med transportforskning så var det ett ganska självklart val. Plus att Audi e-tron passar mina behov perfekt. Den är ett riktigt kraftpaket som gör att jag lätt kan haka på en fullastad släpvagn när jag reser med familjen i Sverige eller drar i väg till en tävling.”
Audi Magazine bad Markus skriva ett reportage om hur det är att köra eldrivet i Europa, samt beskriva utvecklingen av laddinfrastrukturen. Här är hans berättelse!