”Jag är beroende av tystnaden"
Audi Sverige Teknik
”Jag är beroende av tystnaden"

”Jag är beroende av tystnaden"

Med sina bilder sprider fotografen Tom Klocker glädje till hundratusentals människor på sociala medier. Hans huvudfokus är alltid berg. I den här delen av Audi e-tron Stories delar han med sig av fördelarna med att köra en bil tyst genom naturen.

Text: Nadia Riaz-Ahmed ― Foto: Tom Klocker, Anna Maria Gürtler  Lästid: 5 min

A drone image from above shows a white car on a road in the mountains.

För Tom Klocker har bergen alltid känts hemma. Före gryningen, när de flesta andra ligger och sover, är han redan uppe på bergstopparna - ständigt på jakt efter de mest dramatiska soluppgångarna. ”Jag är beroende av naturens tystnad”, säger den före detta professionella snowboardåkaren. Därför är det så perfekt att han själv kan ta sig tyst fram med sin Audi Q4 e-tron. "Jag hade ingen aning om att det kunde vara så här. Gång på gång blir jag förvånad över hur annorlunda jag upplever omgivningen i detta nya ljudlandskap." 

Varje gång han kör med öppna fönster, vare sig det är tidigt på morgonen eller sent på kvällen, fascineras han av avsaknaden av höga motorljud. I stället får han lyssna till knastret av stenar, ljudet av koskällor och fåglars kvitter. För Tom Klocker är det bästa att hans eget bidrag till ljudbilden är väldigt liten och därmed inte störande för djuren runtomkring. "Med elbilen är jag säker på att jag inte stör någon", säger tyrolaren, som reser mycket och ofta med sin bil. 

"Jag önskar ofta att Audi Q4 e-tron hade ännu längre räckvidd", säger Tom Klocker. Men han har kommit på en smart lösning. Hemma i sitt garage har han laddningsmöjlighet så att hans morgnar alltid börjar med ett fulladdat batteri. När Tom Klocker väl har kört upp i bergen, så vet han att han naturligtvis måste köra ner igen. Det speciella här är att han drar nytta av en av fördelarna med en elektrisk drivlina - regenerering, som är omvandlingen av rörelseenergi till elektrisk energi, till exempel vid inbromsning. "Jag återvinner en betydande del av min räckvidd under körningen", säger fotografen. "I bergen är regenerering därför en enorm fördel för mig", säger Klocker. 

När han har fångat bergslandskapet med sin kamera, åker han hemåt igen, men planerar redan sin nästa tur upp till bergen.

Tom Klocker plugs the charging cable into his Audi Q4 e-tron.
A white Audi Q4 e-tron drives down a mountain road.
The Audi virtual cockpit shows the recuperation process.

"Jag planerar inga laddsstopp"

Fram till 2015 var Tom Klocker en professionell snowboardåkare som deltog i tävlingar över hela världen och tillhörde de bästa inom sporten. Därefter förvandlade han sin passion till sitt yrke som fotograf.

Tre frågor till Tom Klocker om att köra elbil

01. Varför valde du en elbil?

Jag var helt enkelt nyfiken. Eftersom jag fotograferar många bilar i mitt jobb och det blir mer och mer populärt med elbilar ville jag prova själv. Jag ville känna hur det känns att köra eldrivet och om jag ens är rätt typ av förare för det. Och jag måste säga att jag hittills är mycket nöjd.


02. Vad gillar du mest med Audi Q4 e-tron visuellt?

Bilens design är väldigt viktig för mig, jag kör den ändå praktiskt taget varje dag. Jag gillar de tonade rutorna, de svarta Audi-ringarna,detaljerna och fälgarna på min vita Audi Q4 e-tron. Jag tycker att allt passar bra ihop.


03. Vilken roll spelar rutt-/tidsplanering för dig?

Innan jag ger mig ut på vägarna tar jag en snabb titt på min rutt. Men jag planerar inga laddstopp. Eftersom jag redan har kört flera tusen kilometer med Audi Q4 e-tron vet jag hur långt jag kommer. Nu finns det ju tillgängliga laddstationer nästan överallt på motorvägarna. Jag är inte orolig.

Tom Klocker stands at the open door of the Audi Q4 e-tron and looks into the distance.
View of a lake from the car.

Jag blir alltid förvånad över hur annorlunda jag upplever omgivningen

Tom Klocker

Tom Klocker stands in front of an open car door and looks into the distance.
The white Audi Q4 e-tron stands in front of a mountain that Tom Klocker hikes up on foot.