Ljussignaturerna på Audi Q4 e-tron kan anpassas efter behag. Och kommunicera med omgivningen.
César Muntada sätter sig på huk och tittar rakt in i strålkastaren på Audi Q4 e-tron. Bilens öga om man så vill.
”Människor ser varandra i ögonen när de träffas för första gången. Och det är den typen av möte vi vill skapa mellan bilen och betraktaren. Strålkastardesignen behöver skapa ett behov hos omgivningen. Att vilja veta mer”, säger César Muntada, Head of Light Design på på Audi.
Audi vill skapa känslor med den här typen av möten.
”Meningsfullhet, upplevelser, perspektiv. När vi utvecklar något på Audi har vi alltid människor i fokus. Vi vill fånga människors hjärtan med designen och funktionen hos strålkastarna på bilen”.
Vi är i Ingolstadt för att prata om hur Audi ser på ljus i framtiden – och nya Audi Q4 e-tron.
César Muntada, Head of Light Design på Audi, vill utnyttja bilens strålkastare för att skapa en relation med betraktaren.
Strålkastaren är ögat på Audi Q4 e-tron.
César Muntada, Head of Light Design på Audi, vill utnyttja bilens strålkastare för att skapa en relation med betraktaren.
Strålkastaren är ögat på Audi Q4 e-tron.
César Muntada
Thomas Bühner designade strålkastarna och bakljusen på Audi Q4 e-tron.
Den 0,5 millimeter tunna panelen i borstat rostfritt stål ger strålkastardesignen extra precision.
Thomas Bühner designade strålkastarna och bakljusen på Audi Q4 e-tron.
Den 0,5 millimeter tunna panelen i borstat rostfritt stål ger strålkastardesignen extra precision.
En 0,5 millimeter tjock panel i rostfritt stål spelar också en nyckelroll i strålkastarna.
”Allt måste vara så otroligt precist och se perfekt ut också på nära håll. Med det sagt, ljussegmenten i just det här strålkastarna består av realtivt breda block, ganska skrymmande i våra designerögon. Det är där som den rostfria panelen kommer in. Den gör att förgrunden i strålkastaren delas in i sektioner, samtidigt som bakgrunden står oförändrad. Det gör att ljuset blir betydligt mer precist definierat”, säger Thomas Bühner.
Stephan Berlitz, chef för Lighting Innovations/Functions på Audi Technical Development Division, bredvid Light Urban Experience-modellen.
Stephan Berlitz, chef för Lighting Innovations/Functions på Audi Technical Development Division, bredvid Light Urban Experience-modellen.
Vår digitala tidsålder har banat väg för stora och snabba framsteg inom ljusdesign. Men det ställer också höga krav på tekniken när varje given ljusmodul ska kontrolleras elektroniskt och lysa enligt ett givet mönster. Ansvariga för just detta är ljusutvecklarna på Audis tekniska utvecklingsavdelning. För Audi Q4 e-tron specifikt är Tanja Kammann ansvarig för coming home/leaving home-sekvenserna och Thomas Gensberger för övriga exteriörljusfunktioner.
De röda lysande Audiringarna i Audi Q4 e-trons LED-bakljus är inspirerade av banorna i ett kretskort.
De röda lysande Audiringarna i Audi Q4 e-trons LED-bakljus är inspirerade av banorna i ett kretskort.
Deras uppgift är att göra verklighet av designteamets visuella ideer. Att programmera mjukvaran exakt så att strålkastarna och bakljusen lyser exakt som det är tänkt, vid exakt rätt tidpunkt.
”Vi anger i datasetet hur starkt varje individuellt ljussegment ska lysa, och definierar hur många millisekunder varje LED-lampa i varje ljussegment ska vara aktiverat. Vi programmerar också LED-segmenten på ett sånt sätt så att olika ljussignaturer kan skapas, och ger därmed möjligheten för kunden att välja”, säger Tanja Kammann.
”Audi är synonymt med perfekt upplysta vägar. I strålkastarna på Q4 e-tron används LED-ljus för halvljuset och Matrix LED för helljuset,” fyller El- och IT-teknikern Thomas Gensberger i.
Bakljusen använder samma LED-teknik som de främre strålkastarna. En central detalj i bakljusen är de fyra, ständigt lysande, Audi-ringarna.
Tanja Kammann är Functional Project Manager och skapar bland annat dataseten för Audi Q4 e-trons dynamiska ljussekvenser och digitala ljussignaturer.
Elektronik- och IT-tekniker Thomas Gensberger har programmerat mjukvaran för alla standardfunktioner för exteriör belysning i Audi Q4 e-tron.
Tanja Kammann är Functional Project Manager och skapar bland annat dataseten för Audi Q4 e-trons dynamiska ljussekvenser och digitala ljussignaturer.
Elektronik- och IT-tekniker Thomas Gensberger har programmerat mjukvaran för alla standardfunktioner för exteriör belysning i Audi Q4 e-tron.
Bakljusen har störst kommuniaktionspotential inför framtiden, det menar Stephan Berlitz, Head of Lighting Innovations/Functions på Audis tekniska utvecklingsavdelning: ”Den OLED-teknik vi använder oss av i andra bilar fint homogen. Men vi tänker framåt. Fordonsljus kan användas som displayer där fokus ligger på kommunikation som är enkelt att uppfatta”.
Stephan Berlitz drar sin hand över konceptet Light Urban Experience. En abstrakt modell med ett kupoltak i glas som fungerar som en 3D-skärm som belyses av projektorer inuti bilen. Light Urban Experience används av teknikerna på Audi för att testa nya idéer. Hur kan ljus, genom en display, kommunicera? Inte bara med internt med föraren, utan även med omvärlden? Om Berlitz för sin hand för nära glaset ändras färgen från grön till röd. Om han rör sina händer ovanför glaset, följer ljuseffekterna hans rörelser.
Stephan Berlitz ser stora möjligheter med att kommunicera med ljus.
"I dag har våra bilar redan högpresterande datorer ombord som är uppkopplade mot omvärlden. Hur kan vi använda oss av det och erbjuda innovativa ljusfunktioner? Tänkbara möjligheter för framtiden: signalera till andra fordon via skärmar bak på bilen om att det finns fara framför. Projektion av döda vinkeln på asfalten så att cyklister kan se när de inte syns. Sända varningar till fotgängare som stirrar på sina smartphones genom att projicera fordonets form på marken framför dem”.
Stephan Berlitz, chef för Lighting Innovations/Functions på Audi Technical Development Division, bredvid Light Urban Experience-modellen.
Stephan Berlitz, chef för Lighting Innovations/Functions på Audi Technical Development Division, bredvid Light Urban Experience-modellen.
Stephan Berlitz
På Audi arbetar tekniker och designers tillsammans för att skapa framtidens ljus. César Muntada delar Stephan Berlitz vision: ”Vårt mål är att skapa en bättre värld. Samtidigt blir vår värd alltmer komplex. Så kommunikation blir allt viktigare för att vi ska förstå varandra bättre. Vi behöver en typ av ljusspråk på våra bilar som måste vara intuitivt, enkelt och internationellt gångbart. Minskad komplexitet och ökad tydlighet. Det är kommunikationsvägen framåt.”
César Muntada vill skapa ett internationellt ljusspråk för bilar som kan förstås över hela världen.
Audis designers testade ny teknik på denna ljussfär.
César Muntada vill skapa ett internationellt ljusspråk för bilar som kan förstås över hela världen.
Audis designers testade ny teknik på denna ljussfär.