Under vintern och våren har nya Audi Q6 e-tron hårdtestats på KALT 1, en hemlig testanläggning någonstans i norra Sverige. Bilen som blir officiell under andra halvåret är starten på Audis största modelloffensiv någonsin.
Audi Q6 e-tron blir den första modellen som byggs på teknikplattformen Premium Platform Electric.
Audi Q6 e-tron blir den första modellen som byggs på teknikplattformen Premium Platform Electric.
Senare i år ska Audis helt nya SUV Q6 e-tron börja tillverkas på fabriken i Ingolstadt. Men för att säkerställa att den kommande bilmodellen klarar av tuffaste tänkbara förhållanden sätts ett antal förserie-bilar eller prototyper just nu på hårda prov på Audis hemliga testanläggning i svenska Lappland.
Ett antal maskerade bilar, för att inte avslöja exakt hur den kommande bilmodellen ska se ut, sladdar kontrollerat omkring på isarna och de plogade vägarna. Här, på en hemlig plats nära polcirkeln, har Volkswagenkoncernen sin topphemliga testanläggning som är döpt till KALT 1, och just nu är det alltså Audi som finjusterar, kalibrerar och slutkontrollerar sin nya bil.
Audi Q6 e-tron är, som namnet avslöjar, en helt elektrisk SUV och hamnar mellan Q4 e-tron och Q8 e-tron i modellprogrammet. Precis som sina två syskon kommer Q6:an med två olika karosser: SUV och Sportback.
Från hetta till kyla. Audi Q6 e-tron testas i alla väderlekar – och väglag.
Från hetta till kyla. Audi Q6 e-tron testas i alla väderlekar – och väglag.
Bilen är också den första som baseras på den banbrytande nya plattformen Premium Platform Electric, och med sin storlek och med Audis erkänt förträffliga terräng- och vägegenskaper passar den perfekt för den nordiska, och inte minst den svenska, marknaden.
Det hemliga testområdet täcker mer än 3 600 hektar och bjuder på mer än 83 kilometer vintervägar med varierande förhållanden. Allt bakom höga stängsel för att hålla nyfikna konkurrenter och motorjournalister borta.
”Vintertesterna här i Lappland är bara ett moment när vi sluttestar och kalibrerar en ny bilmodell. Ofta pågår testkörningarna i mer än ett år, och vi testkör även i torra och varma förhållanden, liksom i bergiga miljöer. Allt för att kördynamiken ska optimeras för olika förhållanden och vägar”, säger Raphael Kis, produktutvecklare på Audi, och som gör sin 14:e vinter på testanläggningen i Lappland.
Audi Q6 e-tron är den första bilen i en rejäl modelloffensiv från Audi, som ska resultera i inte mindre än 20 nya bilmodeller fram till år 2025. Fler än hälften av dessa är dessutom eldrivna. Audi Q6 e-tron förväntas nå sina glada nya ägare i början av 2024.