Från och med 2026 kommer Audi tävla i FIA Formel 1 med en egenutvecklad drivlina. Projektet kommer att utgå ifrån Audi Sports anläggning i Neuburg nära Ingolstadt. Det är första gången på över ett decennium som en Formel 1-drivlina byggs i Tyskland.
Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef i ledningen för Audi AG och Markus Duesmann, VD Audi AG.
Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef i ledningen för Audi AG och Markus Duesmann, VD Audi AG.
”Motorsport är en integrerad del av Audis DNA. Formel 1 är både en global scen för vårt varumärke och ett mycket utmanande utvecklingslaboratorium. Kombinationen av hög prestanda och konkurrens är alltid en drivkraft för innovation och tekniköverföring i vår bransch. Med det nya reglementet är det nu helt rätt tidpunkt för att engagera oss. Både Formel 1 och Audi har tydliga hållbarhetsmål." säger Markus Duesmann, VD.
Vid inträdet i Formel finns en tydlig plan för hur tävlingen ska bli mer hållbar och kostnadseffektiv. Det nya tekniska reglementet, som kommer att gälla från 2026, fokuserar på ökad elektrifiering och hållbara bränslen. Utöver det befintliga kostnadstaket för team kommer ett kostnadstak för tillverkare av s.k. Power-Units att införas 2023. Formel 1 har dessutom satt upp det ambitiösa målet att vara en koldioxidneutral racingserie till 2030.
"Med tanke på de stora tekniksprång som serien tar mot hållbarhet 2026 kan vi tala om ett nytt Formel 1. Formel 1 håller på att förändras och Audi vill aktivt stötta denna resa. En nära koppling mellan vårt Formel 1-projekt och AUDI AG:s tekniska utvecklingsavdelning kommer att möjliggöra synergieffekter." Oliver Hoffmann, Teknisk Utvecklingschef.
Från och med 2026 kommer elektrifieringsgraden öka jämfört med dagens Formel 1-motorer, via en ny s.k. Power Unit som består av en elmotor, batteri, styrelektronik och förbränningsmotor. Elmotorn kommer då att vara nästan lika stark som förbränningsmotorn, som har en uteffekt på ca 544 hk. De högeffektiva 1,6-liters turbomotorerna drivs av hållbart syntetiskt bränsle – en förutsättning för att Audi ska kunna ta steget in i serien.
Audis drivlina kommer att byggas vid Audi Sports toppmoderna kompetenscenter för motorsport i Neuburg, inte långt från Audis huvudkontor i Ingolstadt. I Neuburg finns redan provbänkar för F1-motorer, elmotorer och batterier. Ytterligare förberedelser görs nu när det gäller personal, byggnader och teknisk infrastruktur för att få allt väsentligt på plats i slutet av året.
Ett separat företag bildades nyligen för ”Power-Unit”-projektet som ett helägt dotterbolag till Audi Sport. Adam Baker kommer att ta över ledningen av företaget och därmed Formel 1-projektet som VD. Baker, som är ingenjör, har haft olika ledande befattningar för tillverkare och team inom motorsport. Innan han började på Audi 2021, arbetade han på FIA i tre år. I slutet av året kommer Audi att tillkännage beslutet om vilket team de kommer att ställa upp med.
”För utvecklingen och tillverkningen av Formel 1-drivlinan kommer vi att bygga vidare på den värdefulla expertis som våra motorsportmedarbetare besitter, fortsätta investera i vårt motorsportcenter och även rekrytera specialister med hög specialistkompetens”. Julius Seebach, chef för Audi Sport.
Audi Sport samlar sina krafter för Formel 1-projektet och avslutar därför sitt LMDh-projekt. Motorsportdivisionen har redan dragit tillbaka utvecklingen av sportbilen för långlopp. Vid sidan av kundracingen kommer Audi Sport fortsätta sitt innovationsprojekt med RS Q e-tron i Dakarrallyt. Nästa år är Audis målsättning att vinna i öknen.
Vare sig det gäller Rally-VM, World Sportscar Championship, US motorsport, DTM, Le Mans eller Formel E, har Audi Sport satt en standard med många titlar i många kategorier.
”Formel 1 är nästa stora milstolpe i Audis motorsporthistoria”, Julius Seebach chef för Audi Sport.