Carlos Sainz och Lucas Cruz säkrade Audis första seger i Dakarrallyt med elektrifierade RS Q e-tron.
Carlos Sainz och Lucas Cruz säkrade Audis första seger i Dakarrallyt med elektrifierade RS Q e-tron.
Audi RS Q e-tron är en komplex bil och ett utmärkt exempel på parollen Vorsprung durch Technik. Den elektriska fyrhjulsdriften får sin kraft från ett högvoltsbatteri. Kopplat till högvoltsbatteriet är en energiomvandlare som drivs av det förnybara bränslet reFuel.
– Med vår revolutionerande elektrifierade drivning har vi på bara tre år övervunnit en av de största utmaningarna inom motorsporten. Vi fortsätter därmed på en lång rad av pionjärprestationer som alltid har präglat Audi under motorsportens fyra decennier. Jag vill tacka hela teamet för denna enastående prestation i en särskilt tuff version av Dakarrallyt, säger Oliver Hoffmann, teknisk Utvecklingschef i Audis ledning.
Bakom ratten på den vinnande Audi RS Q e-tron var Carlos Sainz och vid hans sida kartläsaren Lucas Cruz. Det var deras fjärde seger i Dakarrallyt – men den första i en Audi. Insatsen är imponerande. Med dagliga etapper på omkring 40 mil, två maratonetapper med en begränsad eller ingen möjlighet till service och totalt 789 mil. En stor del dessa i den mycket svårnavigerade och vidsträckta Rub' al Khali-öknen.
Vinnarna Lucas Cruz och Carlos Sainz firar tillsammans med Rolf Michl, chef för Audi Motorsport och Sven Quandt teamchef för Q Motorsport.
Vinnarna Lucas Cruz och Carlos Sainz firar tillsammans med Rolf Michl, chef för Audi Motorsport och Sven Quandt teamchef för Q Motorsport.
Ytterligare två Auditeam deltog. Det ena med den franske Dakarrally-veteranen Stéphane Peterhansel som har 14 totalsegrar i bagaget. Dessutom det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist som vann prologen under rallyts inledningsdag. Efter sex etapper låg de tvåa bakom Sainz/Cruz, men en skada på bilens bakaxel under den sjunde sträckan grusade svenskarnas chanser till en totalseger. I stället rullade man in på en hedrande 26 plats.
Rolf Michl, chef för Audi Motorsport, framhåller lagarbetet som nyckeln till framgången.
– Det var en överväldigande lagprestation. Alla arbetade tillsammans för att göra detta historiska resultat möjligt för Audi. Stort tack till detta underbara team. Idag har vi skrivit ett nytt kapitel för Audi, men även i Dakarrallyts historia, säger Rolf Michl.
Det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist tillsammans med tävlingschef för Dakarrallyt 2024 David Castera.
Det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist tillsammans med tävlingschef för Dakarrallyt 2024 David Castera.
Utvecklingen av Audis Dakarrallyvinnande RS Q e-tron har gått på bara tre år. Den innovativa drivlinan innebär att Audi Sport satt ned ytterligare en milstolpe inom motorsporten. På 1980-talet förändrade quattro rallysporten i grunden. År 2006 vann Audi R10 Le Mans 24-timmars – som första dieseldrivna bil någonsin.
Audi var också med från start i det eldrivna formelbilsmästerskapet FIA Formula E Championship och har sedan fortsatt driva elektrifieringen inom motorsporten. Nästa elektrifieringsutmaning för Audi Sport är inte vilken som helst. 2026 kliver man nämligen in i Formel 1 – motorsportens finrum – med en hybriddrivlina.
Audi RS Q e-tron i Rub' al Khali-öknen.
Audi RS Q e-tron i Rub' al Khali-öknen.