Motorsport
När Audis satsning på Dakarrallyt inleddes var målsättningen given: ”Vi ska vinna!” Märket med de fyra ringarna skulle göra det ingen annan gjort tidigare – ta sig an världens tuffaste rally med hjälp av elektrifiering. Vi tittar tillbaka på tre omtumlande år – och ett triumfartat slut.
Sport
56 tävlande. 36 hål och två dagars nervdaller när Sverigefinalen i Audi quattro Cup avgjordes på Barsebäcks fantastiska golfbanor i Skåne. I potten: En plats i världsfinalen i Oman.
Audi fortsätter att skriva i historia. Efter nästan 790 mil i den Saudiarabiska öknen kunde teamet med Carlos Sainz och Lucas Cruz köra över mållinjen som segrare i det legendariska rallyt. Det markerade inte bara Audis första seger i Dakarrallyt. Det var dessutom första gången rallyt vanns med en eldriven bil. Vorsprung Durch Technik.
Events
Enligt en undersökning bland 17 500 tillfrågade svenska bilägare är det tyngst vägande skälet att köpa en Audi designen. Inget annat bilmärke får lika högt betyg när det gäller just design som Audi.
Dakarrallyt som slingrar sig genom den saudiarabiska öknen anses vara ett av världens tuffaste terrängrallyn. Efter den framgångsrika debuten 2022 går Audi Sport-teamet in i tävlingen med en vidareutveckling av Audi RS Q e-tron.
Från ökensand till asfalten i city: Den innovativa drivlinan i Audi RS Q e-tron används inte bara i Dakarrallyt. Den spektakulära bilen har även varit på besök i förarteamens tre huvudstäder. Efter Madrid och Paris stod Stockholm på tur.
Från och med säsongen 2026 tar Formel 1 ett stort hållbarhetskliv som innebär effektivare motorer och ökad andel eldrift i drivlinan. Det ligger helt i linje med Audis vision och när den säsongen drar i gång kommer Audi ha ett team med i motorsportens finrum.
Från och med 2026 kommer Audi tävla i FIA Formel 1 med en egenutvecklad drivlina. Projektet kommer att utgå ifrån Audi Sports anläggning i Neuburg nära Ingolstadt. Det är första gången på över ett decennium som en Formel 1-drivlina byggs i Tyskland.
För andra året i rad ställde Audi upp i Dakarrallyt med en bil med en elektrifierad drivlina. Audi Magazine följde med bland sanddyner, regnstormar och vådliga krascher. Här är rapporten om vad som egentligen hände när guldet blev till sand.
Årets Dakarrally bjöd på både väntade och oväntade utmaningar, felnavigeringar i sanden och grymt teamwork – men framför allt blev det en fantastisk framgång för Audis tre bilar, alla utrustade med en elektrisk drivlina.
Mattias Ekström ska ta sig an det legendariska Dakarrallyt. I ett samtal om sporten, teamet och äventyret.