1984 förändrades allt, då fick han för första gången fabriksunderstöd och kunde på allvar sikta på och utmana om VM-titeln.
I sin gulvita quattro visade han snabbt att farten fanns där. En andraplats i Monte Carlo-rallyt, följdes av en vinst på hemmaplan inför en rekordstor publik i Svenska rallyt som hejade fram honom. Efter att ha hamnat på taket i Portugal och tvingats bryta och sedan fått motorhaveri i Kenya var kampen om världsmästartiteln vidöppen.
”Motorn hade inte fått någon olja – i stressen hade mekarna glömt en trasa i motorrummet”, har Stig berättat om incidenten i Kenya.
Men missödena hade det goda med sig att de tände både Stig och hela teamet, och vad som sedan följde är ett stycke svensk idrottshistoria.
Efter en femteplats i Frankrike vann han tre segrar i rad: först i Grekland, sedan i Nya Zeeland och till sist i Argentina.
När Stig kom till säsongens sista tävling i Elfenbenskusten hade han redan avgjort kampen om VM-titeln, men som det anstår en världsmästare avslutade han stilenligt med att även vinna den sista tävlingen för året.
Saken blev inte sämre av att stallkamraten Hannu Mikkola kom tvåa i mästerskapet. De två nordbornas överlägsna prestation innebar naturligtvis också att Audi vann världsmästerskapet för tillverkare.
När Stig Blomqvist kom hem till Sverige var det som en rikskändis.
På Stora torget i Örebro höll landshövdingen tal och firandet leddes av tv-legendaren Lennart Hyland inför tusentals åskådare.
Stig, som aldrig varit en man av stora ord, konstaterade lågmält: ”Kul att det blev så uppmärksammat.”
Efter 1984 års säsong fortsatte Stig Blomqvists framgångar med Audi med en andraplats i världsmästerskapet 1985.
Totalt blev det i karriären elva förstaplatser i WRC-deltävlingar, varav åtta kom bakom ratten på en Audi quattro. Dessutom vann han Svenska rallyt hela sju gånger, plus att han tog hem två Champion of Champions-titlar åren 1989 och 1990.