Triumfens ögonblick
Audi Sverige Livsstil
Triumfens ögonblick

Triumfens ögonblick

Det är 40 år sedan Stig Blomqvist och kartläsaren Björn Cederberg lämnade konkurrenterna långt bakom sig och blev världsmästare i en Audi quattro – en bil som revolutionerade hela rallysporten.

1984 stod Sverige kanske inte helt stilla när Stig Blomqvist körde, men det var snudd på. Intresset för rallysporten var enormt och alla idrottsintresserade följde Stigs framfart runt om i Europa. Tilläggas ska också att bilen som Stig körde – en fyrhjulsdriven Audi quattro – säkert bidrog till den nyfikna uppståndelsen. Världen hade aldrig sett något liknande. 

Från början var det många som var skeptiska, men de fick snart ompröva alla förutfattade meningar.

”Den var något helt nytt för rallysporten. Alla trodde det var en seg jeep, men den var betydligt snabbare än de fram- och bakhjulsdrivna bilarna. Många inom rallysporten blev chockade över att den var så snabb”, har Stig berättat i intervjuer.

Men vi tar det från början: Redan innan säsongen 1984 var Stig Blomqvist ett känt namn inom rallysporten – och hade varit det länge. Först i grannskapet i skogarna runt sommarstugan i Närke, där han började köra bil som 6-åring och sedan när han som tonåring tillbringade otaliga dagar sladdande på en plogad bana på Hjälmarens is.

Sin första tävling körde Stig som 18-åring med sin far som kartläsare i de värmländska skogarna. 

Under 1970-talet blev Stig, med smeknamnet ”Mäster”, känd som den främste fabriksföraren för Saab. Det internationella genomslaget kom 1971, då han tog hem förstaplatsen i Svenska rallyt samt i Tusen sjöars rally i Finland och RAC- rallyt i Storbritannien.

De riktigt stora framgångarna kom emellertid under 1980-talet, vilket på många sätt kan anses vara rallyns guldålder. Mellan täta publikled for eldsprutande och turboladdade rallymonster fram, många gånger med förare bakom ratten som i dag har fått en närapå ikonisk stjärnstatus.

En av årtiondets mest framgångsrika kombinationer av förare och bil var Stig Blomqvist och Audi quattro.

Med militära rötter

Historien om Ur-quattro, som modellen också kallas, började i norra Sverige där en grupp Audiingenjörer genomförde en serie provkörningar under vintern 1976–1977. Med sig till testerna hade man en Volkswagen Iltis, vilket var en kompakt terrängbil framtagen för den tyska militären.

Trots blygsam effekt kunde Iltis med sitt fyrhjulsdriftsystem lätt köra ifrån Audis framhjulsdrivna testbilar på snö och is. Där och då fick chassiingenjören Jörg Bensinger idén att montera samma fyrhjulsdrift i en personbil. Han lyckades övertala den dåvarande chefen för teknisk utveckling inom Audi, Ferdinand Piëch, att testa att överföra tekniken på en Audi 80.

År 1978 föddes tävlingsavdelningen Audi Sport, för att förbereda märket för framtida satsningar inom motorsport. Två år senare, på bilsalongen i Genève 1980, gjorde fyrhjulsdrivna Audi quattro debut med en kantig coupékaross och en femcylindrig turbomotor på 200 hästkrafter.

Manegen var nu krattad för flera år av rallydominans, och resultaten lät inte vänta på sig.

Quattro dominerar från start

Den första WRC-segern kom när finländaren Hannu Mikkola tog hem förstaplatsen i 1981 års upplaga av Svenska rallyt. Samma år blev Michèle Mouton från Frankrike den första kvinnan att vinna en deltävling i WRC. I tre av åtta deltävlingar stod en Audiförare högst upp på prispallen.

Detta gav blodad tand och Audi bestämde sig för att år 1982 ta sig an hela WRC-säsongen, vilket var ett lyckokast. Audi vann världsmästerskapet för tillverkare och Michèle Mouton kom tvåa i världsmästerskapet för förare. Året därpå blev Hannu Mikkola den förste Audiföraren att bli världsmästare i WRC.

Skillnaden mellan en tvåhjulsdriven och en fyrhjulsdriven bil var enorm.

Stigs Audi-epok

1982 var också året då Stig Blomqvist gjorde debut i en Audi quattro. Det var kärlek redan vid första inbromsningen.

Det visade sig att Stigs teknik med ett snålt vägval och vänsterfotsbroms visade sig passa utmärkt för fyrhjulsdrift, och han öppnade starkt genom att vinna Svenska rallyt. 

”Skillnaden mellan en tvåhjulsdriven bil och en fyrhjulsdriven var enorm. Första gången jag provade trodde jag inte att det var sant. Men för min del var Audi quattro faktiskt en ganska enkel och trevlig bil att köra eftersom jag kom från framhjulsdrivna Saabar. Den hade ett liknande beteende och understyrning i kurvorna, sedan drog det i väg snabbt, tack vare fyrhjulsdriften”, har Stig berättat.

Trots att han bara körde tre deltävlingar säsongen 1982 kom han på fjärdeplats i världsmästerskapet, en placering som sedan upprepades året därpå.

I stressen hade mekanikerna glömt en trasa i motorrummet.

Full attack år 1984

1984 förändrades allt, då fick han för första gången fabriksunderstöd och kunde på allvar sikta på och utmana om VM-titeln. 

I sin gulvita quattro visade han snabbt att farten fanns där. En andraplats i Monte Carlo-rallyt, följdes av en vinst på hemmaplan inför en rekordstor publik i Svenska rallyt som hejade fram honom. Efter att ha hamnat på taket i Portugal och tvingats bryta och sedan fått motorhaveri i Kenya var kampen om världsmästartiteln vidöppen.

”Motorn hade inte fått någon olja – i stressen hade mekarna glömt en trasa i motorrummet”, har Stig berättat om incidenten i Kenya.

Men missödena hade det goda med sig att de tände både Stig och hela teamet, och vad som sedan följde är ett stycke svensk idrottshistoria.

Efter en femteplats i Frankrike vann han tre segrar i rad: först i Grekland, sedan i Nya Zeeland och till sist i Argentina.

När Stig kom till säsongens sista tävling i Elfenbenskusten hade han redan avgjort kampen om VM-titeln, men som det anstår en världsmästare avslutade han stilenligt med att även vinna den sista tävlingen för året. 

Saken blev inte sämre av att stallkamraten Hannu Mikkola kom tvåa i mästerskapet. De två nordbornas överlägsna prestation innebar naturligtvis också att Audi vann världsmästerskapet för tillverkare.

När Stig Blomqvist kom hem till Sverige var det som en rikskändis.

På Stora torget i Örebro höll landshövdingen tal och firandet leddes av tv-legendaren Lennart Hyland inför tusentals åskådare. 

Stig, som aldrig varit en man av stora ord, konstaterade lågmält: ”Kul att det blev så uppmärksammat.”

Efter 1984 års säsong fortsatte Stig Blomqvists framgångar med Audi med en andraplats i världsmästerskapet 1985. 

Totalt blev det i karriären elva förstaplatser i WRC-deltävlingar, varav åtta kom bakom ratten på en Audi quattro. Dessutom vann han Svenska rallyt hela sju gånger, plus att han tog hem två Champion of Champions-titlar åren 1989 och 1990.

Efter 1984 års säsong fortsatte Stig Blomqvists framgångar med Audi med en andraplats i världsmästerskapet 1985. 

Totalt blev det i karriären elva förstaplatser i WRC-deltävlingar, varav åtta kom bakom ratten på en Audi quattro. Dessutom vann han Svenska rallyt hela sju gånger, plus att han tog hem två Champion of Champions-titlar åren 1989 och 1990.

Rörde om hela rallyvärlden

Det är ingen överdrift att säga att Audi quattro med förare som Stig Blomqvist bakom ratten totalt ritade om kartan för rallyvärlden. När reglerna ändrades för att tillåta fyrhjulsdrift i WRC 1979 ratades idén av de flesta tillverkarna, då det ansågs att lösningen skulle vara för komplex för att vara framgångsrik. 

Efter att Audi quattro började ta hem seger efter seger tänkte konkurrenterna emellertid om, och inom några år var fyrhjulsdrift ett måste för alla rallyteam med ambition att kunna konkurrera om VM-titlar.

I dag är quattro en central del av Audis identitet och erbjuds på alla märkets modeller med undantag från minstingen A1.

Totalt har Audi byggt över elva miljoner bilar utrustade med quattro-fyrhjulsdrift, en teknik som genom åren kontinuerligt har förbättrats och förfinats och som uppskattas av Audiägare över hela världen.

Men som med alla genombrott börjar det med en dröm och några få pionjärer som visar på möjligheterna.

Som ”Mäster” Stig Blomqvist och hans säsong 1984. 

Stig Blomqvist

  • Hemstad: Örebro.
  • Ålder: 77 år.
  • Rallysegrar: Bland annat elva triumfer i WRC. Sju gånger har han vunnit Svenska rallyt.
  • Världsmästare: Stigs seger 1984 är den senaste gången en svensk blev världsmästare.
  • Gör i dag: Tävlar fortfarande sporadiskt, bland annat på den historiska racingbanan Goodwood i England.

Text: Marcus Berggren ― Källa: Audi Magazine nr 01 2024