På nya äventyr!
Audi Sverige Teknik
På nya äventyr!

På nya äventyr!

Vi åkte till Lanzarote för att testa nya Audi Q8 e-tron. En äventyrlig resa i ett magiskt landskap – garanterat utan räckviddsångest.

Text: Oskar Hammarkrantz  ―  Foto: Sagmeister Photography  ―  Källa: Audi Magazine nr 01 2023  Lästid: 4 min

Månlandskap. En ganska sliten och fantasilös klyscha som ofta åker fram när ett kargt och ogästvänligt landskap, nästan helt utan växtlighet, ska beskrivas. Men det är ändå vad som dyker upp när det svarta lavalandskapet på Lanzarote visar upp sig utanför bilfönstret. 

För det är bortanför, eller snarare innanför, turistorterna med sina irländska pubar och italienska trattorior som ett helt annat Lanzarote rullar fram. Ett landskap de allra flesta bara ser bråkdelen av en skymt av genom rutan på bussen från flygplatsen till hotellet eller resorten. 

Eftersom Audi Magazine inte åkt till den kanariska ön för att sola eller bada, eller dricka pints lyssnande på irländska trubadurer för den delen, sätter vi oss bakom ratten på nya Audi Q8 e-tron och styr bort från turistorten Puerto del Carmen och in mot det okända inlandet. 

Ordet månlandskap dyker ofrivilligt upp i huvudet igen. Försöker slå bort det och komma på något fyndigare, men eftersom filmer som Giganternas kamp med Raquel Welch, Wrath of the Titans med Sam Worthington, nyinspelningen av tv-serien Doctor Who, Krull med Liam Neeson och några hundra filmer och tv-serier till använt sig av ön för att skapa känslan av en fjärran planet eller en förhistorisk plats får det stanna kvar. Duger det för Hollywood duger det för mig.

Hyllad storsäljare

När Audi e-tron lanserades 2019 var den en pionjär som elektrisk premium-SUV. Men sedan dess har den snarare kommit att bli en måttstock med fler än 160 000 levererade exemplar, en bil som alla andra måste jämföra sig med. Nu är det alltså dags för en uppdaterad version, som dessutom fått ett nytt namn. Audis elbilsprogram består i dag av åtta modeller, och redan 2026 ska modellutbudet bestå av 20 elbilar. Därav behovet att sortera in e-tron i modell- och storleksordning. Bokstaven Q i namnet visar att bilen, precis som de med förbränningsmotorer och samma bokstav, är en SUV, och siffran 8 avslöjar att det kommer att lanseras även något mindre modeller, som en Q6 e-tron.

Audi Q8 e-tron är alltså inte en helt ny bil, utan snarare en förfining och vidareutveckling av ett av elbilsvärldens mest hyllade och storsäljande koncept.

 Den som tidigare kört Audi e-tron känner genast igen sig bakom ratten. Det går blixtsnabbt att hitta en perfekt position i de elmanövrerade stolarna och efter några knapptryck är instrumenteringen skräddarsydd efter den information just jag ville ha. Head up-displayen, som visar hastighet och navigation, är extra tacksam just här när man inte för bråkdelen av ett ögonblick vill ta bort blicken från de slingriga vägarna.


Audi Q8 e-tron i månlandskapet på Lanzarote.

Ingen räckviddsångest

Vi tar den östra kustvägen upp mot öns nordligaste punkt, Mirador del Rio. Att provkörningen sker på just Lanzarote har flera förklaringar. Först och främst är det solsäkert även på vintern. Och trots att landskapet ter sig rått och ogästvänligt är faktiskt naturen här ganska ömtålig. Då känns det bra att, tack vare elmotorerna, passera den mäktiga nationalparken Timanfaya utan att ge sig ifrån några lokala utsläpp. 

Och skulle man fortfarande lida av den alltmer sällsynta åkomman räckviddsångest är det tryggt att veta att det endast är 6 mil från norr till söder, och som mest 2,5 mil tvärs över ön. Så hur många avstickare man än gör är det näst intill omöjligt att tömma batterierna. 

Just räckvidden är kanske den viktigaste förbättringen med nya Audi Q8 e-tron. Beroende på modell har räckvidden ökat med 30–40 procent, ända upp till 60 mil med det största batteriet. Det har man åstadkommit tack vare batterier med högre lagringskapacitet, att den användbara kapaciteten utökats och att motorn på bakaxeln fått fler lindningar, vilket förbättrat verkningsgraden och minskat förbrukningen. Dessutom har man också kunnat öka effekten i basmodellen Q8 e-tron 50 med 22 kilowatt eller 30 hästkrafter. Skulle man ändå behöva ladda är det också en välkommen nyhet att även laddtiderna förbättrats. 

Vid en högeffektsladdare kan det stora batteriet laddas från 10 till 80 procent på cirka 31 minuter, vilket motsvarar en räckvidd på upp till 42 mil.  

Dessutom har luftmotståndet sänkts från cW 0,28 till 0,27 för den vanliga versionen och från 0,26 till 0,24 för Sportbackversionen, bland annat tack vare av att grillen kan täppas igen vid behov. Även detta påverkar räckvidden positivt.


De fyra karakteristiska Audiringarna har fått en tvådimensionell design.

Smart design

Vi passerar en liten surfby där våghalsar trotsar de höga vågorna och de hårda stenstränderna. En bit bort står en modell och huttrar bland stora blixtar. Det är ett stort skandinaviskt modemärke som passar på att fotografera sommarens badmode när det är tidig vinter här. 

Några kilometer norrut når vi Mirador del Rio. Och nästa filmklyscha dyker upp i huvudet. Ett näste för en James Bond-skurk är termen som ligger närmast till hands när man ska beskriva den här utkikspunkten med tillhörande kafé inhugget i lavaberget. Bakom den milt futuristiska skapelsen ligger arkitekten och konstnären César Manrique. Öns store son som skapat  det mesta av öns arkitektur, inte minst de typiska låga vita husen, och har också varit drivande i att inga höghus eller skyskrapor får byggas här.  

Här, precis vid den stilsäkre arkitektens lavaborg, passar det dessutom utmärkt att titta närmare på Audi Q8 e-trons designmässiga förändringar. Den dynamiska, kraftfulla silhuetten, som sannolikt har en stor del i bilmodellens framgång, är oförändrad. I stället handlar det om små förfiningar, som ett nytt projektionsljus (tillval) som löper mellan strålkastarna, vilket ger en ny karaktärslinje nattetid. 

De fyra karakteristiska Audiringarna har fått en tvådimensionell design, och modellbeteckningen en ny plats på B-stolpen. Som tillval finns digitala Matrix LED-strålkastare som projicerar ljuset på vägen med hjälp av över en miljon mikrospeglar som kan tiltas 5 000 gånger på en sekund. När man kör på motorväg markerar orienteringsljuset bilens position i körfältet och hjälper föraren att hålla sig säkert i mitten i trånga utrymmen. 

I Audi Q8 e-tron erbjuds dessutom tre helt nya funktioner: förbättrad trafikinformation med projicering av varningsskyltar på vägen om exempelvis en bil är stillastående längre fram, ljus som visar aktiverad blinker samt orienteringsljus på landsväg. Audi e-tron finns också i Sportback-utförande, vilket innebär en ännu sportigare silhuett med en sluttande taklinje. Dessutom finns ännu sportigare S-modeller av både den "vanliga" karosstypen och av Sportback-modellen. Tillsammans med olika batteristorlekar bjuder därmed Q8 e-tron-familjen på alternativ som passar alla önskemål och smakpreferenser.


Inspirerande körning

Vi fortsätter söderut igen, på slingriga men sammetslent asfalterade vägar. Eller så är det bara luftfjädringen, som är standard, som får asfalten att kännas så jämn. 

Kurvorna blir allt tajtare och höjdskillnaderna allt större. Enligt Audis ingenjörer har de nya modellerna 10 procent förbättrad styrning och 20 procent bättre styrkänsla samt 10 procent mindre karossrörelser än den föregående modellen. Svårmätt, naturligtvis, men det man kan konstatera är att nya Audi Q8 e-tron bjuder på både inspirerande sportig och rolig körning, samtidigt som uppträdandet hela tiden är tryggt och sällsamt stabilt. 

Det enda tråkiga är att ön snabbt tar slut. Men då är det bara att ge sig ut på ännu ett varv i det karga månlandskapet. 


Q8 55 e-tron 

Räckvidd (WLTP): 58,2 mil (Sportback 60 mil). 

Antal elmotorer: 2. 

Max motoreffekt: 408 hk (300 kW). 

Max vridmoment: 664 Nm. 

Acceleration 0–100 km/h: 5,6 sekunder. 

Toppfart: 200 km/h. 

Batterikapacitet brutto: 114 kWh. 

Batterikapacitet netto: 106 kWh. 

Snabbladdningskapacitet: 170 kW. 

Hemladdning: 11 kW 0–100 procent (ca): 11 h 30 minuter. 

Hemladdning: 22 kW 0–100 procent (ca). 6 h. 

Energiförbrukning per 100 km/h (WLTP): 24,4–20,6 kWh (Sportback 24,1–19,8 kWh).

Q8 50 e-tron 

Räckvidd (WLTP): 49,1 mil (Sportback 50,5 mil).

Antal elmotorer: 2. 

Max motoreffekt: 340 hk (250 kW). 

Max vridmoment: 664 Nm. 

Acceleration 0–100 km/h: 6,0 sekunder. 

Toppfart: 200 km/h. 

Batterikapacitet brutto: 95 kWh. 

Batterikapacitet netto: 89 kWh. 

Snabbladdningskapacitet: 150 kW. 

Hemladdning: 11 kW 0–100 procent (ca): 9 h 15 minuter. 

Hemladdning: 22 kW 0–100 procent (ca). 4 h 45 minuter. 

Energiförbrukning per 100 km/h (WLTP): 24,0–20,1 kWh (Sportback 23,7–19,5 kWh).