Batterierna är utan tvekan den viktigaste delen i en elbil. Men åt vilket håll går utvecklingen? Torsten Küppers, produktchef på Audi, reder ut begreppen och blickar framåt.
Experten Torsten Küppers
Experten Torsten Küppers
Hur långt kan vi åka om tre-fem år?
”Det finns batteritillverkare som säger sig kunna ha batteripackar som möjliggör en räckvidd på 100 mil inom en snar framtid. Men det gäller de största, lyxigaste bilarna. Längre räckvidd än 70 mil efterfrågas inte av konsumenterna. I stället går vi mot lättare, mindre och billigare batterier.”
Ett mobilbatteri är "slut" efter tre år. Är det samma sak med bilbatterier?
”Nej, de är byggda på olika sätt och har helt andra egenskaper. Smartphones är snarare utformade för att bytas ut efter tre år. I en elbil är batteristyrningssystemet mycket mer intelligent, och batteriet skyddas från överhettning och andra skadliga påverkningar. Studier visar att efter fem år är vanligtvis 95 procent av elbilens återstående batterikapacitet fortfarande tillgängligt. Batteriet är dock då långt ifrån slutförbrukat efter att det använts i elbilen. Det kan fortfarande göra ett bra jobb i ytterligare tio år i exempelvis ett stationärt lagringssystem för solceller eller vindkraftverk.Audi har bland annat återanvänt batterier i mobila laddstationer för att täcka temporära laddbehov. En annan fördel med bilbatterier är att de är uppbyggda som moduler som kan bytas ut om det skulle behövas.”
Hur får man fram en mer exakt och mer rättvisande räckvidd?
”Använd bilens inbyggda navigator. När du knappar in ett resmål tar den hänsyn till bland annat topografi och typer av vägar, om ditt resmål är uppe på en höjd, vilket förkortar räckvidden, eller ner i en dal vilket förlänger räckvidden. Om du inte använder navigatorn räknar bilen ut ett snittvärde på dina senast körda 100 kilometer och din körstil. Det blir inte alls lika exakt när bilen inte kan ta hänsyn till hur vägen eller trafiken kommer att förändras. Om bilen behöver laddas kommer navigationen att föreslå ett lämpligt ställe för det. Dessutom kommer laddningstiden att inkluderas i den beräknade ankomsttiden.”
Utvecklingen går mot lättare, mindre och billigare batterier, tror Torsten Küppers.
Utvecklingen går mot lättare, mindre och billigare batterier, tror Torsten Küppers.
Är det bara batterierna som behöver utvecklas, inte elmotororna?
”Elmotorerna har redan i dag en mycket hög verkningsgrad på cirka 95 procent men det finns alltid potential för förbättring. Fokus ligger utöver effektivitet på att göra dem mer kompakta och lättare.”
Hur ska man vårda bilens batterier?
”Det fina är att man inte behöver göra så mycket själv. Bilen vårdar batteriet själv på ett väldigt smart sätt. Den reglerar laddningen om batteriet är för varmt eller för kallt, och därför slits inte bilbatterier på samma sätt som andra batterier.”
Men att snabbladda hela tiden sliter väl på batteriet?
”Ja, på samma sätt som att köra fort på Autobahn sliter på bilen. Det är något man bara gör ibland, och då är det ingen fara. Man ska alltså snabbladda när man verkligen behöver det, som på långresan, men annars ladda på vanligt sätt, och då bara upp till 80 procent.”
Gör: Produktchef för Audi A6, A7, Q8 e-tron, R8, Audi Sport och Audi Exclusive.
Karriär: I Tyskland, mekaniker VW/Audi, testingenjör interiörutveckling VW. I Sverige, testingenjör helfordonsvalidering Scania, produktchef Audi Sverige.
Dold talang: Är gärna först ut på dansgolvet med min fru Nina.
Kör själv: Elektriskt till vardags men manuellt växlad och 6-cylindrigt till glasskiosken.
Högst upp på bucketlistan: Med bil till Nordkap och Lofoten.