Born on the track, built for the road... Den ikoniska RS-serien är nära förknippad med Audis framgångsrika motorsport-program.
Born on the track, built for the road... Den ikoniska RS-serien är nära förknippad med Audis framgångsrika motorsport-program.
Om du någon gång har hört V8-motorn i en Nascar-bil gå från rofyllt, mullrande på tomgång till smattrande, nästan ylande fullvarv – då vet du vad jag talar om. Första generationen av Audi RS 6 kom 2002, och vare sig man stod utanför bilen och hörde den dra i väg, eller själv satt bakom ratten och lät sig katapulteras framåt, var känslan och ljudet detsamma. Som en Nascar-bil.
För att få plats med den 4,2 liter stora V8-motorn med dubbla turbo var Audi tvungna att förlänga fronten med fyra centimeter. För att få plats med de stora hjulen och bromsarna breddades karossen med lika mycket. Köparna kunde sedan välja mellan RS 6 i sedan- eller Avantutförande beroende på om de hade behov av antingen ett stort eller väldigt stort bagageutrymme.
Visst kunde ett otränat öga missa hur speciell RS 6 faktiskt var, men alla med minsta bilintresse förstod att detta var något betydligt mer avancerat och påkostat än en ordinär Audi A6. Och så snart motorn startades skingrades alla eventuella tvivel.
Det var verkligen en specialutvecklad motor, även om den delade vissa grundkomponenter med V8-maskinen i A6 4.2. Kraftkällan i RS 6 var konstruerad av brittiska motorbyggaren Cosworth, som vid den här tiden ägdes av Audi.
Än i dag är den första RS 6 en ansenligt snabb bil, och vid premiären för 20 år sedan föreföll den nästan utomjordiskt kvick. I synnerhet som det var en stor och ganska tung familjebil i grunden. I förarens händer kändes den ändå nätt och kvick. Till det bidrog inte minst det då nya DRC-systemet – Dynamic Ride Control – som faktiskt används även i den allra senaste generationen RS 6. DRC motverkar att bilen kränger i kurvor (roll) eller niger och reser sig (pitch) vid inbromsning och acceleration.
In i minsta detalj. Från den dynamiska takkantsspoilern till den integrerade RS-diffusorinsatsen och smarta förarmiljön. Allt är genomarbetat på Audi RS Avant.
Gott om lastplats. RS 6 Avant bjuder på hela 1 680 liters bagageutrymme.
In i minsta detalj. Från den dynamiska takkantsspoilern till den integrerade RS-diffusorinsatsen och smarta förarmiljön. Allt är genomarbetat på Audi RS Avant.
Gott om lastplats. RS 6 Avant bjuder på hela 1 680 liters bagageutrymme.
Den nuvarande generationen RS 6 presenterades 2019 och har en kaross som är hela åtta centimeter bredare än vanliga A6. Faktum är att det mesta är specialdesignat för nuvarande RS 6. Det är bara taket, framdörrarna och bakluckan som är gemensamt med Audi A6. Tredje gången gillt är det för V8-filosofin, men utvecklingen har inte stått stilla. För första gången i RS-historien kombineras bensinmotorn med ett 48-volts mildhybridsystem. Dessutom har RS 6 numera fyrhjulsstyrning, vilket innebär att fordonsdynamikerna kan simulera en lång hjulbas (stabilitet i höga hastigheter) och en kort hjulbas (smidiga köregenskaper i låga hastigheter).
Fyrhjulsdrift har givetvis varit standard i alla RS 6-generationer – arvet från banbrytande Audi ur-quattro (1980–1991) präglar Audi som helhet och RS-modellerna i synnerhet.
Det var även dåvarande specialdivisionen quattro GmbH, numera Audi Sport GmbH, som stod för utvecklingen och även slutmonteringen av de tre första generationerna RS 6. Nuvarande RS 6 är också en produkt av Audi Sport GmbH, men den tillverkas helt och hållet i den ordinarie fabriken i Neckarsulm.
När den första RS-modellen, Audi RS 2 (fem cylindrar, 315 hästkrafter), lanserades 1994 var det en smällkaramell som ger eko än i dag. Inte bara för att den var extrem för sin tid, utan även för att den banade väg för en modellserie som än i dag placerar Audi överst bland familjebilar med racerprestanda.
Och när såg du senaste en racerbil med dragkrok? Hälften av alla RS 6 som säljs i Europa utrustas nämligen med dragkrok.
Ny vs gammal. RS 6 från 2019 möter RS 6 från 2002.
Ny vs gammal. RS 6 från 2019 möter RS 6 från 2002.
Generation och År
|
Motortyp |
Effekt |
Vridmoment |
0–100 km/h |
Toppfart |
---|---|---|---|---|---|
C5 2002 – 2007 | V8, 4,2 liter, biturbo | 450 hk | 560 Nm | 4,7 sekunder | 250 km/h |
C6 2008 – 2012 | V10, 5,0 liter, biturbo | 580 hk |
650 Nm |
4,6 sekunder |
280 km/h |
C7 2013 – 2018 |
V8, 4,0 liter, biturbo |
560 hk |
700 Nm |
3,9 sekunder |
305 km/h |
C8 2019 – |
V8, 4,0 liter, biturbo |
600 hk |
800 Nm |
3,6 sekunder |
305 km/h |