Motorhuven är väsentlig för bilens konstruktion. Den ska uppfylla alla krav på fotgängarskydd och globala bestämmelser om kollisionsskydd. De nya motorerna kräver ibland också mer utrymme i motorrummet. Alla dessa villkor påverkar hur motorhuven ska se ut och var motorhuvens skarv ska placeras. Därför löper Singleframe-grillen på nya A5 inte hela vägen till skarven och strålkastarna som på många andra Audi-modeller, utan vi bestämde oss istället för en front med en så kallad ’soft nose’.
Det innebär att motorhuven börjar längre bak med en tunn avgränsande skarv i lackeringsområdet, som man mer eller mindre bara ser om man vet om den. Det ger nya A5 en sportig, djup front som tydligt skiljer den från dess föregångare.
Intrycket förstärks av att motorhuven inte sträcker sig framåt i en lång sluttande båge, utan är avsiktligt kompakt utformad med skåror på sidorna innan den sluttar nedåt. Den power dome-liknande designen med snygga breddande detaljer ger ett mäktigt intryck både från sidan och framifrån och understryker kraften i fronten.