Den sportiga elegansen i Audis design > Design > Audi Sverige
Audi Sverige Design
Den sportiga elegansen i Audis design
Side view of the Audi A5

Den sportiga elegansen i Audis design

Nya Audi A5 har blivit ännu sportigare. Exteriördesigner Jakob Hirzel lyfter fram fem höjdpunkter i designen som ligger honom särskilt varmt om hjärtat.

Text: Bernd Zerelles – Foto: AUDI AG, Robert Fischer Lästid: 6 min

När vi designade föregångaren till Audi A4, som nu kallas A5, visste vi direkt att den behövde se sportigt ut med en kraftfull hållning och en dynamisk look. Det var tur för oss i designteamet att nya Audi A5 skulle bli den första modellen på den nya plattformen Premium Platform Combustion (PPC). Det gjorde att vi tillsammans med konstruktörerna kunde börja med ett blankt papper. 

Redan i grundversionen tog vi fram ett antal nyckelpunkter för det nya konceptet: Var exakt ska A-stolpen placeras? Hur stor radie har ett glasfat? Hur kan vi påverka dörrarnas konstruktion och på så sätt utforma stilrena och kraftfulla sidopartier? Utvecklingen av plattform och design gick hand i hand och öppnade upp för designmöjligheter som jag är oerhört tacksam för.


Proportioner är allt

Proportionerna är avgörande för en attraktiv design och bilens utstrålning. Hur lång är fronten? Var är kupén placerad? Var sitter hjulen i förhållande till karossen? Hur är kupén placerad ovanpå? Och stämmer det ’interna trycket’, alltså ytornas spänning? Hur skarpa är kanterna? Och slutligen: Hur kan jag leka med formerna för att få bilen att uttrycka kraft eller dynamik?

Proportionerna hos nya Audi A5 är idealiska. Fronten har ett kort överhäng och A-stolparna är placerade långt bak. Hela kupén sitter relativt långt bak på karossen, vilket skapar ett framåtdriv och dynamik också när bilen står stilla.

Designer Jakob Hirzel bredvid Audi A5.

Proportionerna hos nya Audi A5 är idealiska.

Jakob Hirzel

Strålkastarna

Strålkastarna är otroligt viktiga för bilens design. Det är också i dem som Audis slogan ’Vorsprung durch Technik’ återspeglas bäst. Strålkastarna utgör dessutom ett mycket starkare designelement än tidigare och Singleframe-grillen som är så typisk för Audi återfinns givetvis också hos nya A5. I detta fallet är dock grillen mycket bredare och aningen lägre än tidigare och ger ett mer horisontellt intryck. Det tredimensionella honeycomb-mönstret fångar ljuset och utstrålar sportighet och dynamik. Men det är också strålkastarna som liksom ögon bidrar till bilens närvaro. De ser självsäkra ut på nya Audi A5. 

Tack vare den senaste belysningstekniken har vi kunnat ge strålkastarna en ännu smalare design. Skarpa och precisa linjer delar in dem visuellt i två delar med en ljus övre del och en mörk nedre del. I den övre delen sitter varselljusen som framträder tydligt både på dagen och på natten och som låter dig välja mellan olika unika ljussignaturer. Den mörka nedre delen består av ljusmoduler som bara är synliga på natten. Från sidan blir strålkastarnas flödande form extra framträdande där de sträcker sig långt bak mot framhjulen och till slut övergår i den skarpa linjen som löper längs hela sidan mot bakljusen. 

För mig är denna linje grunden i designen, eftersom den löper över hela bilen – från strålkastarna till den bakre ljuslisten. Den skiljer den övre delen av karossen från den nedre sektionen som sträcker sig något nedåt för att ge en stadig bas på hjulen.


Porträttbild av Jakob Hirzel.
Strålkastarna på nya Audi A5.

Motorhuven

Motorhuven är väsentlig för bilens konstruktion. Den ska uppfylla alla krav på fotgängarskydd och globala bestämmelser om kollisionsskydd. De nya motorerna kräver ibland också mer utrymme i motorrummet. Alla dessa villkor påverkar hur motorhuven ska se ut och var motorhuvens skarv ska placeras. Därför löper Singleframe-grillen på nya A5 inte hela vägen till skarven och strålkastarna som på många andra Audi-modeller, utan vi bestämde oss istället för en front med en så kallad ’soft nose’. 

Det innebär att motorhuven börjar längre bak med en tunn avgränsande skarv i lackeringsområdet, som man mer eller mindre bara ser om man vet om den. Det ger nya A5 en sportig, djup front som tydligt skiljer den från dess föregångare. 

Intrycket förstärks av att motorhuven inte sträcker sig framåt i en lång sluttande båge, utan är avsiktligt kompakt utformad med skåror på sidorna innan den sluttar nedåt. Den power dome-liknande designen med snygga breddande detaljer ger ett mäktigt intryck både från sidan och framifrån och understryker kraften i fronten.




Fronten på nya Audi A5.

Takbågen

Det har funnits ikoniska Audi-modeller, som första generationens Audi TT, men också konceptbilar som etsat in den här takbågen i Audis design-DNA. Det är där vi har funnit vår inspiration. 

Förutom proportionerna är takbågen det mest utmärkande draget hos nya A5. Den var med i mina första skisser och gör denna modell helt unik. Den eleganta bågen riktar kraften nedåt mot bakhjulen. Den distinkta kurvan hela vägen till D-stolparna där takbågen vilar på bakhjulen är otroligt viktig för mig och den förvandlar A5 till en dynamisk skulptur med välformad kaross och kraftfull närvaro på vägen. Självklart sträcker sig takbågen också över ratten. 

När jag skapar mina designteman frågar jag alltid mig själv: Var sitter jag som förare inne i bilen? Var är mina ögon? Hur sitter jag i relation till bilens kaross och hjul? Det är mycket viktigt att få en känsla för interaktionen mellan förare och bil. Designen på nya Audi A5 utstrålar dynamisk körupplevelse redan i konstruktionen.

Detalj av takbågen på nya Audi A5.
Bakhjulet på nya Audi A5.

Nya Audi A5 är en dynamisk skulptur med välformad kaross och kraftfull närvaro på vägen.

Jakob Hirzel

Bakpartiet

Även bakpartiet utgör en väsentlig del av Audi A5:s sportiga design. Designen får en dynamisk prägel tack vare den klassiska bakspoilern. Detta skapar en intressant kontrast till bakljuslisten som vi ser för första gången i det här modellsegmentet. 

Jag har alltid fascinerats av den här detaljen eftersom den perfekt fångar uttrycket ’Aesthetics in Motion’. Den har en otroligt högkvalitativ design och en nästan magisk effekt. Särskilt den dynamiska digitala OLED-ljussignaturen ser man tydligt att de enskilda elementen pulserar subtilt och utstrålar en liv- och lekfullhet. 

Den här ljusdesignen i kombination med bakspoilern får ljuslisten att sticka ut och understryker den klassiska Audi-designen.

Bakpartiet på nya Audi A5
Porträttbild av Jakob Hirzel
 
Audi A5

Modern sportighet

Nya Audi A5 imponerar inte bara med sin sportiga design utan också med en helt ny interiör. Kupédesignen skapar en känsla av rymd och introducerar en ny display och ett nytt användarkoncept. De nya A5-modellerna har blivit längre och bredare. Dessutom utökar Audi standardutrustningen och placerar därmed Audi A5 i den övre mellanklassen.

Förbrukning (blandad körning): 7,9–4,8 l/100 km; CO₂ utsläpp (blandad körning): 180–127 g/km