Tre generationer sportbilar. Silverpilen, dominanten på 1930-talet, Audi quattro som tog rallyvärlden med storm 50 år senare och Audi R8 som i början av 2000-talet körde ifrån konkurrenterna i Le Mans.
Tre generationer sportbilar. Silverpilen, dominanten på 1930-talet, Audi quattro som tog rallyvärlden med storm 50 år senare och Audi R8 som i början av 2000-talet körde ifrån konkurrenterna i Le Mans.
1932 slog sig fyra bilmärken från tyska Sachsen samman under namnet Auto Union, nämligen Audi, DKW, Horch och Wanderer. Och för att sätta det nya namnet på kartan lanserades en seriös satsning på racing.
1936 dominerade de silverfärgade bilarna från Auto Union, kallade Silverpilarna, europeisk racing och storstjärnan Bernd Rosemeyer korades till Europamästare i racing. Med dagens mått kan det jämföras med att bli världsmästare i formel 1. Och redan här grundlades Audis kommande framgångar i motorsporten i många årtionden framöver.
Vid Monte Carlo-rallyt 1981 slog en bomb ned i rallyvärlden. Med sin innovativa fyrhjulsdrift vid namnet quattro lämnade Audi konkurrenterna långt bakom sig. Och sporten blev sig aldrig mer lik. Rekorden avlöste varandra och just 1981 blev Michèle Mouton första kvinna att vinna ett rally, och 1983 och 1984 tog Audi quattro hem VM-titeln genom Hannu Mikkola och Stig Blomqvist.
Med förare som nämnda Mouton, Mikkola, Blomqvist och tyske Walter Röhrl tog Audi quattro 23 VM-rallyn och fyra totaltitlar hem till Ingolstadt. Segersagan fortsatte med bland annat tre raka segrar i backracet Pikes Peak och en totalseger i Safarirallyt 1987.
Stig Blomqvist i sin Audi quattro som han vann rally-VM med 1984.
Monaco Grand Prix, Indy 500 och Le Mans 24-timmars. Det är den så kallade Trippelkronan i bilracing, alltså de tre mest prestigefulla loppen. Särskilt Le Mans, som i år firar 100-år, anses som särskilt utmanande. År 2000 ställde Audis sportavdelning för första gången en Audi R8 på startlinjen, i händerna på bland annat dansken Tom Kristensen. Och det blev seger direkt.
Även 2001, 2002, 2004 och 2005 var en Audi R8 först över mållinjen. Efterträdaren Audi R10 tog hem totalsegrarna 2006, 2007 och 2008, och även Audi R15 och Audi R18 kunde räkna hem totalsegrar i det tuffa långloppet.
Totalt tog Audi hem 13 segrar i Le Mans – i nio av dem med Tom Kristensen bakom ratten. Efter det går han under smeknamnet Mr Le Mans.
Med Audi R10 fortsatte framgångarna i 24-timmarsloppet på Le Mans.
Att tävla i standardbilar låter kanske inte lika glamoröst som, säg Formel 1 eller rally. Men om man frågar förare och fans finns det få serier som är lika prestigefulla som de tyska standardbilsmästerskapen, Deutsche Tourenwagen Master, med tävlingar över hela Europa.
2004 beslutade sig Audi för att ställa upp med ett fabriksstall i serien med Audi A4. Och succén var omedelbar. Redan första året tog svenske Mattias Ekström hem mästerskapet, och följde upp med totalseger året 2007.
Även 2008 och 2009 stod en Audiförare högst upp i den slutliga resultatlistan, nämligen tyske Timo Scheider.
2016 bytte multitalangen Mattias Ekström banracing mot klassen rallycross, där man tävlar på en bana med både grus och asfalt. Självklart gjorde han det i en Audi, och det visade sig att fabrikens och teamets alla kunskaper från quattro-dagarna fanns kvar.
Mattias Ekström visade att han är precis lika snabb oavsett underlag. Debutsäsongen slutade med totalseger i FIA World Rallycross Championship i en Audi S1. Ett kompakt litet kraftpaket baserat på Audis minsta modell A1.
Med Audi S1 vann Mattias Ekström FIA World Rallycross Championship redan debutsäsongen 2016.
Framtiden är elektrisk, det vet vi alla. Och det gäller även motorsporten. 2014 kördes första säsongen av racingsportens nya elektriska kungaklass, Formel E, med spännande race och tävlingar jorden runt. Redan under debutsäsongen tog Audi hem en första raceseger, i Peking.
Säsongen 2017 visade brasilianaren Lucas di Grassi att Audi är snabbast även när drivmedlet är el, genom att ta hem förarmästerskapet i en Audi e-tron FE04, och tillsammans med Daniel Abt säkrade han också teammästerskapet.
Audi räknas i dag som det mest framgångsrika teamet i Formel E:s historia med totalt 14 racesegrar och 47 pallplatser.
2021 beslutade sig Audi för att lämna Formel E, och i stället tog man med sig alla tekniska landvinningar till det mytomspunna Dakarrallyt. 2022 skedde debuten med den banbrytande elektrifierade rallybilen Audi RS Q e-tron. Resultatet blev fyra imponerande etappsegrar.
2023 stod man på startlinjen igen, nu med den vidareutvecklade Audi RS Q e-tron E2, som lyckades ta hem totalt 14 pallplatser i de olika etapperna. 2024 satsar man fullt ut på totalsegern, men redan nu har Audi visat att framtiden är elektrisk även i världens tuffaste terräng.
Mattias Ekström och Emil Bergkvist var först ut med en elektrifierad bil i Dakarrallyt 2022.
Netflixserien Drive to Survive har lockat en helt ny generation racingfantaster till både tv-sofforna och racingbanorna. Det är med andra ord ingen överdrift att säga att Formel 1 just nu är hetare än någonsin.
2026 blir serien om möjligt ännu mer spännande när Audi debuterar på startgriden. 2026 är också året då Formel 1 tar ett stort hållbarhetskliv med effektivare motorer och ökad andel eldrift i drivlinan, vilket ligger helt i linje med Audis vision. Redan nu pågår arbetet med att ta fram själva drivlinan och fler än 120 personer är engagerade i projektet.
Audis satsning sker tillsammans med ytterst välrenommerade och traditionstunga racingteamet Sauber.
2026 kommer Audi göra debut i Formel 1, när cirkusen tar ett stort steg mot hållbarhet med en ökad andel eldrift i drivlinan.