WLTP > Kundområde > Audi Sverige
 dvärggran i motljus

WLTP

Ny standard för förbrukningsvärden

WLTP

Ny standard för förbrukningsvärden

Närmare den verkliga förbrukningen: WLTP omvärderar förbrukningsvärdena.

Sedan 2017 används en ny standard för att testa och ange bilars utsläpps- och förbrukningsvärden – WLTP. Det står för Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure och är en världsomspännande standardiserad testprocedur. Här får du reda på vad det betyder för dig och din Audi.


Vad är WLTP?

Den som köper en bil vill kunna jämföra bränsleförbrukning och utsläppsvärden. Här kan du läsa hur värdena kommer att beräknas med den nya testproceduren.

Läs mer

Hur mycket bränsle förbrukar en bil?

Audi kan nu svara på den frågan mycket mer rättvisande med den nya, standardiserade körcykeln WLTP. Den nya körcykeln för att mäta bränsleförbrukning utgår mer från verkliga körbeteenden. Från och med september ersätter den NEDC-standarden.

WLTP står för Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. Den föreskriver en ny testmetod för att fastställa ett fordons bränsleförbrukning. Den nya proceduren är baserad på verklig kördata. Den kommer att hjälpa till att simulera realistisk körning även i laboratorium. Därför tar WLTP hänsyn inte bara olika situationer och hastigheter, utan även ett fordons utrustningsvarianter och viktklasser.

Goda skäl för WLTP

Eftersom WLTP använder verklig kördata som samlas in världen över, ger det mer realistiska förbrukningsvärden jämfört med tidigare metoder. Här kan du läsa mer om vad som ändras när den nya testproceduren börjar användas.

Läs mer

Goda skäl

En bils bränsleförbrukning kan skilja sig från tillverkarens uppgifter. Därför har tillförlitligheten i värdena enligt NEDC alltid kritiserats. Den verkliga förbrukningen beror i hög grad på individuella beteenden i körningen och bilens utrustning. Ett exempel är om bilen mest används i stadstrafik, på landsvägar eller motorvägar. För att komma till rätta med de här skillnaderna har förutsättningarna och körprofilen i testerna ändrats för att spegla en mer verklig körning. Baserat på statistiska undersökningar och analyser av den genomsnittliga förarens beteenden har den nya körprofilen bland annat högre acceleration, högre snitthastighet och högre maximal hastighet. Istället för att kombinera simulerad stadskörning och landsvägskörning, testas bilen nu i fyra olika hastighetsområden.

Bränsleförbrukningen och utsläppen som mäts enligt WLTP måste anges för alla nya modeller som lanseras från och med 1 september 2017. Detta gäller i Europa och många andra länder världen runt.

NEDC och WLTP

Hösten 2017 ersatte WLTP den tidigare testproceduren NEDC. Det nya tester ger värden som stämmer bättre överens med verkligheten. Läs mer om hur de två testmetoderna skiljer sig från varandra.


Läs mer

NEDC och WLTP

Den nya testproceduren har en ny, utvecklad körcykel och striktare testspecifikationer. De innebär bland annat längre tid för mätningarna och högre maximal hastighet.

Förändringarna i korthet:
Fyra hastighetsområden mäts med bilen i laboratoriets test-rigg, efter kallstart: upp till 60, upp till 80, upp till 100 och över 130 km/h. Fordonet bromsar och accelererar upprepade gånger i varje fas. Den maximala hastigheten är 10 km/h högre än NEDC. Dessutom är snitthastigheten på ca 47 km/h också betydligt högre (förut ca 33 km/h). Temperaturen i laboratoriet ska hålla 23°C (i NEDC angavs bara 20 - 30°C). Hela körcykeln i WLTP varar ca 30 minuter, medan NEDC endast krävde ca 20 minuter. Sträckan har mer än fördubblats, från 11 kilometer till 23 kilometer. Till skillnad från NEDC tar WLTP hänsyn till särskild extrautrustning och hur den påverkar vikten, aerodynamiken, och energiförbrukningen. Tillvalsutrustning som påverkar förbrukningen, som till exempel luftkonditionering och stolsvärme, är avstängd under testet.

NEDC och WLTP, en jämförelse

Genom bland annat längre körsträckor och mindre tomgång ger WLTP förbrukningssiffror och utsläppsvärden som stämmer bättre med verklig körning. Så här skiljer sig testmetodernas körcykler.

NEDC

WLTP


NEDC, en översikt

Den standardiserade testmetoden NEDC gäller alla personbilar och lätta lastfordon. Den introducerades 1992 för att fastställa ett fordons bränsleförbrukning och utsläppsvärden i siffror som går att jämföra mellan olika bilar. Översikten visar ramverket som mätningarna baseras på.

  • Temperaturen i laboratoriet ska hålla 20 - 30°C.
  • Sträckan är 11 km.
  • Körcykeln tar 20 minuter.
  • Körcykeln är uppdelad i två faser: 13 minuter simulerad stadskörning och 7 minuter simulerad landsvägskörning.
  • Snitthastigheten är ca 33 km/h.
  • Andelen tomgång är 25%.
  • Maximala hastigheten är 120 km/h.
  • Växlingspunkterna för modeller med manuell växellåda är exakt definierade.
  • Tillvalsutrustning och luftkonditionering ingår inte.


WLTP

Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, WLTP, är en världsomspännande standard för att testa personbilar och lätta lastfordon. Från och med 1 september 2017 ger den förbrukningsvärden som stämmer bättre med verklig användning, bland annat genom mer omfattande testparametrar.

  • Temperaturen i testlaboratoriet ska vara 23°C.
  • Sträckan är 23 km.
  • Körcykeln tar cirka 30 minuter.
  • Körcykeln omfattar fyra faser (låg, medium, hög och extra hög hastighet).
  • Snitthastigheten är ca 47 km/h.
  • Andelen tomgång är 13%.
  • Maximala hastigheten är 130 km/h.
  • Växlingspunkterna räknas fram i förväg för varje fordon.
  • Fordonets vikt och tilläggsutrustning tas med i analysen.
  • Mäter alla kombinationer av motor och transmission som är möjliga.

Mål för den nya mätningsproceduren

Körcykeln i WLTP  använder utvecklade testparametrar för att fastställa bränsleförbrukningen och utsläppsvärdena.

Fördelarna i korthet:


Transparens

En ny testprocedur visar ett fordons verkliga bränsleförbrukning på ett bättre sätt.

WLTP använder en körcykel som på ett bättre sätt än den föregående standarden NEDC reflekterar den vardagliga verkliga användningen av bilen. Medan förbrukningsvärdena tidigare mättes i abstrakta laboratorieförhållanden med målet att ge jämförbara värden mellan bilmodeller, ger den nya testproceduren en mer exakt prognos för bilens verkliga förbrukning, tack vare förbättrade testparametrar. WLTP är att den simulerar realistisk körning för att ge mer realistiska värden.

Standards

Nya standarden WLTP säkerställer jämförbara testresultat över hela världen.

Ett av de viktigaste målen med WLTP är att ge en standardiserad metod för at fastställa utsläpp och energiförbrukning för olika motorsystem, som bensin, diesel, fordonsgas och el. Ett fordon av samma typ ska ge samma testresultat var som helst i världen om WLTP-procedurens följts korrekt. Att siffrorna ska kunna jämföras är också anledningen till att  det är absolut nödvändigt att mätningarna sker i en kontrollerad miljö i laboratorium. Förbrukningen och utsläppsvärdena mäts tillförlitligt med bilen i laboratorium i en testrigg på "rullar", där bilen körs enligt en förutbestämd testcykel med olika hastigheter.

Frågor och svar

En körcykel definierar förutsättningarna för hur mätningen av ett fordons bränsleförbrukning  och CO2-värden ska gå till. Den ska simulera en verklig genomsnittlig körning. Körcykeln slår fast vissa förutsättningar som till exempel starttemperatur, hastighet och tid, allt för att försäkra att tillverkarna ger jämförbara värden när de registrerar in och säljer ett fordon.

New European Driving Cycle, NEDC, infördes av EU den 1 juli 1992 för att garantera standardiserade mätningsmetoder för fordons bränsleförbrukning och utsläpp. Syftet var att det skulle gå att direkt jämföra olika modeller från olika tillverkare. NEDC togs fram endast för jämförelsens skull, inte för att indikera den verkliga förbrukningen i vardaglig användning.

Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, WLTP, infördes i september 2017. Den är en ny, världsomspännande körcykel som jämfört med föregående standarden NEDC bättre efterliknar hur en bil faktiskt  används i daglig körning. Den nya körcykeln ger alltså värden som stämmer bättre överens med en bils verkliga förbrukning. WLTP mäter förbrukning och utsläpp i en tuffare körcykel.

NEDC infördes av EU redan 1992, och är en föråldrad standard. Den ger inte någon bra indikation på ett fordons verkliga förbrukning i vanlig vardaglig körning. WLTP, däremot, är utvecklad för att förbruknings- och utsläppsvärdena som uppmätts för bilmodell garanterat ska reflektera förbrukning och utsläpp vid verklig körning. Därför skiljer sig både testproceduren och körcykeln från NEDC-standarden.

De förändrade testparametrarna innebär till exempel en längre teststräcka, längre körtider, kortare tomgångstider och högre genomsnittshastigheter. De tar även hänsyn till extrautrustning. Förändringarna ger i allmänhet högre förbrukningsvärden än tidigare standarden.

WLTP (det globalt harmoniserade provningsförfarandet för lätta fordon) kommer att börja tillämpas i EU:s 28 medlemsstater samt i Norge, Island, Schweiz, Liechtenstein, Turkiet och Israel. Dessutom används WLTP i modifierad form i Japan och för att mäta utsläpp i Kina. Indien och Sydkorea planerar att införa systemet senare.

Nej. Övergången till WLTP innebär inga förändringar för redan inregistrerade fordon. Rent generellt kan sägas att det saknas parametrar för CO2-utsläppen och bränsleförbrukningen när det gäller fordon som är typgodkända enligt det tidigare mätförfarandet (NEDC). För dessa bilar är det istället NEDC-värdena som är de relevanta.

Sedan den nya körcykeln WLTP infördes får alla bilar två olika typer av utsläppsvärden i sitt registreringsbevis. Detta behövs bl.a. för att kunna följa upp tidigare EU-mål som baseras på den gamla körcykeln.

Fram till 31 december 2019 används det lägsta blandande CO2-värdet (vanligtvis NEDC/NEDC-korr). För bilar som registreras fr.om. 1 januari 2020 kommer det högsta blandande värdet (vanligtvis WLTP) att användas.