Audi activesphere concept¹ lyfter din aktiva livsstil till nya höjder. En helt ny quattro-prestanda, en kaross skapad för off road-körning och panoramasphere med 360-gradersvy. Komfort och elegans i högsta klass tillsammans med enastående offroadkapacitet gör Audi:s nya konceptbil till en helt ny upplevelse – som förstärks av AR² och ett holistiskt digitalt ekosystem.
Audi activesphere är 4,98 meter lång, 2,07 meter bred och 1,60 meter hög. Hjulbasen, som är typisk för en elbil, är generöst tilltagen (2,97 meter) för maximalt benutrymme. Överhängen fram och bak är på motsvarande sätt korta för att ge ett betydligt mer kompakt intryck än vad siffrorna visar.
De stora 22"-fälgarna, höga markfrigången och den för Audi typiska kupé-linjen ger proportioner som påminner om en sportbil. 285/55-däcken visar på kompetensen vid terrängkörning. Fälgarna har rörliga segment som öppnas upp för optimal ventilation vid offroad-körning och sluts när de körs på vägen för optimal aerodynamik. Även kameraspeglarna på de två framdörrarna är designade för att minimera luftmotståndet.
Köra eller åka. Asfalterat eller grusväg. Oavsett vart du är på väg eller hur du vill ta dig dit. Audi activesphere concept¹ tar dig hela vägen.
Tack vare sina mått och sin höga prestanda lämpar sig Audi activesphere concept för Audis nya innovativa elektriska drivsystem: Premium Platform Electric, eller kort och gott PPE. Precis som konceptbilarna Audi grandsphere och Audi urbansphere, bygger activesphere på det modulära systemet. Plattformen utvecklas under ledning av Audi tillsammans med Porsche AG – och de första serietillverkade bilarna från Audi baserade på PPE kommer att presenteras innan utgången av 2023.
PPE är en ren elbilsplattform och kan därför dra full nytta av konstruktionen för att förbättra bilens köregenskaper, ekonomi och paketering. Audi kan därför effektivt öka utbudet av elbilar i de stora B- och C-segmenten. Dessutom kommer stordriftsfördelarna göra det möjligt att införliva storbilsteknik och olika modellversioner i ett brett utbud av modeller som saknar motstycke på premiummarknaden. PPE är den första plattformen som konstruerats för att rymma ett stort utbud av volymbilar – däribland SUV:ar och CUV:ar med hög markfrigång liksom bilar med en låg silhuett som ingår i Audis kärnsortiment, som t.ex.
Audi A6-serien, vars yttermått och hjulbas är nästan identiska med Audi activesphere concept. Det viktigaste elementet i den framtida PPE-flottan är batterimodulen som i Audi activesphere concept har en kapacitet på ca 100 kWh. Genom att använda hela bilens bredd mellan axlarna blir det möjligt att få en relativt platt layout för batteriet. Elmotorerna på fram- och bakaxeln på fyrhjulsdrivna Audi activesphere concept levererar tillsammans en totaleffekt på 325 kW och ett systemvridmoment på 720 Nm. Konceptbilen är utrustad med Audi adaptiv luftfjädring med adaptiva dämpare.
Hjärtat i drivtekniken i alla framtida PPE-modeller kommer att vara 800 volts-laddningsteknik. Det säkerställer att batteriet, precis som i Audi e-tron GT quattro, kan laddas med upp till 270 kW på mycket kort tid på snabbladdningsstationer. Denna revolutionerande teknik kommer för första gången in i högvolymsegmentet i mellan- och storbilsklassen med PPE.
PPE-tekniken möjliggör laddningstider som närmar sig ett konventionellt tankstopp för en bil med förbränningsmotor. Bara 10 minuter är tillräckligt med tid för att driva bilen i mer än 30 mil. Och på mindre än 25 minuter laddas 100 kWh-batteriet från 5 till 80 %. Tillsammans med en räckvidd på mer än 60 mil är Audi activesphere därför väl lämpad för längre resor när så behövs.
Den variabla markfrigången påminner om en modellfamilj som sedan 2000 har en entusiastisk och lojal fanskara – Audi allroad. Redan den första generationen hade luftfjädring med variabel markfrigång och ett synligt underkörningsskydd som en viktig designdetalj. Med Audi activesphere kombineras för första gången Sportback-designen med den tekniska funktionaliteten hos en allroad. Audi kallar därför den nya karossvarianten ”active sportback” istället för allroad.
Audi activesphere concept är dessutom lackerad med mörk, högglansig Arctic Teal-lack fram och bak liksom under dörrarna i sidopartiet, och har matta ytor som kontrasterar mot golvet och kupén. Här finns även metallister med något förskjutna vertikala reglar, placerade parallellt med varandra, som förskjuts när markfrigången höjs och visar offroad-läget. Ett skidställ är integrerat i mitten av taket och nästintill osynlig försänkt i takbågen. Vid behov kan det förlängas så att skidorna kan fästas och transporteras på ett säkert sätt.
Vid behov är den genomskinliga bakrutan nästan i nivå med taket på Audi activesphere. Samtidigt fälls det undre, vertikala segmentet av bakpartiet ut horisontellt och öppnar upp ett generöst lastgolv som kallas ”active back” och har fästen för t.ex. elcyklar. Bakpartiets sidoytor, C-stolparna, förblir i sitt ursprungsläge, medan en motoriserat skiljevägg skjuts ut bakom baksätena för att isolera kupén från väder och vind.
¹ Fordonet som visas är en konceptbil som inte är tillgänglig som produktionsmodell. De automatiserade körfunktionerna som visas är teknik som är under utveckling och finns inte tillgängligt för produktionsfordon, samt fungerar endast inom systemets gränser. De tekniska systemen och funktionerna som visas är endast koncept. All användning av systemen regleras av lagar i respektive land.