Videon visar Audi SQ6 e-tron med den senaste generationens strålkastarteknik.
Videon visar Audi SQ6 e-tron med den senaste generationens strålkastarteknik.
Välj mellan flera digitala ljussignaturer, varav några har aktiv dynamisk ljussekvensering. De ger din Audi en tydlig utstrålning både dag och natt. Välj mellan sex ytterligare kombinationer av Daytime Running Lights (DRL) och bakljussignaturer antingen i MMI eller via myAudi-app.
Vissa Audimodeller har bakljus med OLED-teknik. I varje bakljus finns kluster av halvledarmaterial i extremt tunna lager – 200 gånger tunnare än en mänskligt hårstrå. Dessa förses med en ström med en spänning på mellan 3 och 4 volt som gör att de börjar lysa.
Till skillnad från LED som består av ljusdioder så är OLED en hel yta som lyser. Det gör att det inte behöver några reflektorer samtidigt som ljusskenet blir väldigt homogent och väl lämpad för att dimma.
Med Audi laser light sträcker sig helljuset dubbelt så långt som ett vanligt helljus. En lasermodul i varje strålkastare genererar en ljuskägla som sträcker sig flera hundra meter. Det blåa ljuset har en våglängd på 450 nanometer.
En fosforomvandlare gör ljuset till vitt med en temperatur på 5500 Kelvin – idealiskt för det mänskliga ögat. Det gör att föraren uppfattar fler kontraster och inte blir trött i ögonen lika snabbt.
Laserstrålkastaren, som är aktiv i hastigheter från 70 km/h och uppåt, för också med sig en hel del positiva synlighets- och säkerhetsaspekter. Dessutom bländar strålkastarna av den delen av ljuskäglan som riskerar att blända om ett annat fordon upptäcks.
Digital Matrix LED-strålkastarna är unika. De är de första serietillverkade strålkastarna som också fungerar som högupplösta projektorer. Strålkastarna är utrustade med så kallas DMD-teknik (digtal micromirror device). Det innebär att det i centrum av strålkastare finns en miljon mikrospeglar, var och en endast en hundradelsmillimeter lång. Dessa mikrospeglar styrs med hjälp av elektromagnetiska fält och kan vridas upp till 5000 gånger per sekund.
Vid körning utmärker sig Digital Matrix LED-strålkastarna genom att vara dynamiska och hela tiden anpassa sig efter typ av körsituiation och förarens körning. Ljuskälgan ändrar sig exempelvis automatiskt när föraren byter fil eller mellan motorväg och stadstrafik. Strålkastarna samarbetar också med Night vision assist (tillval) och lyser automatiskt upp fotgängare som riskerar att utgöra en fara.
Matrix LED-strålkastarna skapar helljuset med hjälp av små dioder som är placerade i kluster reflektorer eller linser, beroende på modell. Vid körning på landsväg i över 30 km/h, med ljuset är inställt på Auto och med helljuset på är Matrix LED-strålkastarna så smarta att de med hjälp av en kamera i vindrutan kan upptäcka medtrafikanter och därefter börja släcka ned eller dimma nödvändiga delar av ljuskäglan för att inte blända. Vid exempelvis ett möte, lokaliserar strålkastarna den mötande bilen, maskar ut och följer den samtidigt som den fortsätter lysa med den delen av ljuskäglan som inte bländar.
Strålkastarna har också en kurvfunktion där ljusets fokus kan skifta beroende på hur kurvan ser ut. Information hämtas dels från förarens rattutslag men också från MMI navigation plus.
LED-strålkastarna gör körningen både säker och komfortabel. Med en ljustemperatur på 5500 Kelvin, samma temperatur som dagsljus, minskar risken för trötthet i ögonen – framför allt i mörkerkörning och när det är dåligt väder. LED-ljuskäglan sträcker sig dessutom längre än ljuset från xenonstrålkastare. LED-strålkastarna behöver inget speciellt underhåll och är designade för att hålla hela bilens livslängd.
Beroende på modell så är LED-strålkastarna designade olika. I Audi A5 till exempel genererar 26 LED-lampor i vardera strålkastare alla ljusfunktioner. I respektive strålkastare skapar 14 LED-lampor hel- och halvljus och övriga lampor står för övriga funktioner – daytime running lights, parkeringsljus och körriktningsvisare. Specifika inställningar kan göras beroende på väglag, väderlek och typ av körning.