Park assist kan hjälpa dig att parkera din Audi, både vid fickparkering och i vanliga parkeringsrutor. Systemet använder ultraljudssensorer som är placerade på den bakre och främre stötfångaren, samt längs sidorna på bilen. Det enda föraren behöver göra är att gasa, bromsa och växla.
Sensorerna mäter upp möjliga parkeringar om man kör sakta förbi dem. Max 20 km/h i timmen för parkeringsrutor, och max 30 km/h för en fickparkering. När systemet hittat en möjlig parkering ges en notis i bilens MMI-system.
Beroende på modell aktiveras Park Assist antingen med en knapp på mittkonsolen, eller långt ned på infotainmentskärmen. Den enda föraren behöver göra efter det är att gasa, bromsa och växla – styrningen står systemet för. Om det behövs för att stå bra i parkeringsrutan eller i fickparkeringen kan systemet utföra flera manövrar, både framåt och bakåt.
Parking system plus informerar föraren, både visuellt och med ljud, om eventuella hinder framför och bakom bilen. Föraren varnas om systemet upptäcker ett hinder inom 90 cm från bilen. Systemet aktiveras med ett knapptryck efter att föraren har lagt i backen och ultraljudssensorer integrerade i stötfångarna mäter avståndet till eventuella hinder.
I MMI-skärmen kan föraren sedan se var hinder befinner sig – vita markeringar visar hinder som ligger utanför vägen och röda markeringar är hinder i vägen. I MMI-displayen visas också den beräknade vägen som bilen kommer att ta baserat på rattutslaget. Det gör att föraren enkelt kan ser exakt var bilen är påväg. Den ljudmässiga varningen fungerar så att ju närmare hindret bilen är desto tätare kommer signalerna. När bilen är omkring 30 cm från hindret hörs en konstant signal.