Audis miljöinitiativ med syfte att uppnå och säkerställa en hållbar produktion. Det omfattar alla insatser som görs för att minimera miljöpåverkan från Audis globala produktions- och logistikanläggningar. Programmet fokuserar på hållbar vattenanvändning, resurseffektivitet och skydd av biologisk mångfald, med målet att uppnå koldioxidneutral produktion till 2025.

Vårt hållbarhetsarbete
Nollutsläpp durch Technik
Inom Audi har vi en långsiktig vision för hur vi kan bidra till en mer hållbar värld och driva utvecklingen framåt. Den övergripande ambitionen är att skapa en livscykel för alla nya modeller där vi tar hänsyn till klimatet hela vägen; från utveckling, tillverkning och drift – till service och återvinning.
Ett exempel på detta arbete är vår elbil Audi Q6 e-tron, som tillverkas med nettonollutsläpp i vår fabrik i Ingolstadt. Här kan du läsa mer om vårt miljöarbete och vår nya generation bilar.
Vår väg mot en klimatneutral framtid
2050
senast 2050 ska Audi som företag blir koldioxidneutralt.
20
eldrivna modeller ska erbjudas till år 2026.
100 %
koldioxidneutral tillverkning till år 2025.

Hållbar mobilitet
Audi vill bli en ledande leverantör av hållbar mobilitet. En tydlig satsning på elektromobilitet är en hörnsten i Audis hållbarhetsstrategi. Under de kommande fem åren utökar Audi sin portfölj av helelektriska fordon och planen är att år 2027 erbjuda helelektriska modeller i alla kärnsegment.
Dessutom har Audi satt som mål att hela företaget ska vara nettokoldioxidneutralt år 2050. Företaget har förbundit sig att säkerställa hållbarhet i hela värdekedjan. Ta ansvar för sina anställda, miljön och samhället samt att göra hållbar förvaltning till en integrerad del av alla sina beslut och produkter.
Med nettonollutsläpp av koldioxid menar Audi en situation där företaget, efter att ha uttömt andra möjliga minskningsåtgärder, kompenserar koldioxidutsläpp från Audis produkter eller aktiviteter och/eller koldioxidutsläpp som för närvarande inte kan undvikas i leveranskedja, tillverkning och återvinning av Audi-fordon genom frivilliga kompenseringsprojekt världen över. I detta sammanhang beaktas inte koldioxidutsläpp som genereras under ett fordons användningsfas, det vill säga från det att det levereras till kunden.