Kör till en kompatibel station och starta laddningen genom att sätta i sladden. Och avsluta genom att dra ur den. Autentisering och betalning sker automatiskt. Helt utan kort eller app.
När du läser e-tron i modellnamnet är det en elbil från Audi. När du väljer en eldriven Audi blir klivet över till elbil enkelt. Oavsett hur ditt bilbehov ser ut har vi ett premiumalternativ för dig. Vi har dessutom tagit ett helhetsgrepp på laddningen av elbilar för att underlätta för dig som är nybliven elbilsägare.
Är du på resande fot hjälper din eldrivna Audi dig att hitta lediga snabbladdningsstationer från flera olika leverantörer. Väl där betalar du enkelt med Audi charging. Sammantaget gör detta att du som Audiägare kan utnyttja fördelarna med en elbil – utan att göra avkall på något.
Många oroar sig för eventuell räckviddsångest när man skaffar en elbil. Det behöver man inte göra. Föreställ dig istället att vakna varje morgon med en fulltankad bil. Du kör till jobbet och gör dina ärenden. Du kommer hem och sätter bilen på laddning. Och vaknar igen nästa dag med en ny full tank.
I en elbil från Audi är det dessutom enkelt att köra långt. Räckvidden är så pass lång att det ofta är naturligt att ta en paus när det är dags att ladda. Batteriet laddas från 10 - 80% på cirka 20 minuter medan du tar igen dig. Dessutom hjälper myAudi-app dig att planera din körning och beräknar var och när du behöver ladda.
Elbilsägare om vad som är det bästa med Audis elbilar:
"Tekniken, körglädjen, miljö och ekonomi"
Främsta skälet till att köpa elbil från Audi enligt en ägare från konkurrent:
"Komfort, körglädje, utrymme, säkerhet"
Mångårig Audiägare om nya Q8 e-tron:
"Det är helt rätt att integrera den i modellutbudet. Kul att räckvidden ökat. Det är en SUV för framtiden."
Med Audi charging får du tillgång till ett omfattande och väl utbyggt nätverk av publika laddstationer i Sverige och över hela Europa. Det möjliggör ett bekymmersfritt långresande med din elbil eller för publik laddning där du bor. Använd myAudi-app eller Audi charging-laddkort för åtkomst och samla betalningen smidigt på ett enda kort.
<p>Effekt, det vill säga energi per tidsenhet. 1 kW är cirka 1,36 hästkrafter.</p>
<p>För att mäta energi använder man enheten wattimme (Wh). Dock så mäter man oftast större mängder energi i enheten kilowattimmar (kWh). 1 kWh består då av 1000 wattimmar, på samma sätt som att 1 kg är 1000 g. Audi e-tron 55 har en total batteristorlek på 95 kWh.</p>
<div id="61408a-ed5-d3-657-de2785c6df2__panel" class="auir-611444a-StyledSectionPanel-auir-611444a-uviw1l gqhtzm"> <div class="auir-611444a-StyledSectionPanelContent-auir-611444a-12vhfhp kTRbDi"> <p class="auir-611444a-StyledText-auir-611444a-1i3s23y djZeqm">Det finns två värden; netto och brutto. Brutto är den totala batteristorleken och netto är den tillgängliga batterikapaciteten som man faktiskt kan använda. I ett batteri som har 95 kWh så är nettokapaciteten 86,4 kWh. Genom att inte batteriet laddas upp till sin fulla kapacitet, eller laddas ur helt skyddar man batteriet och säkerställer en lång livslängd.<br></p> </div> </div> <h3 class="auir-611444a-StyledSectionHeader-auir-611444a-16hqghn eDJEnU"> </h3>
<p>Växelström (AC) kommer från vanliga schuko-vägguttag för hushållsbruk. De levererar en konstant ström på 10 ampere och 16 ampere under kortare perioder. Med en spänning på 230 volt är effekten begränsad till 2,3 respektive 3,6 kW. Med växelström ändrar elektronerna kontinuerligt riktning med en frekvens på 50 Hz, dvs. 50 gånger per sekund. Denna rörelse fram och tillbaka kallas fas. 230 V växelspänning är enfas.</p>
<p>Trefasspänning är trefas växelspänning med faser som är förskjutna med 120 grader. Detta möjliggör ett kontinuerligt kraftflöde och utveckling av kraftiga roterande magnetfält. Elektriska apparater i hela världen drivs med trefasspänning eftersom den är enkel att omvandla. I hemmet kopplas enheter som förbrukar mycket ström, till exempel köksspisar, till röda trefaskontakter med fem stift och en spänning på 400 volt. Strömmen är vanligtvis 16 eller 32 ampere och tillhörande effekt 11 resp. 22 kW.</p>
<p>Likström, DC, har som namnet antyder en elektriskt ström som rör sig i samma riktning till skillnad mot växelström. När det gäller DC-laddning jämfört med AC-laddning för din bil har DC-laddning ofta högre spänning och ström vilket resulterar till en kortare laddningstid.</p>
<p>Både hemma och på laddstationen är effekten begränsad till 22 kW eller i vissa fall 43 kW vid laddning av en elbil med växelström via typ 2-uttag som är vanliga i Europa. AC-laddaren i bilen är därmed en begränsande faktor. Växelriktaren som konverterar trefasström till likström till batteriet, kan bara hantera en viss effekt mätt i kW. Ju högre den är, ju</p>
<p>AC-laddaren i bilen är inte relevant under laddning med likström. Elektriciteten strömmar från DC-laddaren som är integrerad i stolpen via CCS (Combined Charging System) och direkt till batteriet. Detta möjliggör stor kraft, även om det även här produceras värme på grund av internt motstånd i batteriet. Audi kyler högenergibatteriet under laddning för att uppnå laddeffekter på upp till 270 kW (e-tron GT) på DC-snabbladdstationer, till exempel de i Ionity-nätverket. Hos alla litiumjonbatterier sjunker laddhastigheten avsevärt när laddnivån överstiger 80 procent. Snabbladdning kallas också högeffektsladdning (HPC – högeffektsladdning).</p>
<p>Innebär att bilen och batteriet värms eller kyls till optimal temperatur för att förbättra räckvidden. Exempelvis för att slippa använda energi från batteriet under färd för att värma upp kupén en kall vinterdag.</p>
<p>Högenergibatteriet levererar likström. Elmotorerna använder trefasström. Därför är alla elmotorer anslutna till en effektmodul som omvandlar elektriciteten. Med en volym på 5,5 liter och en vikt på 8 kg är effektmodulerna till Audi e-tron väldigt kompakta. Båda har ett sätt att övervaka elmotorn och är integrerade i temperaturhanteringssystemet för de elektriska enheterna. De är mycket dynamiska, läser av sensordata 10 000 gånger per sekund och skickar ut aktuella värden för elmotorerna.</p>
<div id="f5c6e-180-313a-1e0e-55c7a300c025__panel" class="auir-611444a-StyledSectionPanel-auir-611444a-uviw1l gqhtzm"> <div class="auir-611444a-StyledSectionPanelContent-auir-611444a-12vhfhp kTRbDi"> <p class="auir-611444a-StyledText-auir-611444a-1i3s23y djZeqm">En trefas asynkronmotor består av främst två delar: den yttre, fasta statorn och rotorn inne i denna. Statorn har en laminerad kärna lindad med koppartråd, vanligtvis i tre slingor som trefasen till trefasströmmen kopplas till. När man tillför spänning uppstår ett (roterande) magnetfält. Detta fält rör sig i en cirkel och framkallar ett annat magnetfält i rotorns trådar. Rotorn rör sig med fältet, men med något varierande hastighet, dvs. asynkront. Om rotorn går långsammare än det roterande magnetfältet fungerar elmotorn i bilen som en drivmotor. Om fallet är det motsatta blir den en generator och omvandlar kinetisk energi till elektrisk energi.</p> </div> </div>
<p>En värmepump kan värma upp och kyla ned mycket effektivt genom att absorbera värme från omgivningen. I Audi e-tron använder den spillvärme från elektriska komponenter för att transportera hela 3 kW termisk energi. Värmepumpen är inte en separat fysisk komponent, utan snarare en behovsdriven anslutning mellan kylvätskekretsen och lågtemperaturkretsen.</p>