Med den karaktäristiska ljusdesignen visar Audi att det finns kraft bakom parollen Vorsprung durch Technik. Ljustekniken har kommit att spela en allt viktigare roll för Audi.
För Audi handlar ljus om så mycket mer än att bara lysa upp. Strålkastarna är tydliga designelement som också reflekterar den nivå som finns på den digitala tekniken.
För Audi handlar ljus om så mycket mer än att bara lysa upp. Strålkastarna är tydliga designelement som också reflekterar den nivå som finns på den digitala tekniken.
Personen bakom Audi framsteg inom ljusteknik heter César Muntada och är Head of light design på Audi. Han började sin designresa på Audi redan 2007, och använder sig av ljus för att forma bilens karaktär.
”Ljus i sig väger ingenting, men har samtidigt en otrolig tyngd. Vår upplevelse av världen beror till stor del på hur ljuset porträtterar den. Ljus är viktigt för Audi, det är en del av vårt DNA. Design och teknik som tillsammans skapar en upplevelse och genererar en unik estetik”, säger César Muntada.
César Muntada är Head of light design på Audi.
César Muntada är Head of light design på Audi.
Strålkastare och bakljus ger en bil ett ansikte och karaktär även när det är mörkt.
”Även i mörkret kan du se om en bil är en Audi. Även om modellernas ljussignaturer skiljer sig så faller samtliga in i samma familj. Och tack vare digitaliseringen av strålkastarna har vi kunnat skapa en ljusdesign passar bilens ägare. Vårt mål är att uppnå perfekt symbios mellan bilens kaross och uttrycket hos de digitala ögonen.”
Digitaliseringen av strålkastarna har gjort att kunnat sammankoppla funktionell teknik och design – till exempel genom att låta ljuset röra sig. De dynamiska blinkersljusen är inte bara snygga, det är också lättförståeliga för övriga trafikanter. Med ljussignaturen kan man skapa ett emotionellt band mellan förare och bil. Inte minst genom komma hem/åka hemifrån-ljussignaturerna. César förklarar: ”Genom att vi designar både form och rörelse med de digitala strålkastarna kan vi skapa en unik Audiestetik”.
Framtidsvisionerna för vad man kan åstadkomma medljus och strålkastare går dock betydligt längre än så. Strålkastarna skulle kunna projicera symbolen på vägen för att varna andra trafikanter om exempelvis halt väglag. Hos Audis ljusdesignteam råder det ingen brist på idéer, men det är lagar och regler som bestämmer vad som är möjligt.
”Som ljusdesigner på Audi spenderar vi inte längre vår tid med att bara designa strålkastare. Vi utvecklar också vårt eget ljusbaserade språk. Vi har gått från att ’tänka utanför boxen’ till att designa utanför boxen’”.
Audi Q5 premium-SUV med bakljus med digital OLED-teknik. Kunderna kan välja mellan tre olika signaturer.
Audi Q5 premium-SUV med bakljus med digital OLED-teknik. Kunderna kan välja mellan tre olika signaturer.
För våra kunder innebär det att de kan använda sig av modern OLED-teknik i exempelvis Audi Q5. Som tillval finns OLED-bakljus som gör det möjligt för föraren att välja mellan tre olika ljussignaturer – något som var världsunikt när det lanserades. En annan innovativ funktion är att om ett fordon närmar sig en stillastående Audi Q5, kan OLED-bakljusen varna bilen som närmar sig genom att aktivera alla OLED-segment. När sedan den stillastående Audi Q5 börjar köra igen återgår bakljusen till sin ordinarie signatur. En funktion som visar på möjligheterna med car-to-x i framtiden, där bilarna kommunicerar med varandra och med omgivingen.