Future is an attitude. Mateo Kries, museichef på Vitra Design Museum, i ett samtal om hur socialt ansvarstagande och design hänger ihop.
Mateo Kries vid Fire Station på Vitra Campus. Den stod klar 1993 och ritades av Zaha Hadid och var den första byggnad som uppfördes av den irakiskfödda, Londonbaserade arkitekten.
Mateo Kries vid Fire Station på Vitra Campus. Den stod klar 1993 och ritades av Zaha Hadid och var den första byggnad som uppfördes av den irakiskfödda, Londonbaserade arkitekten.
”Design och designmuseer har en viktig roll att spela både vad det gäller att belysa samhällsfrågor och att hantera utmaningar inom den digitala världen", säger konsthistorikern, kuratorn och författaren Mateo Kries. Han är museichef på Vitra Design Museum i den tyska staden Weil am Rhein. Han har varit en del av institutionen sedan 1996.
Verksamheten består av forskning och utställningar av både äldre och samtida design där man undersöker dess förhållande till arkitektur, konst och vardagskultur.
’Det handlar om att öka medvetenheten kring miljödesign och lära människor att uppskatta den. Designföremål har alltid ett budskap att förmedla.’ Så skrev Mateo Kries redan 2010 i en av sina böcker, Total Design, om designens betydelse för samhället.
Vitra Design Museum ståtar med en samling i världsklass. I samlingen ingår även Eames-stolarna som här visas i museets öppna magasin.
En 3D-printad prototyp från 2013 av den nederländske designern Joris Laarmans Aluminum Gradient Chair.
Vitra Design Museum ståtar med en samling i världsklass. I samlingen ingår även Eames-stolarna som här visas i museets öppna magasin.
En 3D-printad prototyp från 2013 av den nederländske designern Joris Laarmans Aluminum Gradient Chair.
Mateo Kries i huvudbyggnaden på Vitra Design Museum som var den amerikanske arkitekten Frank Gehrys första projekt i Europa.
Den amerikanska designern Johanna Grawunders soffbord XXX från 2009 i ofärgat och färgat glas.
Mateo Kries i huvudbyggnaden på Vitra Design Museum som var den amerikanske arkitekten Frank Gehrys första projekt i Europa.
Den amerikanska designern Johanna Grawunders soffbord XXX från 2009 i ofärgat och färgat glas.
I Vitras öppna magasin ställs nyckelobjekt från museets samling på cirka 20 000 föremål ut.
How High the Moon är en fåtölj tillverkad av expanderat stålnät och skapades 1986 av den japanska inredningsarkitekten och designern Shiro Kuramata.
I Vitras öppna magasin ställs nyckelobjekt från museets samling på cirka 20 000 föremål ut.
How High the Moon är en fåtölj tillverkad av expanderat stålnät och skapades 1986 av den japanska inredningsarkitekten och designern Shiro Kuramata.
Utsikt från Fire Station till Álvaro Sizas fabriksbyggnad på Vitra Campus. Portugisen är en av de viktigaste europeiska arkitekterna i vår tid.
Henrik Wenders (till vänster), Head of Brand på Audi AG, i samtal med Mateo Kries i Vitras öppna magasin.
Utsikt från Fire Station till Álvaro Sizas fabriksbyggnad på Vitra Campus. Portugisen är en av de viktigaste europeiska arkitekterna i vår tid.
Henrik Wenders (till vänster), Head of Brand på Audi AG, i samtal med Mateo Kries i Vitras öppna magasin.