Med The Gray Man siktar filmskaparna på att ge spionthrillern en uppfräschning. Audi drar upp tempot i handlingen med två e-tron-modeller. Vi tar en titt bakom kulisserna.
På inspelningsplatsen av " The Gray Man ": Audi RS e-tron GT är en av två helt eldrivna som spelar en roll i Netflix storfilm. Audi är noggranna med att integrera varumärket naturligt i berättandet i sina filmåtaganden.
På inspelningsplatsen av " The Gray Man ": Audi RS e-tron GT är en av två helt eldrivna som spelar en roll i Netflix storfilm. Audi är noggranna med att integrera varumärket naturligt i berättandet i sina filmåtaganden.
Trailern till The Gray Man bjuder på explosiv action med snabba bilar, spännande jaktsekvenser och en stjärnspäckad rollista. Det här är underhållning med stort U, men är filmen verkligen genretrogen? Regissörsduon Joe och Anthony Russo är snabba med att påpeka att om du ser bortom kärnberättelsen märker du att den både är nyskapande och ger en twist åt spionthrillergenren. Hur Ryan Gosling, som spelar en av huvudrollerna, gestaltar sin karaktär med sättet att prata och röra sig ger en tydlig fingervisning.
Valet av bilar som spelar biroller likaså. Audi har bistått med e-tron-modeller, som inte bara imponerar med sin fabriksinbyggda prestanda och acceleration, utan också utmanar stereotyperna. Genom att bara använda e-tron-modeller har Audi bidragit till att subtilt pusha genren i en modernare riktning. Audi och The Gray Man går båda i bräschen för att skapa nytt. Det drivs med filmklichéer från kända spionfilmer och de bilar som vanligtvis brukar vara med i dem. I The Gray Man är det inga machospioner och jungfrur i nöd, utan hjältar som utmanar de gamla stereotyperna. Mindre snabb och vårdslös körning, mer intelligent och sofistikerad prestanda.
Australiensaren Steve Taylor tar hand om de fordon som sätter fart på storfilmerna och har mer än 30 år i filmbranschen bakom sig. Som action vehicle supervisor ansvarar han inte bara för att sömlöst integrera hjältebilarna i filmens universum utan också för att få dem att se så bra ut som möjligt.
Steve Taylor, action vehicle supervisor på The Gray Man
Vid sidan av klassiker som Audi RS 7 Sportback valde teamet bakom The Gray Man att använda Audi RS e-tron GT och Audi Q4 e-tron Sportback.
"Bröderna Russo hade en tydlig vision om hur karaktärerna skulle agera och, självklart, vilka bilar de behövde för sina uppdrag", minns Steve Taylor. Med den vetskapen diskuterade han med scenograferna och producenterna för att se vad de kunde uppnå med fordonen, särskilt de elektriska modellerna.
"Det är många människor inblandade när man filmar bilar till en actionfilm. Stuntkoordinatorn och regissören tar fram en första plan för hur fordonet ska röra sig. Och där kommer jag in i bilden", säger Taylor, och menar stunden då han och hans team börjar förbereda fordonen för att leverera den önskade prestandan.
Produktionsmodeller som används i filmscener anpassas i förväg för att fungera och prestera i linje med filmens krav. "Man måste förstå att det inte finns något enkelt sätt att göra en film", säger Taylor om arbetet på inspelningsplatsen. Istället krävs flexibilitet, improvisationsförmåga och, naturligtvis, kreativitet för att nå resultat. Det var verkligen fallet med den specialtillverkade "pod car"-riggen, som monterades ovanpå Audi Q4 e-tron Sportback och spelade en nyckelroll i inspelningen av The Gray Man. Riggen påminner om ett racingsäte och är en slags bur monterad på bilens tak som gör att en stuntförare kan sitta ovanpå bilen och ta över kontrollen. "En sådan lösning öppnar upp en helt ny värld av potentiella interiörbilder", säger Taylor.
Det fanns inget behov av att bygga om interiören i Audi Q4 e-tron Sportback. Allt som krävdes var att ett specialteam, i nära samråd med Audi, inaktiverade originalratten och pedalerna. Det innebar att alla bakom och framför kameran kunde fokusera på att bara filma scenen. "Som en extra bonus", tillägger Taylor, "kan kameran få en 360-gradersvy inuti bilen, vilket öppnar upp för nya perspektiv."
Kai Mensing, ansvarig för internationell produktplacering på Audi
Trots detta tror inte Steve Taylor att elbilar kommer att konkurrera ut bilar med kraftfulla förbränningsmotorer helt och hållet från filmduken i närtid: "Europa har kommit mycket längre i övergången till elbilar än USA eller Australien."
Han förklarar att även om det låg rätt i tiden och till och med var ett djärvt drag att använda en modell som Audi Q4 e-tron Sportback i en sådan här prestigefylld storfilm, var det inte utan utmaningar under inspelningen. Inte minst när det gäller ljudbilden från en elbil jämfört med en förbränningsmotor. I The Gray Man lades några av e-tron-modellernas riktiga ljud - som ännu inte finns tillgängliga i studiobibliotek - till soundtracket i postproduktionen.
Kai Mensing, som är ansvarig för internationell produktplacering på Audi, tror att det är likadant i verkligheten: "Det är ju samhället i stort som genomgår en förändring."
Audi-chefen ser att, där det är motiverat, använda elbilar som en chans att främja ett förändrat tänkande hos filmskapare och, i slutändan, hos publiken.
"Vi på Audi vill föra övergången till nya former av mobilitet till bioduken och göra den tillgänglig för den breda biopubliken."