Världens andra Audi charging hub ligger i Zürich. Ett urbant laddningskoncept som är beläget mitt i centrum och erbjuder snabbladdning med kapacitet upp till 320 kW*.
Den nya Audi charging hub i Zürich har fyra snabbladdningsstationer. Den är belägen i det nya bankdistriktet i Zürich Oerlikon på Hagenholzstrasse 48.
Den nya Audi charging hub i Zürich har fyra snabbladdningsstationer. Den är belägen i det nya bankdistriktet i Zürich Oerlikon på Hagenholzstrasse 48.
Elbilsförare vet att det kan vara utmanande att hitta en laddstation i innerstan när man behöver ladda med en effekt på 150 kW eller mer. Snabbladdningsstationer finns oftast bara längs starkt trafikerade motorvägar. Audi löser nu detta problem genom att erbjuda ett snabbladdningskoncept i stadsmiljö: Audi charging hub. Efter framgången med världens första Audi charging hub i Nürnberg har en andra nu etablerats i Zürich. Den har fyra laddstationer med upp till 320 kW1 laddningskapacitet per station.
Ralph Hollmig, projektledare för Audis charging hub, säger att pilotprojektet med detta unika koncept i Nürnberg har fått ett mycket positivt mottagande. Det riktar sig främst mot stadsförare och erbjuder ett attraktivt alternativ till hemmaladdning.
Ralph Hollmig
Utrymmet vid varje laddplats är generöst tilltaget och lättillgängligt.
Audi charging hub är belägen i stadsdelen Zürich Oerlikon.
Utrymmet vid varje laddplats är generöst tilltaget och lättillgängligt.
Audi charging hub är belägen i stadsdelen Zürich Oerlikon.
I den pulserande delen av Zürich Oerlikon, närmare bestämt det nya bankdistriktet, hittar du Audi charging hub, precis framför parkeringshuset Messe Zürich (Hagenholzstrasse 48, 8050 Zürich). Eftersom det redan finns ett brett serviceutbud i närområdet har Audi charging hub Zürich, till skillnad från den i Nürnberg, ingen lounge. Två stora skärmar visar aktuella erbjudanden och ger tips på vad man kan göra under väntetiden.
De fyra HPC-laddstationerna (High Power Charging) har alla tak och är utrustade med en lättåtkomlig svängarm som gör det möjligt att ladda alla typer av elbilar, oavsett var ladduttaget är placerat. Skärmarna är justerbara i höjdled och alla laddplatser är tillgänlighetsanpassade.
Oavsett märke kan alla elbilar med en CCS-kontakt enligt europeisk standard, laddas vid Audi charging hub. Audi-kunder har dock fördelen att kostnadsfritt kunna boka en laddplats 45 minuter i förväg via myAudi-appen. Om laddningen inte påbörjas inom 15 minuter förloras bokningen.
Kärnan i Audi charging hub är de så kallade laddkuberna. De är grunden i snabbladdningsinfrastrukturen, och består till viss del av återvunna litiumjonbatterier från utjänta Auditestbilar. Dessa så kallade second life-batterier fungerar som buffertlager. På så sätt belastar Audi charging hub det lokala elnätet minimalt och ansluts helt enkelt till det befintliga lågspänningsnätet. Dessutom använder Audi charging hub 100 procent förnybar energi, tack vare takmonterade solceller.
Totalt kan Audi charging hub försörja upp till 60 elbilar med ström per dag. Och fler Audi charging hub kommer att öppnas. Under 2023 kommer först Berlin, följt av Salzburg och München. Därmed kommer elbilsförare i dessa städer, som inte har möjlighet till hemladdning att enkelt och snabbt ladda sina bilar jämfört med andra laddningsinfrastrukturer.
En lättåtkomlig svängarm som gör det möjligt att ladda alla typer av elbilar.
På taket till Audi charging hub finns solceller som ger ytterligare ström.
En lättåtkomlig svängarm som gör det möjligt att ladda alla typer av elbilar.
På taket till Audi charging hub finns solceller som ger ytterligare ström.