Det istäckta landskapet på norra Grönland, bara några hundra kilometer från Nordpolen, under en expedition ledd av Sebastian Copeland sommaren 2023.
Det istäckta landskapet på norra Grönland, bara några hundra kilometer från Nordpolen, under en expedition ledd av Sebastian Copeland sommaren 2023.
Sebastian Copeland är övertygad om att de två viktigaste drivkrafterna för vår framtid är teknik och vetenskap. I över 25 år har engelsmannen engagerat sig för klimatskydd. Han är polarforskare och klimatanalytiker och har bland annat studerat geologi och glaciologi. Men Copeland är också en prisbelönt fotograf och författare.
Han har korsat Grönland och Antarktis och nått Nordpolen – till fots. ”Och varje gång jag återvänder till de här platserna, till Arktis eller Antarktis, ser jag effekterna och inverkan av människornas agerande”, förklarar han.
Klimatskydd, ansvarsfull användning av resurser, sociala framsteg och social rättvisa är några av vår tids stora utmaningar. Audi tar ekonomiskt, ekologiskt och socialt ansvar och ser till att hållbart företagande ligger till grund för alla beslut och produkter.
Sebastian Copeland är miljöaktivist, författare, polarforskare och fotograf. ”Jag älskar att fotografera isberg eftersom de hela tiden förändras. De föds, de rör sig, de interagerar – och sedan smälter de samman med havet och ger liv åt nästa cykel av isberg. Det är vackert”, säger han.
Klimatskydd, ansvarsfull användning av resurser, sociala framsteg och social rättvisa är några av vår tids stora utmaningar. Audi tar ekonomiskt, ekologiskt och socialt ansvar och ser till att hållbart företagande ligger till grund för alla beslut och produkter.
Sebastian Copeland är miljöaktivist, författare, polarforskare och fotograf. ”Jag älskar att fotografera isberg eftersom de hela tiden förändras. De föds, de rör sig, de interagerar – och sedan smälter de samman med havet och ger liv åt nästa cykel av isberg. Det är vackert”, säger han.
Sebastian Copeland har haft ett långvarigt samarbete med Audi, som nu fortsätter i en serie om nio avsnitt. I ”The Bigger Picture” får tittarna inblick i hur ett bilföretag som Audi fungerar. Den speciella expeditionen tar honom till flera viktiga Audianläggningar och ger honom tillfälle att träffa tvärvetenskapliga Audiexperter att diskutera ekologisk och social hållbarhet med.
”I den här serien om miljö, sociala frågor och ansvarsfull bolagsstyrning, eller ESG, ska vi fördjupa oss i vad som kan göra skillnad”, sammanfattar Sebastian Copeland.
Sebastian Copeland
Kunderna skulle inte märka någon skillnad. Komponenterna, betonar Schoberer, skulle inte på något sätt vara av sämre kvalitet – och ändå skulle de bli mer och mer hållbara. Flera tester har gjorts och genomförs fortfarande om hur plast kan sorteras ytterligare och vilken återvinningsteknik som kan användas för att uppgradera plasten.
”Materialåtervinning har alltid högsta prioritet, eftersom det kräver minst energi”, säger Schoberer. Först mals plastavfallet ned för att sedan smältas och slutligen bildas en ny form. Denna process kräver så kallade fraktioner som är så rena som möjligt.
Men den nödvändiga plastsorteringen har sina tekniska begränsningar. För att fortfarande kunna dra nytta av lösningar för plastavfall arbetar Jutta Schoberer också med fysisk och kemisk återvinning utöver att anpassa sorteringsprocessen.
Vägen blir allt tydligare: ”Vi har redan hittat de första lösningarna på befintliga problem och fortsätter att arbeta för att möjliggöra återvinning och återanvändning av mer plast från uttjänta fordon. Våra tester och kommande fordonsprojekt visar att det är möjligt.” Likaså hjulhuset på Audi A4 Avant.
Sebastian Copeland besöker olika anläggningar och kontor på Audi och pratar med anställda om elektrifiering, cirkulär ekonomi, dataskydd och mänskliga rättigheter och socialt engagemang – ESG-kriterier som formar Audis agerande.
Sebastian Copeland besöker olika anläggningar och kontor på Audi och pratar med anställda om elektrifiering, cirkulär ekonomi, dataskydd och mänskliga rättigheter och socialt engagemang – ESG-kriterier som formar Audis agerande.
Följ med Sebastian Copeland på en speciell expedition i ”The Bigger Picture.” Upptäck hur Audi lever upp till kriterierna för ekologisk och social hållbarhet som en av de centrala riktlinjerna för hela Audis verksamhet.
Roger Styss, chef för utformande av drivlinor på AUDI AG, visar hur övergången från förbränningsmotorer till eldrift, med genombrott inom teknik och design från Audi, förebådar morgondagens bil. Och hur de omdefinierar prestanda, stil och komfort.
Sebastian Copeland tar reda på mer om Audi Mission:Zero, programmet som stärker alla åtgärder och aktiviteter inom miljöfrågor på alla Audis produktionsanläggningar, världen över. Programmet fokuserar på århundradets stora utmaningar: utfasning av fossila bränslen, klimatförändringar, vattenförbrukning, resursbrist och biologisk mångfald.
Roger Styss, chef för utformande av drivlinor på AUDI AG, visar hur övergången från förbränningsmotorer till eldrift, med genombrott inom teknik och design från Audi, förebådar morgondagens bil. Och hur de omdefinierar prestanda, stil och komfort.
Sebastian Copeland tar reda på mer om Audi Mission:Zero, programmet som stärker alla åtgärder och aktiviteter inom miljöfrågor på alla Audis produktionsanläggningar, världen över. Programmet fokuserar på århundradets stora utmaningar: utfasning av fossila bränslen, klimatförändringar, vattenförbrukning, resursbrist och biologisk mångfald.
Audifabriken i Győr har drivits CO2-neutralt1 sedan 2020. Sebastian Copeland får en rundtur av Dr. András Torma, projektledare för miljöskydd på Audianläggningen Győr, Audi Ungern, för att se de tekniska åtgärder som implementerats för att uppnå detta. Det rör sig bland annat om solceller för grön energi, värmeåtervinning och ett geotermiskt projekt.
På fabriken i Neckarsulm kyler Audi vatten från svetsrobotarna i hybridkyltorn på fabrikstaket och renar avloppsvatten från produktionsprocesserna. Målet är att stänga så många vattencykler som möjligt i anläggningarna för att spara så mycket vatten som möjligt i bilproduktionsprocessen. Andreas Kolleth, projektledare för produktionsvatten, visar insatserna.
Audifabriken i Győr har drivits CO2-neutralt1 sedan 2020. Sebastian Copeland får en rundtur av Dr. András Torma, projektledare för miljöskydd på Audianläggningen Győr, Audi Ungern, för att se de tekniska åtgärder som implementerats för att uppnå detta. Det rör sig bland annat om solceller för grön energi, värmeåtervinning och ett geotermiskt projekt.
På fabriken i Neckarsulm kyler Audi vatten från svetsrobotarna i hybridkyltorn på fabrikstaket och renar avloppsvatten från produktionsprocesserna. Målet är att stänga så många vattencykler som möjligt i anläggningarna för att spara så mycket vatten som möjligt i bilproduktionsprocessen. Andreas Kolleth, projektledare för produktionsvatten, visar insatserna.
Med centralt belägna laddningsstationer erbjuder Audi premiumsnabbladdning också i städerna. Ewald Kreml, strategisk projektledare för Audi laddningshub, förklarar vad som gör Audis laddningshub till en speciell upplevelse, hur Audis kunder drar nytta av reservationsfunktionen, samt vilken teknik Audi använder för lagring av batterier i andra liv.
Att minska och undvika avfall genom återvinning, återbruk och andra hållbara produkter: Theresa Lösch, projektledare för produktstrategi cirkulär ekonomi, visar Sebastian Copeland hur Audi arbetar längs hela livscykeln där det är möjligt genom de tre pelarna reducera, återbruka och återvinna.
Med centralt belägna laddningsstationer erbjuder Audi premiumsnabbladdning också i städerna. Ewald Kreml, strategisk projektledare för Audi laddningshub, förklarar vad som gör Audis laddningshub till en speciell upplevelse, hur Audis kunder drar nytta av reservationsfunktionen, samt vilken teknik Audi använder för lagring av batterier i andra liv.
Att minska och undvika avfall genom återvinning, återbruk och andra hållbara produkter: Theresa Lösch, projektledare för produktstrategi cirkulär ekonomi, visar Sebastian Copeland hur Audi arbetar längs hela livscykeln där det är möjligt genom de tre pelarna reducera, återbruka och återvinna.
För Audi innebär att omfamna mångfald i företagets samhällsansvar att ta in olika perspektiv i företaget och värdera denna mångfald så att företaget som helhet och alla som arbetar där kan dra nytta av det. Dr. Antonia Wadé och Dr. Carina Behrends, båda projektledare för mångfald och inkludering på AUDI AG, ger insikt i detta tillvägagångssätt.
Dataskydd, att skydda kundernas data så gott det går och därigenom skydda deras rättigheter, är en av Audis centrala principer. Dr. Christina Kissling och Christian Stöckl, juridisk rådgivare för integritetsriskhantering på Audi, beskriver kundförväntningarna på datasäkerhet i samband med uppkopplade bilar och digitala tjänster.
För Audi innebär att omfamna mångfald i företagets samhällsansvar att ta in olika perspektiv i företaget och värdera denna mångfald så att företaget som helhet och alla som arbetar där kan dra nytta av det. Dr. Antonia Wadé och Dr. Carina Behrends, båda projektledare för mångfald och inkludering på AUDI AG, ger insikt i detta tillvägagångssätt.
Dataskydd, att skydda kundernas data så gott det går och därigenom skydda deras rättigheter, är en av Audis centrala principer. Dr. Christina Kissling och Christian Stöckl, juridisk rådgivare för integritetsriskhantering på Audi, beskriver kundförväntningarna på datasäkerhet i samband med uppkopplade bilar och digitala tjänster.
Audi är engagerat i att öka medvetenheten om mänskliga rättigheter och deras respekt, samtidigt som man respekterar olika kulturer och sina partnerföretag. Daniel Patnaik, människorättsansvarig på Audi Group, förklarar för Sebastian Copeland hur Audi säkerställer och verifierar efterlevnaden av mänskliga rättigheter i sin leveranskedja.
Audi är engagerat i att öka medvetenheten om mänskliga rättigheter och deras respekt, samtidigt som man respekterar olika kulturer och sina partnerföretag. Daniel Patnaik, människorättsansvarig på Audi Group, förklarar för Sebastian Copeland hur Audi säkerställer och verifierar efterlevnaden av mänskliga rättigheter i sin leveranskedja.
Text: Bernd Zerelles – Foto: AUDI AG – Video: Arnd Buss von Kuk