Den första svenska bensinmacken öppnades 1902 av en man vid namn Algot Tapper i Borlänge. Det var en primitiv lösning, där Algot slangade bensin via dunkar och fat. Men snart tog utvecklingen fart när pumptillverkaren MACK kom att bygga ett nät av stationer över hela landet.
Sedan dess har färgglada neonskyltar tillkommit ihop med lösgodis, ostmackor och chorizo-korvar som rullar dygnet runt på grillen – men strukturen på stationerna är ungefär densamma i dag som då: asfalt, betong och några pumpar.
Men med elbilens genomslag öppnas helt nya och spännande möjligheter. Bara i USA har Biden-administrationen slagit fast att år 2030 ska det finnas 500 000 laddstationer i landet. Biltillverkare och designers är redan i full gång med att uppdatera det klassiska bensinstationstänket och glänta på dörren till framtiden.
Ralph Hollmig
En utveckling som Audi i högsta grad är med och driver. Så sent som i somras öppnade man ett innovativt citykoncept för snabbladdning i Berlin, där man samarbetar med en gourmetbistro och en saluhall och delar på det befintliga elnätverket. Laddstationen, som består av energilager med så kallade ”second life”-batterier, laddas enbart när saluhallen har lågt energibehov.
”Det är verkligen ett lyckat exempel på ett intelligent laddkoncept, som är gjort så effektivt och hållbart som möjligt och som även ger oss möjlighet att köpa förnybar el”, säger Ralph Hollmig, projektledare för Audi charging hub.
Tidigare har Audi öppnat citykoncept i Salzburg, München, Nürnberg och Zürich. Fler är på gång, detta är bara början.
Den stora fördelen med laddstationer är naturligtvis att de går att uppföra eller ta ned betydligt snabbare än traditionella bensinstationer och med mindre inverkan på miljön och omgivningen. Ta bara exemplet med hur Audi Sverige i samarbete med Skistar och Jämtkraft de två senaste åren har installerat mobila snabbladdare för sportlovsresenärer på väg upp till fjällen.
Laddstationen i Berlin är belägen i ett tätbebyggt område med bostäder, där många elbilister saknar hemmaladdning. Tack vare Audi charging hub finns nu ett alternativ för snabbladdning samtidigt som besökare kan passa på att handla eller äta i saluhallen.
I Berlin samarbetar Audi med en saluhall och en gourmetbistro och delar på det befintliga elnätverket.