Audi activesphere concept är ett smakprov på en framtid som snart är här. Behöver du extra lastutrymme? Med en knapptryckning förvandlas halvkombin till en robust pickup. Eller vad sägs om att låta blicken styra alla reglage och funktioner som ligger i ett digitalt moln.
Bilen som visas är en konceptbil och finns inte tillgänglig som produktionsmodell.
Audi activesphere river murarna mellan olika bilmodeller.
Audi activesphere river murarna mellan olika bilmodeller.
En av idéerna bakom Audi sphere-konceptet är att omdefiniera bilens roll och användningsområde. Då faller det sig naturligt att även riva murarna mellan olika biltyper.
Tydligare än med nya Audi activesphere concept blir det inte – en bil med bokstavligen extra allt. Den har gener från flera av Audis mest betydelsefulla modeller fullt synliga. Karossens form är utan tvivel inspirerad av de framgångsrika Sportbackmodellerna, det vill säga fyradörrars coupéer som är både praktiska och vackra.
Vad händer om man utgår från Sportback-idén och adderar fler av Audis framgångsrika egenskaper? Fyrhjulsdrift är ett signum och ett antal av märkets modeller genom åren har även haft kapacitet för körning vid sidan av allfarvägen. Dessutom ett tillägg som är nytt för Audi: möjligheten att använda bilen som en pickup.
Bilens vackra profil ändras inte, men mellan C-stolparna kan bakpartiet elektriskt byta skepnad. Från en slank halvkombi till en robust pickup. Med en knapptryckning skjuts bakluckan undan och en slät lastbädd uppenbarar sig, samtidigt som en vägg hissas upp för att skilja lastutrymmet från kupén. Perfekt för att exempelvis frakta två elmountainbike. Och givetvis finns även inbyggda skidhållare – osynliga i taket tills de behövs.
Maximal frihet. Med en knapptryckning förvandlas bilen till en packvänlig pickup.
Maximal frihet. Med en knapptryckning förvandlas bilen till en packvänlig pickup.
Den är 498 centimeter lång, 207 bred och hela 160 hög. Men det sistnämnda gäller bara när bilen är i sitt grundläge med 20,8 centimeters markfrigång. Utifrån detta kan frigångshöjden justeras 4 centimeter uppåt eller nedåt, beroende på om det är offroadkörning eller landsvägsetapper som står på menyn. (Det systemet känns igen från flera av Audis all-road-modeller genom åren. Ytterligare en synlig gen!)
activesphere concept är nämligen redo för terrängexpeditioner långt utanför allfarvägarna. Det syns med blotta ögat, eftersom fronten är anpassad att klara 18,9 graders vinklar (approach angles) och bakpartiet hela 28,1 grader (departure angles).
22-tumsfälgarna med däck i dimensionen 285/55 har dessutom en speciell funktion: vid offroadkörning kan de öppna sig för maximal ventilation, medan de sluter sig för att minimera luftmotståndet på landsvägen.
Hur kan interiörerna i Audis spheremodeller vara så avskalade? Och var framträder alla de digitala funktionerna som det talas om, när det inte finns några skärmar?
I takkonsolen i Audi activesphere döljer sig fyra headset. Dessa är nyckeln till bilens yttre och inre liv. Föraren kan ha sitt headset på sig under körning. Då mixas bilden av vad som händer utanför bilen med all nödvändig information. Reglage och funktioner ”projiceras” och styrs med blicken. Genom att rikta blicken mot exempelvis en knapp svävar den närmare och man kan "trycka" på den i luften. Reglagen för luftkonditioneringen hovrar ovanför luftutsläppen, och ”knapparna” för att manövrera ljudanläggningen hovrar över högtalarna. Ett tekniksprång rakt in i framtiden.
Begreppet kallas mixed reality. Den fysiska verkligheten mixas med digital information – och resultatet blir en helt ny upplevelse. Endast de nödvändiga funktionerna syns och exempelvis navigationsvisningar kan uppträda i "verkligheten" med handfasta anvisningar. Till exempel: vid offroadkörning kan 3D-grafik av topografin mixas med verkliga bilder för att förenkla körningen.
För passagerarna gäller samma sak, men där är det snarare fråga om icke bilrelaterade funktioner. Man kan koppla av med film, arbeta eller vila. Och det gäller förresten även föraren – eftersom activesphere concept först och främst är en bil som kör sig själv.
Behåll headsetet på när du kliver ur förresten. Då kan systemet guida i skidbackar eller mountainbikespår.
En elbil har så klart ingen kardanaxel som kräver en "kardantunnel" genom kupén. Så varför har activesphere en hög mittkonsol som löper mellan sätena? Jo, i denna finns både förvaringsutrymmen och plats för drycker samt glas – med kylning eller värme beroende på vad som ska serveras. De fyra skulpterade sätena ansluter till mittkonsolen och bildar naturliga armstöd.
Precis som övriga bilar i sphereserien är bakdörrarna bakhängda och någon B-stolpe finns inte. Det skapar ett stort och välkomnande insteg till kupén. Instrumentpanelen är en enda stor soundbar, där välljudet strömmar ut mellan lamellerna av trä, och över hela bilens bredd finns luftutsläpp som ser till att skapa perfekt inomhusklimat.
Flexibelt gränssnitt. Du bestämmer själv när funktionerna syns – och hur stort de ska synas.
Flexibelt gränssnitt. Du bestämmer själv när funktionerna syns – och hur stort de ska synas.
Alla bilarna i sphereserien baseras på en helt ny arkitektur som Audi utvecklar tillsammans med Porsche. Den kallas PPE och de första produktionsbilarna med denna plattform kommer att lanseras under 2024. En av grundbultarna är batteriet på cirka 100 kilowattimmar och som ligger mellan hjulaxlarna. En annan grundbult är 800-voltsteknik, som medger mycket snabb laddning. På tio minuter erhålls energi för 30 mils körning och att ladda batteriet från 5 till 80 procent tar cirka 25 minuter. Räckvidden för activesphere concept beräknas till drygt 60 mil. Bilens elmotorer ger en systemeffekt på 325 kilowatt och ett vridmoment på 720 newtonmeter.
Räckvidd: Drygt 60 mil.
Antal elmotorer: 3.
Max motoreffekt system: 325 kW.
Max vridmoment system: 720 Nm.
Batterikapacitet brutto: Cirka 100 kWh.
Snabbladdningskapacitet: 270 kW.
Lång räckvidd. Kort laddtid. På bara tio minuter laddas activesphere för 30 mils körning.