När A2 rullade ut på vägarna kom den att förändra hela bilden av en småbil. I år är det 20 år sedan trelitersmodellen lanserades. Vi hyllar en tidlös jubilar.
En innovativ ikon som rullar rakt in i bilarnas eget Hall of Fame.
En innovativ ikon som rullar rakt in i bilarnas eget Hall of Fame.
På Frankfurtsalongen 1997 var en av de stora nyheterna en liten bil. I montern premiärvisades konceptbilen Al2 som var byggd enligt samma "Space Frame-koncept" som Audis flaggskepp A8. En teknik där ramen svetsas och limmas ihop på samma sätt som man bygger flygplan. Och precis som A8 hade Al2 en kaross av aluminium. Ansvarig för projektet var Stefan Sielaff och två år senare presenterade han den produktionsfärdiga versionen av konceptbilen under namnet Audi A2. En bil som var långt före sin tid och som på en rad olika sätt kom att påverka framtiden och hela segmentet av kommande små bilar.
A2 tillverkades mellan 1999 och 2005 och lanserades med en 4-cylindrig bensinmotor på 1,4 liter och 75 hk, men den verkligt banbrytande versionen lanserades 2001. Audi A2 1.2 3L var med sin innovativa konstruktion med fyra rejäla sittplatser snålare än minsta minibil.
I EU:s körcykel drog den 0,299 liter/mil, en sensationellt låg siffra som står sig än i dag, och skulle ge miljöbonus. En trecylindrig motor på 1,2 liter kombinerades med start/stopp-teknik, en nymodighet som stängde av motorn så snart bilen stod stilla. I dag är tekniken en självklarhet i moderna bilar för att sänka bränsle-förbrukningen.
Här måste undertecknad lägga till en personlig upplevelse gällande prov-körningen av den första versionen. Jag körde bilen tur och retur till Malmö under ett dygn. Flykten över asfalten var märkbart bekväm, stabil och imponerande tyst.
Det generösa kupé-utrymmet med en kaross byggd på höjden och möjligheten till att trycka in en barnvagn med baksätet nedfällt gjorde också lilla A2 till en potentiell familjebil. Till stor del tack vare en vikt på bara 850 kg och ett cW-värde på superlåga 0,25. Bidragande till det låga luftmotståndet var en annan lösning som markerade nytänk. Det fanns ingen motorhuv, bara en liten lucka i fronten där man kunde fylla på spolarvätska och olja. Wow, det var ju supersmart – vem behövde mer? I övrigt gick hela designen i den praktiska men ändå läckra futurismens tecken.
Aluminium är det material som är lättast att återvinna, om och om igen, och mycket av det övriga hos A2 är till-verkat i återvunnet material. Också det långt före sin tid. Cirka 1700 exemplar kom över åren till Sverige och frågan är då förstås: Varför inte fler? Kopplingen till lyxbilen A8 fanns inte bara i sättet att bygga A2. Det fanns också en klart uttalad ambition att erbjuda klassens första riktiga lyxbil med egenskaper utöver det vanliga. En intention som utan tvekan lyckades men som också kom att resultera i att priset på denna ikon och blivande samlarbil hamnade på en nivå utöver det vanliga.
I samband med lanseringen 2001 skrevs det att "Audi A2 är en citybil som passar lika bra för de stora vägarna." En träffande beskrivning!
Sin litenhet till trots bjöd den ändå på generösa utrymmen, även om hela familjen skulle ut och åka. Hållbarhetstänket med återvunnet aluminium var långt före sin tid.