Elbilarna har förändrat sättet vi designar bilar. Marc Lichte, designchef på Audi, tar oss igenom nyckeldetaljerna på framtida Audi e-tronmodeller. Som exempel använder han Audi Q4 e-tron concept.
Bilen som visas är en konceptbil och finns inte tillgänglig som produktionsmodell.
Marc Lichte, chef för Audi Design, visar de viktigaste exteriördetaljerna på Audi e-tron-modellerna.
Marc Lichte, chef för Audi Design, visar de viktigaste exteriördetaljerna på Audi e-tron-modellerna.
”Det en spännande tid att vara bildesigner. Det har aldrig funnits ett bättre tillfälle att förändra bildesignen i grunden och ta den in i framtiden. Det är tack vare elbilarna som detta är möjligt. Fokus har skiftat till kunderna och deras behov: Vad ska bilen användas till – långresa, stads- eller nöjeskörning? Hur ska interiören vara uppbyggd? Finns det ett behov av att kunna jobba, läsa eller sova i bilen? När detta är fastslaget är det upp till oss formgivare att börja skapa.”
”All bra design grundar sig i proportioner. Elbilarnas teknik gör det möjligt för oss att skapa de proportioner som vi länge drömt om. På Audi Q4 e-tron concept är elmotorerna monterade direkt på fram-och bakaxeln med batteriet i golvet mellan axlarna. Det gör att kupéutrymmet kan växa och att de stora hjulen kan flyttas längre ut mot hörnen av bilen. A-stolpen kan flyttas längre fram eftersom det inte finns någon motor att ta hänsyn till. Lång hjulbas, stora hjul och korta överhäng – proportioner som gjorts möjliga tack vare elbilarna.”
”Singleframe-grillen är Audis adelsmärke och har samtidigt på ett effektivt sätt skapat en enhet av kylaraggregaten. Men vad gör vi på en elbil där det inte finns några kylare? Hur kan vi tydligt visa att det är en elbil, och samtidigt en Audi? Mitt team hittade en lösning som är lite enkel som genial: Singleframe-grillen på en förbränningsdriven Audi är alltid svart, eftersom den är öppen för att förse kylaren med luft. På en Audi e-tron är Singleframe-grillen visuellt omvänd. Det gör att du redan på håll kan se att det är en Audi och att den är eldriven. Singleframe-grillen gör en Audi till en Audi, även om den är eldriven.”
”All vår design ska först och främst signalera en sak: Här kommer en Audi. Men en elbil ska samtidigt utstråla: Här kommer framtiden. Och framtiden är digitaliserad, precis som strålkastarna på en Audi e-tron. Produktionsversionen av Audi Q4 e-tron concept har till exempel DRL-ljussignaturer i strålkastarna, som dessutom kan justeras mellan olika alternativ. Allt beroende på vad kunden föredrar. En kanske gillar tre X i signaturen, medan en annan föredrar en horisontell linje. Detta är personalisering, men framför allt visuell digitalisering.”
”I en elbil sitter inte hjärtat under motorhuven, det ligger i stället under golvet. Batteriet är elbilens hjärta. Frågorna är många. Vad har det för kapacitet? Hur mycket väger det? Vad ger den för räckvidd? Därför har Audi e-tron concept speciellt designade trösklar som visar batteriets exakta position i bilen. Motorhuven har en mer avslappnad design. Bulor för att signalera styrka tillhör dåtiden.”
”En Audi med förbränningsmotor har en design med mycket hårda kanter. Framtidens Audi e-tronmodeller har i stället fått smidigare och snällare muskler och vi använder bilens design för att framhäva utvecklingen i drivlinan. Var flyttat ned bilens axellinje och skiftat fokus till bilens bakre och främre siluett. Det gör att hjulhusen blir mer framträdande vilket påminner om att Quattro-fyrhjulsdriften, som är så djupt rotat i Audis DNA, också finns tillgängligt till Audi e-tronmodellerna.”
”Det är inte bara progressiv design som är djupt rotat i Audis varumärke, lika rotat är progressivt tänkande gällande hållbarhet. Det är underförstått att alla Audis modeller formas i en vindtunnel för att via så effektiva som möjligt. Ett lågt luftmotstånd innebär lägre förbrukning. Det är därför vi har ett så starkt fokus på aerodynamik när vi designar alla e-tronmodeller. På elbilar kan aerodynamiken, tillsammans med en rad andra faktorer, hjälpta till att förlänga räckvidden. Det vår skyldighet som designers att beakta det.”
Marc Lichte har varit chef för Audi Design sedan 2014.
Marc Lichte har varit chef för Audi Design sedan 2014.