Digital services – vanliga frågor och svar

Audi connect

Teknisk information

<p><strong class="auir-611444a-StyledText-auir-611444a-1i3s23y eNqXVg">1) För att skapa ditt myAudi-konto på my.audi.com behöver du följande uppgifter:</strong><br>- e-postadress/myAudi-användarnamn<br>- myAudi-lösenord<br>- 4-siffrig PIN-kod (skapas av kunden)<br>- chassinummer<br>- mTAN*<br><br>* För att kunna utnyttja connect-tjänsterna fullt ut måste du verifiera ditt myAudi-konto i tid. Om du väljer mobiltelefon som verifieringsmetod får du den 6-siffriga mTAN-koden skickad till ditt telefonnummer. När du angett mTAN-koden i ditt myAudi-konto är verifieringsprocessen slutförd. Därefter kan du använda connect-tjänsterna fullt ut.<br><br><strong class="auir-611444a-StyledText-auir-611444a-1i3s23y eNqXVg">2) För att länka ditt myAudi-konto till din bil behöver du följande uppgifter:</strong><br>- e-postadress/myAudi-användarnamn<br>- myAudi-lösenord<br><br><strong class="auir-611444a-StyledText-auir-611444a-1i3s23y eNqXVg">3) För att registrera dig som huvudanvändare för din bil behöver du följande uppgifter:<br></strong>- e-postadress/myAudi-användarnamn<br>- 10-siffrig fordonskod från nyckelbrickan<br><br><strong class="auir-611444a-StyledText-auir-611444a-1i3s23y eNqXVg">4) För att använda myAudi-app¹ behöver du följande uppgifter varje gång du använder appen:*<br></strong>- e-postadress/myAudi-användarnamn<br>- myAudi-lösenord<br>- 4-siffrig PIN-kod (för att använda vissa tjänster, t.ex. låsning och upplåsning av bilen från appen²)<br><br>* Du måste ange den här informationen varje gång du använder myAudi-app¹. Aktivera automatisk inloggning för att undvika detta.</p>

<p><strong class="auir-611444a-StyledText-auir-611444a-1i3s23y eNqXVg">1) 4-siffrig PIN-kod (S-PIN)</strong><br>För att använda Audi connect fjärrstyrningstjänster (exempelvis låsning och upplåsning av bilen², fjärrstyrd luftkonditionering) behöver du den personliga 4-siffriga PIN-kod du valde under verifieringsprocessen. Av säkerhetsskäl måste den också anges varje gång du ska använda fjärrstyrningstjänsterna.&nbsp;<br><br><strong class="auir-611444a-StyledText-auir-611444a-1i3s23y eNqXVg">2) mTAN</strong><br>För att kunna utnyttja connect-tjänsterna fullt ut måste du verifiera ditt myAudi-konto en gång. Om du väljer mobiltelefon som verifieringsmetod får du den 4-siffriga mTAN-koden skickad till ditt telefonnummer. När du angett mTAN-koden i ditt myAudi-konto är verifieringsprocessen slutförd. Därefter kan du använda connect-tjänsterna fullt ut.<br><br><strong class="auir-611444a-StyledText-auir-611444a-1i3s23y eNqXVg">3) Fordonskod (F-PIN)</strong><br>Fordonskoden behövs för att ange huvudanvändare i bilens MMI.<br>Den 10-siffriga fordonskoden hittar du på nyckelbrickan under en ogenomskinlig säkerhetsfolie. Gnugga på folien för att visa koden.<br><strong class="auir-611444a-StyledText-auir-611444a-1i3s23y eNqXVg"><br>4) myAudi-PIN-kod (med MIB2)</strong><br>Istället för e-postadress och lösenord kan du använda den 8-siffriga PIN-koden för att logga in på myAudi-portalen. Det är viktigt att du registrerar dig, så att bilen kan ansluta till ditt myAudi-konto.</p>

<p class="auir-611444a-StyledText-auir-611444a-1i3s23y djZeqm">Att låsa och låsa upp dörrarna kräver ytterligare autentisering mellan Audi-servern och bilen². Det innebär att bilen inte reagerar på kommandon från en obehörig tredjepartsserver. Du måste ange en PIN-kod med din smartphone för alla fjärrstyrda funktioner som ska utföras på bilen. Kunden ställer själv in PIN-koden i myAudi-portalen. Kunden kan även ge upp till fem personer behörighet. Högst fem olika bilar kan hanteras från ett konto.<br></p> <p class="auir-611444a-StyledText-auir-611444a-1i3s23y djZeqm">Den personliga 4-siffriga PIN-kod kunden ställt in under verifieringsprocessen måste alltid anges för att fjärrstyrningstjänsterna i myAudi-app¹ ska kunna användas (exempelvis låsning och upplåsning av bilen, fjärrstyrd luftkonditionering).</p>

<p class="auir-611444a-StyledText-auir-611444a-1i3s23y djZeqm">Audi lägger stor vikt vid säker överföring och vid att skydda bilen och backend-infrastrukturen. Audi använder krypteringsmetoder för anslutning av bil och smartphone⁷ till Audi backend, på samma sätt som vid banköverföringar online. Uppgifterna lagras även i krypterad form på Audis servrar. Varje administrativ åtkomst dokumenteras utförligt. Lösenordsprinciper används för kundkonton på myAudi-plattformen, i enlighet med gällande säkerhetsstandarder. Onlineanslutning till myAudi-plattformen är alltid krypterad.<br></p> <p class="auir-611444a-StyledText-auir-611444a-1i3s23y djZeqm">När det gäller fjärrstyrningsfunktionerna i Audi connect-tjänsterna lägger Audi största vikt vid datasäkerhet. Kommunikationen sker aldrig direkt mellan smartphone⁷ och bil, utan alltid via en säker Audi-server. För fordonsstatusrapporten skickar bilen den senaste versionen av uppgifterna till Audi-servern – därifrån kan kunden när som helst hämta den till sin smartphone⁷ med krypterad överföring. För fjärrstyrda funktioner som ska utföras på bilen måste du ange en PIN-kod från din smartphone⁷.</p>

<p>Istället för att ange e-postadress och lösenord kan du använda myAudi-PIN-koden för att logga in på myAudi i bilens MMI. <br><br>myAudi-PIN-koden visas i myAudi i den aktuella bilens profil. <br><br>Ange den i MMI enligt följande sökväg:<br>Audi connect &gt;&gt; menyn Alternativ &gt;&gt; Inloggning &gt;&gt; Använd myAudi-PIN-kod som alternativ inmatning</p>

<p>Tjänsterna som ingår i Audi connect kan variera beroende på modell. I licenslistan kan du se vilka tjänster din bil ska ha tillgång till och hur länge till de är giltiga. Du kan visa listan under inställningar i MMI. <br><br>En symbol för mobil anslutning i MMI visar om bilen är online. Om bilen är online och du har en aktiv Audi connect-licens ser du, beroende på modell, en aktiv Audi connect-meny i menyöversikten (MIB2) eller onlineinformation integrerad direkt i kartan (MIB2+). Du kan även kontrollera om bilen är online genom att välja tjänsten ”Väder” och se om informationen visas. <br><br>Om du har registrerat dig som huvudanvändare i myAudi-app¹ kan du också använda fordonsstyrningstjänsterna. Därmed kan du låsa upp och låsa bilen från appen eller se bilens status (beroende på modell). <br><br>Genom att länka myAudi-app¹ till bilen i anslutningshanteraren kan du komma åt information från din smartphone⁷. Du kan till exempel läsa SMS eller se din kalender.</p>

<p>I princip kan vilket fungerande SIM-kort som helst med aktiverad datakapacitet användas. För att använda LTE kan du dessutom behöva ett lämpligt LTE-abonnemang. Kontakta din mobiloperatör för mer information.<br><br>LTE kanske inte fungerar med vissa SIM-kort (särskilt från förbetalda operatörer) som kräver att du loggar in på mobiloperatörens webbportal. Micro- och nano-SIM-kort är inte lämpliga för användning med Audi connect. Dessutom kan SIM-kortavtal där datavolymen är begränsad vara föremål för begränsningar.</p>

<p>Med det integrerade Audi connect SIM kan datapaket bokas via vår samarbetspartner Cubic Telecom för användning av Wi-Fi-hotspot³, appbaserade tjänster och musikstreamingtjänster³ som onlineradio³. För alla andra Audi connect-infotainmenttjänster är dataanvändningen obegränsad under licensens giltighetstid och ingår utan extra kostnad.</p>

<p>För Danmark, Belgien, Frankrike, Irland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och Österrike gäller följande: tjänsterna tillhandahålls via ett SIM-kort som är permanent installerat i bilen. Kostnaderna för dataanslutningarna ingår i priset för tjänsterna. Undantag är dataanslutningen för Wi-Fi-hotspot³ och användning av onlineradio³, hybridradio³ och mediastreaming online³ samt andra tjänster som erbjuds via en smartphone-app från Audi. Även dataanslutning för Wi-Fi-hotspot³ och användning av onlineradio³, hybridradio³, mediastreaming online³ och andra tjänster som erbjuds via en smartphone-app från Audi upprättas via det SIM-kort som är permanent installerat i bilen, tillsammans med ett debiterbart dataabonnemang från din Audi-leverantör. <br><br>Om däremot ett externt SIM-kort sätts in i kortläsaren sker alla dataanslutningar (för Audi connect-tjänster och Wi-Fi) via detta SIM-kort. Kunden står då själv för alla resulterande kostnader. Audi ersätter inga sådana kostnader. För europeiska länder som inte nämns ovan behövs även ett SIM-kort med datakapacitet samt ett LTE-alternativ för att använda LTE. För externa SIM-kort finns en kortläsare i MMI-navigationssystemets panel, med MMI touch response. Tjänsterna är tillgängliga endast med ett befintligt eller separat upprättat mobilavtal och endast inom mobilnätets täckning. Beroende på ditt mobilabonnemang kan ytterligare kostnader förekomma vid mottagande av datapaket från internet, i synnerhet vid användning utomlands. På grund av de stora datavolymerna rekommenderar vi starkt att du använder fasta avgifter.</p>

<p>Du känner igen den aktuella nätverkstekniken för Audi connect-dataanslutningen (LTE, HSPA (4G), UMTS (3G) eller GSM (2G)) i MMI-displayen på symbolen längst ned till höger på skärmen bredvid indikeringen för fältstyrka (symbolen för mottagningsanslutning). Indikeringen för bilens dataanslutning skiljer sig från indikeringen för en parkopplad smartphone⁷ genom att telefonens anslutning indikeras med en smartphone-symbol.</p>

<p>Aktiv dataanslutning indikeras av en pil ovanför symbolen 2G/3G/4G/LTE i statusfältet.</p>

<p>Datatjänster konfigureras för närvarande automatiskt för de flesta europeiska mobiloperatörer. Vissa kan behöva konfigureras manuellt i MMI. Kontakta din mobiloperatör för mer information.</p>

<p>Datatjänster konfigureras för närvarande automatiskt för de flesta europeiska mobiloperatörer. Vissa kan behöva konfigureras manuellt i MMI. Kontakta din mobiloperatör för mer information.</p>

<p>För information om kompatibla mobiltelefoner, kontakta din Audi Partner eller besök <a href="https://www.audi.de/de/brand/de.html#layer=/de/brand/de/service-zubehoer/infotainment-kommunikation/layer/bluetooth.html">www.audi.com/bluetooth</a>.</p>

<p>Du kan avsluta en aktiv dataanslutning manuellt genom att sätta inställningen för upprättande av anslutning till ”aldrig”. Ett annat alternativ är att stänga av datamodulen. Anslutningen avslutas också om du tar bort SIM-kortet.</p>

<p>I bilar med MIB2+ (eller nyare) installerat kan Audi connect i MMI-menyn hindras från att använda mobildata eller skicka data. I inställningarna klickar du på datahantering. Under ”Sekretess” kan du inaktivera ”Tillåt dataöverföring”.</p>

<p>Ta försiktigt bort SIM-kortet genom att trycka lätt på kortet tills du hör ett klick och kortet matas ut från kortplatsen. Tryck sedan försiktigt tillbaka det i kortplatsen.</p>

<p>Detta kan till exempel hända om mottagningen är för svag, om det finns problem med tjänsteleverantören eller om maskinvaran är skadad (till exempel SIM-kortet eller bilens antenn).</p>

<p>Roaming är inaktiverat i fabriksinställningarna i MMI. Detta kan kontrolleras och ändras på: <br><br>TEL &gt;&gt; Inställningar &gt;&gt; Anslutningar &gt;&gt; Dataanslutning &gt;&gt; Dataroaming <br><br>Den här inställningen sparas alltid för det aktuella SIM-kortet eller för den för anslutna mobiltelefonen.</p>

<p>Det finns en ”onlineförbrukningsmätare” integrerad i telefoninställningarna. Den finns på: <br><br>TEL &gt;&gt; Inställningar &gt;&gt; Anslutningar &gt;&gt; Onlineförbrukningsmätare <br><br>Förbrukningsmätaren visar den datavolym som tagits emot och skickats via Audi connect. Statistiken kan nollställas. Därefter visas mängden data med början från 0 byte vid datum för återställningen, tillsammans med datum för senaste återställning. Varje SIM-kort har sin egen statistik. Observera att denna inte nödvändigtvis sammanfaller med mobiloperatörens faktureringsperioder.</p>

Licenser

<p>Audi connect-tjänsterna Audi Nödsamtal, Vägassistans online, Audi vagnskada and Audi tidsbokning online tillhandahålls upp till 10 år från att bilen levererats.</p>

<p>10 år för alla e-tron-tjänster.</p>

<p><b>a) Audi connect SIM (eSIM) </b><br>- Audi connect SIM påverkas inte av licenserna. Det tillhör de så kallade datamodulerna. <br>- Wi-Fi-datapaket påverkas inte av licenserna. De måste bokas separat. <br><br><b>b) Licensförlängning: </b><br>- Din Audi Partner informerar dig om förnyelse av licenser.<br>- Du kan se aktuella villkor för dina licenser i bilen.</p>

<p>Vissa modeller har en 3-månaders teaser-fas, men de flesta modeller har en Audi connect-licensperiod på 3 år. Licensperiodens exakta längd anges i licensöversikten i bilens MMI. <br><br><b>Audi connect navigation och infotainment: </b><br>Tillgängligheten för de tjänster som stöds av Audi connect navigation och infotainment beror på vilket land du befinner dig i. Audi connect-tjänsterna är tillgängliga i minst ett år från att bilen levererats. 24 månader efter leverans av bilen förlängs giltighetstiden för Audi connect-tjänsterna utan kostnad med 12 månader en gång. Om du inte vill att giltighetstiden ska förlängas, vänligen meddela oss genom att skriva till följande adress: <br><br><br><b>Audi connect support </b><br><u>Telefon</u>: 0200 - 89 86 77 <br>Öppet dygnet runt, svensktalande support alla dagar 8-20. Övrig tid erbjuds support på engelska. <br><br><u>Boka tid</u>: <br>Möjlighet finns även att boka tid med en av våra digitala experter. Bokning görs via länken bokaaudiexpert.audi.se <br><br>Därefter informerar din Audi Partner dig om alternativ för att förnya Audi connect-tjänsterna. Beroende på fordonsmodell möjliggör Audi connect åtkomst till Google. Permanent tillgänglighet kan inte garanteras, eftersom detta faller under Googles ansvar. Besök&nbsp;<a href="https://www.audi.se/se/web/sv/audi-digital-services/audi-connect.html">www.audi.se/audi-digital-services/audi-connect</a> eller kontakta din Audi Partner för mer information om Audi connect. Kontakta din mobiloperatör för information om priser och villkor. <br><br><b>Nödsamtal och service</b>: <br>Audi connect fordonsstyrningstjänster kan användas gratis i tre år efter att bilen levererats, och kan därefter förnyas mot avgift. Audi connect lokaliseringssystem vid stulen bil är tillgängligt i ett år efter leverans och aktivering av bilen och kan därefter förnyas mot avgift.</p>

<p>myAudi är kundportalen för alla Audi-förare och är baserad på ett säkert inloggningsområde. Alla tjänsteerbjudanden och connect-tjänster kan bokas, hanteras och användas via ett intuitivt användargränssnitt. Användaren kan lägga till alla Audi-bilar han eller hon äger.</p>

<p>- Registrera dig på my.audi.com från mobiltelefon, surfplatta eller dator.<br>- Logga in med e-postadress och lösenord (din e-postadress är ditt användarnamn).<br>- Lägg till din bil till ditt konto med plusknappen ”Lägg till bil” i det högra navigeringsfältet. Du måste ange bilens chassinummer (VIN).</p>

<p>myAudi-app¹ fungerar som en länk mellan dig, din Audi, omgivningen och ditt dagliga liv. Med appen kan du när som helst få information om din bil i realtid och hålla koll på saker som bränslenivå, räckvidd, servicetillfällen, notifieringar och mycket mer. Planera enkelt och bekvämt dina turer i appen och skicka resmål och rutter direkt till bilen. Du kan även fjärrstyra klimatanläggningen samt låsning och upplåsning av bildörrarna. (Beroende på modell och utrustning i din Audi kan tillgängligheten variera för vissa tjänster.) Vissa funktioner är beroende av tredje part och är kanske inte alltid tillgängliga i full utsträckning och i alla länder. <br><br>Ge familj, vänner eller kollegor åtkomst till din Audi (endast för utvalda Android-smartphones). myAudi-app¹ erbjuds alltid av generalagenten för den aktuella marknaden. Information om generalagent hittar du under juridisk information i appen. <br><br><b>Översikt över alla funktioner:</b><br></p> <p><u>Audi e-tron </u><br>- Planera och hantera laddningen av din bil enkelt och bekvämt med myAudi-app¹ <br>- Se specifik information om exempelvis räckvidd med eldrift, laddningsnivå och återstående laddningstid <br><br><u>Navigering </u><br>- Skicka resmål och rutter från din mobila enhet till bilen <br>- Planera rutter, inklusive vägen till fots till din bil <br>- Få tillgång till kontakter, adresser och din kalender från bilen <br><br><u>Service </u><br>- Ha alltid koll på servicetillfällen, kommande underhåll och all tilläggsinformation <br>- Få tillgång till din digitala loggbok via appen <br>- Hitta Audi-servicepartner nära dig <br>- Hantera dina utgifter och resor i din digitala kostnads- och loggbok</p>

<p><b>Logga ut från myAudi-kontot i bilen: </b><br>- Gå till Användare i MMI <br>- Logga ut från kontot med ditt användarnamn <br><br><b>I MMI: </b><br>- Gå till Användare <br>- Användaradministration <br>- Ta bort alla användare</p>

Komma igång med Audi connect-paketen

<p>De flesta funktioner i Audi connect nödsamtal och service-paketet är klara att användas direkt efter leverans och utan ytterligare åtgärder. För att du ska kunna utnyttja paketet fullt ut rekommenderar vi att du skapar en myAudi-användare och länkar dig till bilen som huvudanvändare. Därefter kan automatisk servicepåminnelse konfigureras och aktiveras. <br><br>Tjänsterna i Audi connect nödsamtal och service-paketet omfattas av en kostnadsfri 10-årig licens, giltig från leveransdatum för bilen.</p>

<p>De flesta funktioner i Audi connect nödsamtal och service-paketet är klara att användas direkt efter leverans och utan ytterligare åtgärder. För att du ska kunna utnyttja paketet fullt ut rekommenderar vi att du skapar en myAudi-användare och länkar dig till bilen som huvudanvändare. Därefter kan automatisk servicepåminnelse konfigureras och aktiveras. <br><br>Tjänsterna i Audi connect nödsamtal och service-paketet omfattas av en kostnadsfri 10-årig licens, giltig från leveransdatum för bilen.</p>

Audi connect-tjänster – information

<p><b>Upphörande av Audi connect-tjänsten Google Earth⁴ och berörda Audi-modeller: <br></b>Audi connect-tjänsten Google Earth förstärkte tidigare kartvyn i Audis navigeringssystem genom att ge ett fotorealistiskt utseende. Till följd av en teknisk ändring som gjorts av tredjepartsleverantören Google är Audi connect-tjänsten Google Earth från och med 1 januari 2021 inte längre tillgänglig för Audis modellserier A3, A4, A5, A6, A7, Q2, Q5, Q7, TT och R8 byggda före modellåret 2017. I bilar i nämnda modellserier byggda från och med modellår 2017 kan det inom garantiperioden vara möjligt att aktivera efterföljaren Satellite Map i Audi connect efter en kostnadsfri programvaruuppdatering (licensperioder och förlängningar av tjänsten Google Earth eller Satellite Map påverkas inte). Oavsett årsmodell kan Audi-modellerna A1 och Q3 i första fordonsgenerationen inte uppdateras och stöder inte Audi connect-tjänsten Google Earth från och med 1 januari 2021. <br><br><b>Audi-modeller som inte berörs: <br></b>Ingen åtgärd krävs för Audi-modeller från modellår 2019 och framåt, eftersom dessa modeller är tekniskt utformade för efterföljaren Satellite Map och stöder denna utan ytterligare programvaruuppdatering. De senaste modellgenerationerna av Audi A1, Audi A3, Audi Q3, Audi A6, Audi A7, Audi A8 och Audi e-tron påverkas inte heller, eftersom dessa modeller levererats uteslutande med tjänsten Audi connect Satellite Map sedan produktionsstart. <br><br><b>Mer information: <br></b>Kontakta din Audi Partner för mer information om huruvida din Audi påverkas av att tjänsten Audi connect Google Earth upphört och om den kan få en kostnadsfri programvaruuppdatering till ersättningstjänsten Satellite Map.</p>

<p>Inmatning av resmål via myAudi gör det enkelt att planera navigeringsmål och rutter hemifrån eller från din smartphone. Med myAudi kan du skicka individuella resmål till bilen. Dessa kan hämtas av systemet MMI® navigation plus när du påbörjar färden och behöver inte anges manuellt igen.</p>

<p>För att använda denna tjänst behöver du MMI 3G+, MIB1 High, MIB2 High/High Scale eller MIB2+ High. För att använda tjänsten måste du ladda ner myAudi-app¹, ha ett myAudi-konto och länka det till bilen. Kompatibel med Apple iOS 10.0 och Android 6.</p>

<p><b>I myAudi: </b><br>Öppna Audi connect och välj tjänsten ”Inmatning av resmål via myAudi”. Här kan du skapa nya resmål genom att söka eller genom att ange en adress. Resmål kan även redigeras eller tas bort. <br><br><b>Följ anvisningarna nedan för att hämta resmål i bilen: <br></b><br><u>MIB2: </u><br>I MIB2 kan du hämta dina resmål via resmålsinmatning/mottagna resmål. <br><br><u>MIB2+: </u><br>I MIB2+ visas resmålen i en notifiering och listas bland dina resmål i myAudi. <br><br><u>Hantera sparade resmål: </u><br>Du kan hämta sparade resmål i myAudi med bilens navigationssystem. Resmålen sparas lokalt i bilen. Resmål tas också bort eller redigeras lokalt. Det går inte att återsynkronisera med myAudi. <br><u><br>Antal sparade resmål i myAudi: </u><br>Du kan spara upp till 50 resmål i myAudi. När det 51:a resmålet sparas skrivs det första resmålet över. Resmålen skrivs endast över i myAudi och överförs inte automatiskt till resmål som är sparade lokalt i bilen.</p>

<p>Högst 100 kontakter kan importeras permanent från telefon till bilens adressbok i MMI, inklusive maximalt 50 onlineresmål från ditt myAudi-konto. Om exempelvis 80 av adressbokens minnesplatser för kontakter i bilen redan används, finns det plats för ytterligare 20 kontakter från myAudi-kontot.</p>

<p>Ja, eftersom Audi connect-nyckeln⁶ gör att din smartphone⁷ tar över den vanliga bilnyckelns funktioner att låsa upp och låsa bilen och att starta motorn.</p>

<p><b>Aktivering: <br></b>Trafikinformation online är inaktiverat i fabriksinställningarna och måste aktiveras en gång i MMI. <br><br><b>Aktivering i Audi A3: <br></b>Navigation &gt;&gt; Inställningar &gt;&gt; Trafikinformation online &gt;&gt; på <br>Navigation &gt;&gt; Inställningar &gt;&gt; Licens för trafikinformation online &gt;&gt; Aktivera trafikinformation online <br><br><b>Aktivering i andra bilar med Audi connect: <br></b>Info &gt;&gt; Inställningar &gt;&gt; Trafikinformation online &gt;&gt; på <br>Info &gt;&gt; Inställningar &gt;&gt; Licens för trafikinformation online &gt;&gt; Aktivera trafikinformation online <br><br><b>Användning</b>: <br>Symbolen i nedre vänstra hörnet av skärmen illustrerar den trafikinformation som tas emot: <br>TMC/TMCpro/ONLINE. ONLINE-symbolen indikerar att trafikinformation online tas emot och används. <br>Obs: Symbolen är synlig endast om dynamisk omdirigering runt trafikstockning är aktiverad: <br><br>Navigation &gt;&gt; Inställningar &gt;&gt; Kartvy &gt;&gt; Trafik <br><br>Det aktuella trafikflödet visualiseras i kartvyn med färgade vägavsnitt: <br><br>Navigation &gt;&gt; Inställningar &gt;&gt; Ruttkriterier: Dyn. omdirigering runt trafikstockning på <br><br>Trafikinformation online kan vara markerat med färg på navigeringskartan (för tydlighets skull innehåller denna vy färre färger än standardkartan): <br><br><b>Grön:</b> flytande trafik <br><b>Orange:</b> långsam trafik <br><b>Röd:</b> trafikstockning och trafikstopp <br><br>Trafikhinder, som vägarbeten, bilköer, trafikstopp osv., visas i alla kartvyer med skuggade områden, medan trafikflödesinformation endast visas i ”Trafik”-kartorna.</p>

<p>Vid en aktuell trafikvarning eller hinder (till exempel vägarbeten) visas den färgade vägmarkeringen streckad vid denna del av vägen (till exempel grön/svart). Denna markering visualiserar trafikhindrets längd.</p>

<p>Med Onlinenyheter kan du se text och bilder relaterade till världshändelser i bilen. De tillhandahålls av nationella och internationella redaktörer. Det speciella med Onlinenyheter är att du kan välja fritt mellan flera olika nyhetskällor (RSS-flöden) och konfigurera dem fritt. Om du inte anpassar ditt val från ditt myAudi-konto, får du nyheterna från bastjänsten. En uppläsningsfunktion gör det enkelt och bekvämt att använda tjänsten.</p>

<p>Du kan välja nyhetskällor (RSS-flöden) och konfigurera tjänsten från ditt myAudi-konto. Under det sista steget av konfigureringen kan du ansluta bilen och myAudi-kontot från inloggningsmenyn för Audi connect i bilens MMI.</p>

<p>Hitta billiga tankstationer i ditt område vid resmålet. Sortera efter pris eller avstånd för att göra stoppet effektivt. Tjänsten anger om du kan tanka rätt bränsle och listar tillgängliga tankstationer, sorterade efter pris. Du kan dessutom välja att navigera direkt dit. En uppläsningsfunktion gör det enkelt och bekvämt att använda tjänsten.</p>

<p>Appen Audi music stream⁹ (eller Audi MMI connect-appen) kan laddas ner för iOS- och Android-enheter från respektive appbutik. <br>Information om kompatibla mobiltelefoner finns på <a href="https://www.audi.de/de/brand/de.html#layer=/de/brand/de/service-zubehoer/infotainment-kommunikation/layer/bluetooth.html">www.audi.com/mp3</a>.</p>

<p>Appen Audi music stream ansluter till MMI via Wi-Fi för att streama internetradio och lokalt lagrad musik från en smartphone och hantera den från MMI. Bilens internetanslutning används.</p>

<p>Under Medier väljer du källan Wi-Fi-mediaspelare. Välj och anslut till MMI:s Wi-Fi-hotspot³ i inställningarna på din smartphone. När appen Audi music stream startats kan du välja mellan internetradio och mediebibliotek i MMI.</p>

<p>Tjänsten mediastreaming online behöver inte aktiveras.</p>

Information om Wi-Fi-hotspot³ och dataanslutning via Cubic

<p>Cubic Telecom Data Plans Service är en världstäckande kommunikationstjänst som tillhandahålls av Cubic Telecom. Cubic Telecom erbjuder datapaket med olika datavolymer och varaktigheter för användning av denna förstklassiga datatjänst. Våra datapaket ger bredbandsanslutning till internet nästan helt utan avbrott direkt i din Audi. Du slipper höga kostnader och irriterande pushmeddelanden när du kör genom Europa: när du korsar en nationsgräns ger våra datapaket direkt åtkomst till leverantörerna i varje land, så att du kan fokusera på körningen. Det SIM-kort (eSIM) som är installerat i bilen från fabrik gör att du kan använda våra datatjänster problemfritt. <br><br>Med Cubic Telecoms datapaket kan upp till åtta mobila enheter använda Wi-Fi-hotspot³ i din Audi för snabb åtkomst till internet, även under körning. Du kan boka våra datapaket i förväg, antingen direkt i bilen eller online från ditt användarkonto.</p> <p><br><b>Förbetalningsalternativet ger följande fördelar: </b><br><u>Kostnad:</u>&nbsp;mycket konkurrenskraftiga dataavgifter för Wi-Fi-hotspot³ med användning av eSIM-kort. Det är knappt någon skillnad i pris jämfört med motsvarande dataavgifter för lokala leverantörer. <br><br><u>Komfort:</u> Cubic Telecoms datapaket fungerar gränsöverskridande i 33 europeiska länder. <br>Tillförlitlighet: det fabriksinstallerade SIM-kortet uppfyller bilstandard och har genomgått omfattande tester över mer än 300 000 kilometer genom Europa. Från Sverige till Spanien och från Irland till Italien.</p>

<p><b>Med våra datapaket kan du bekvämt använda Wi-Fi-hotspot³ direkt i din Audi i följande länder:<br></b><br>o Belgien <br>o Bulgarien <br>o Danmark <br>o Tyskland <br>o Estland <br>o Finland <br>o Frankrike <br>o Grekland <br>o Storbritannien <br>o Irland <br>o Italien <br>o Kroatien <br>o Lettland <br>o Liechtenstein <br>o Litauen <br>o Luxemburg <br>o Malta <br>o Makedonien <br>o Monaco <br>o Nederländerna <br>o Norge <br>o Österrike <br>o Polen <br>o Portugal <br>o Rumänien <br>o Sverige <br>o Schweiz <br>o Slovakien <br>o Spanien <br>o Tjeckien <br>o Ungern <br>o Cypern</p>

<p><b>Det finns två sätt att boka våra datapaket. </b><b>1. Via Cubic Telecoms onlineportal </b><br>a) Logga in på ditt användarkonto på audi.cubictelecom.com. Om du inte redan har ett konto kan du registrera dig för ett gratis användarkonto på <a href="https://audi.cubictelecom.com/sv/register">https://audi.cubictelecom.com/sv/register</a>. <br><br>b) Välj alternativet ”Datapaket” på översiktssidan för att se en översikt över alla tillgängliga datapaket. <br><br>c) När du har bestämt dig för ett paket går du vidare till betalningsprocessen. Kontrollera att du har valt rätt paket. Nu kan du antingen betala med ett kreditkort som redan har sparats eller lägga till ett nytt för att slutföra köpet. <br><br><b>2. Fyll på direkt i din Audi&nbsp;<br></b>a) För att kunna använda den här metoden behöver du ett användarkonto hos Cubic Telecom. Om du inte har ett konto än kan du registrera dig för ett gratis användarkonto på <a href="https://audi.cubictelecom.com/sv/register">https://audi.cubictelecom.com/sv/register</a>.</p> <p>b) Du kan aktivera funktionen ”Fyll på i bilen” när du bokar datapaket på vår onlineportal. Du behöver bara göra det en gång. Välj ”Aktivera påfyllning i bilen” under bokningsprocessen för att göra detta. <br><br>c) Välj därefter alternativet ”Datapaket” i din Audis MMI och sedan ”Boka datapaket”. <br><br>d) Välj ett av datapaketen som visas och välj sedan ”Köp”. <br><br><u>Obs:</u> Om du anger ett mobilnummer och aktiverar funktionen ”Notifiering” i ditt användarkonto kommer huvudanvändaren att få SMS-notifieringar direkt på sin smartphone när krediten börjar ta slut, liksom köpbekräftelser. Därmed kan du hålla koll på hur mycket data din bil använder. Avgiften dras från kreditkortet som är sparat som ”föredraget” kort i portalen.</p>

<p>Vi erbjuder tre olika datapaket med olika datavolymer och varaktigheter. Det går också att boka flera datapaket, som används efter varandra. <br>Välj ett land för att se priser. Alla datapaket kan användas med upp till 8 enheter i 33 europeiska länder. Alla priser är inklusive moms.</p>

<p>Det tar bara några minuter att skapa ett användarkonto. Fyll bara i uppgifterna i registreringsformuläret, lägg till din bil och bekräfta sedan din fakturaadress. <br><br>Obs: Vissa länder kan kräva ytterligare identitetsverifiering.</p>

<p>Cubic Telecoms datatjänst är för närvarande tillgänglig i de aktuella versionerna av följande modeller: Q2 (fr.o.m. modellår 2016), A3 (fr.o.m. modellår 2016), A4 (fr.o.m. modellår 2016), A5 (fr.o.m. modellår 2016), Q5 (fr.o.m. modellår 2016), Q7 (fr.o.m. modellår 2016), A6 (fr.o.m. modellår 2018), A7 (fr.o.m. modellår 2018), A8 (fr.o.m. modellår 2018), Q8 (fr.o.m. modellår 2018).</p>

<p>Funktionen ”Fyll på i bilen” gör det möjligt att boka datapaket direkt i din Audis MMI. Funktionen måste aktiveras en gång i användarkontot som del av ett datapaketköp. Dina kreditkortsuppgifter är säkert lagrade och du kan ange påfyllningsgränser och SMS-notifieringar enligt dina önskemål. Därefter kan alla datapaket bokas bekvämt direkt i bilen utan någon lång utcheckningsprocess. <br><br><u>Obs:</u> Om du anger ett mobilnummer och aktiverar funktionen ”Notifiering” i ditt användarkonto kommer huvudanvändaren att få SMS-notifieringar direkt på sin smartphone när krediten börjar ta slut, liksom köpbekräftelser. Därmed kan du hålla koll på hur mycket data din bil använder. Avgiften dras från kreditkortet som är sparat som ”föredraget” kort i portalen.</p>

<p>Kreditkortsuppgifter anges och sparas säkert i ditt Cubic Telecom-användarkonto som del av varje köpprocess. Du kan spara flera kreditkort, välja ett standardkort eller föredraget kort och när som helst att ta bort kort. <br><br>Välj ”Hantera konto” i användarkontot och välj sedan ”Kreditkort” för att hantera dina kreditkort. <br><br>Varje gång du gör ett köp får du frågan om du vill använda ditt föredragna kort eller lägga till ett nytt kort.</p>

<p>Cubic Telecoms datapaket faktureras i valutan för det land du valde när du först registrerade dig. Om du är standardanvändare för en bil är påfyllningsvalutan den valuta som används i det land där SIM-kortsägaren är registrerad.</p>

<p>Välj ”Datapaket” under ”Audi connect” i din Audis MMI. Här kan du se aktuella datapaket, boka datapaket (”Fyll på i bilen”) och kontakta vår support. Du kan även logga in på ditt användarkonto online med användarnamn och lösenord. Här kan du boka datapaket, se din användning i realtid, hantera personuppgifter samt ställa in påfyllningsgränser och SMS-notifieringar.</p>

<p>I undantagsfall, till exempel om du flyttar till ett annat land, kan du ändra hemland för bokning av datapaket. Kontakta vår kundtjänst: <a href="https://audi.cubictelecom.com/sv/contactUs">audi.cubictelecom.com/sv/contactUs</a>.</p>

<p>Du kan när som helst radera ditt konto genom att logga in och välja ”Ta bort konto” i kontoinformationen.</p>

Information för Audi Partner-verifiering (med myAudiGo).

<p>Med myAudiGo kan din Audi Partner skapa ett myAudi-konto utan att kunden behöver vara närvarande och kan sedan koppla den köpta bilen direkt till kontot. I synnerhet för connect-klara bilar (IW3) erbjuder verktyget fördelen att din Audi Partner kan hantera de förberedande stegen för användning av connect-tjänster. Kunden slipper verifierings- och nomineringsprocessen, som säkerställer att connect-tjänsterna kan utnyttjas fullt ut. Kunden kan fortfarande själv skapa ett myAudi-konto – när det gäller myAudi Go har kunden fria tyglar. Det är dock viktigt att Audi Partnern får en undertecknad samtyckesförklaring av kunden. Först när det finns en sådan kan ett konto skapas för kunden från myAudiGo. En mall finns i nedladdningsområdet i myAudiGo.</p>

<p>Vid onlineverifiering bekräftar kunden själv att uppgifterna är korrekta. Därmed är det möjligt att använda alla IW3-tjänster (nödsamtal och service). Med Audi Partner-verifiering bekräftar en Audi Partner kunduppgifterna med stöd av en identitetshandling. Denna verifieringsnivå krävs för användning av tjänster som Audi connect key¹⁰.</p>

<p>Kunden måste tillhandahålla en officiell identitetshandling med fotografi, exempelvis ID-kort eller pass, där alla uppgifter som ska verifieras anges. Dessutom måste kunden underteckna en försäkran om att han/hon samtycker till att registreras på myAudi. En mall finns i nedladdningsområdet i myAudiGo.</p>

<p>Verifieringen bekräftar att den kund som registreras i myAudi är en fysisk person och att de angivna uppgifterna är korrekta. Verifiering är en förutsättning för att bli huvudanvändare av ett fordon.</p>

<p>Huvudanvändaren verifieras som huvudanvändare av Audi Partnern och ingår ett huvudanvändaravtal med Audi Partnern.* Huvudanvändaren kan styra bilens säkerhetskritiska funktioner och utse ytterligare användare. <br><br>* Processen för verifiering av huvudanvändare kan variera beroende på land.</p>

<p>Huvudanvändaren av en bil kan utse användare som kan hantera tjänsterna i paketet nödsamtal och service.</p>

<p>Kontrollera att angiven e-postadress är korrekt. Om den angivna e-postadressen är felaktig måste registreringen av kunden göras om. E-postmeddelandet kan ha sållats bort av kundens skräppostfilter. Be kunden kontrollera sin skräppostmapp.</p>

<p>Beroende på tjänst måste olika krav uppfyllas. Det är skillnad mellan infotainmenttjänster och tjänster som faller under nödsamtal och service. <br><br><b>Infotainment: </b><br>- Kunden har ett myAudi-konto. <br>- Infotainmenttjänsterna länkas när myAudi-PIN*-koden anges i bilen. <br><br><b>Säkerhet och service: </b><br>- Kunden har ett verifierat myAudi-konto. <br>- Infotainmenttjänsterna länkas när myAudi-PIN*-koden anges i bilen. <br>- Kunden är angiven som huvudanvändare i bilen.</p>

<p>Kunden måste ha ett verifierat myAudi-konto. Detta kan skapas i myAudiGo. Huvudanvändaren måste vara angiven med namn från MMI i bilen.</p>

<p><b>Tre typer av föredragna partner kan registreras i avsnittet ”Mina Audi-partner” i myAudi: </b><br><br>- Föredragen partner: Du kan välja högst en föredragen partner. Denna partner är giltig för alla delar av kundens konto och kan när som helst definieras av kunden. <br>- Föredragen försäljningspartner: denna partner definieras för varje bil och kräver att minst en bil är associerad med kontot. <br>- Föredragen servicepartner: denna partner definieras för varje bil och kräver att minst en bil är länkad till kontot.</p>

Functions on Demand

Krav

<p>Tillgängligheten av Functions on Demand beror på modellen – de modeller som för närvarande är kompatibla med Functions on Demand hittar du på <a href="https://www.audi.se/se/web/sv/audi-digital-services/functions-on-demand.html">www.audi.se/functions-on-demand</a>.</p>

<p>Den hård- och mjukvara som krävs för Functions on Demand är redan installerad som standard i kompatibla bilar.</p>

<p>Funktionaliteten för de valda funktionerna kontrolleras trådlöst före köp.</p>

Villkor

<p>Du kan välja mellan olika tidsperioder som passar just dig . Välj mellan 1 eller 6 månader, 1, 2 & 3 år eller permanent aktivering av erbjudandet.</p>

<p>Du kan boka samma Functions on Demand-funktioner igen (som en förnyelse) via myAudi-app.<br>› 10 dagar innan den nuvarande bokningen löper ut (om den nuvarande bokningen har en tidsperiod på ≤ 12 månader)<br>› 20 dagar innan den nuvarande bokningen löper ut (om den nuvarande bokningen har en tidsperiod på &gt; 12 månader)</p>

<p>Du har möjlighet att boka en testmånad. Varje funktion kan testas en gång i en månad per utsedd huvudanvändare för 10 kr. Detta kan göras för max. två huvudanvändare per år och bil. Du kan förnya erbjudandet redan under denna månad.<br><br>Testmånaden kan aktiveras upp till 6 månader efter att huvudanvändaren har utsetts.</p>

<p>Du har möjlighet att boka en månads testperiod. Varje utsedd huvudanvändare kan testa varje funktion en gång under en testperiod på en månad till en kostnad av 10 kr. Detta är begränsat till högst två huvudanvändare per år och bil. Redan under innevarande test-månad kommer du kunna förlänga din bokning av funktionen.<br><br>Testmånaden kan endast aktiveras inom de första sex månaderna efter att huvudanvändarna har utsetts.</p>

Bokning och aktivering

<p>Du kan för närvarande endast boka ytterligare funktioner med Functions on Demand via myAudi-app & myAudi-portalen.</p>

<p>Funktioner som du har bokat via Functions on Demand aktiveras ”trådlöst” efter bokningen.<br><br>Förutsättning: bilen måste vara uppkopplad för att dina funktioner ska kunna aktiveras (bilen måste ha mobilmottagning och sekretessläge får inte vara aktiverat). När bokningen är klar måste din bil startas om.</p>

<p>Som regel aktiveras funktionerna i bilen direkt efter köp (inom några minuter). I enstaka fall kan aktiveringen ta lite längre tid (1–2 timmar).<br>Funktionen kommer att vara fullt tillgänglig för dig i din Audi nästa gång du startar bilen.</p>

<p>1) myAudi: Kontoinställningar &gt;&gt; Beställningar<br>2) I bilens MMI: den bokade funktionen visas i rutan ”Inköp”<br><br>Förutsättning: din bil måste vara uppkopplad och tändningen måste slås av och på. Ett meddelande om nedladdning för funktionsaktivering visas i MMI. Funktionen kan sedan ses i rutan ”Inköp”.</p>

<p>Du kan se funktioner som du har bokat via Functions on Demand i myAudi under Kontoinställningar &gt;&gt; Beställningar &gt;&gt; Inköp i bilens MMI.</p>

Bestämmelser och villkor för användning

<p>Bokade Functions on Demand-funktioner är alltid kopplade till det unika chassinumret (VIN) och inte till myAudi-användaren.</p>

<p>En aktiv Functions on Demand-bokning och dess villkor kommer inte att påverkas av någon ändring som utförs för Audi connect-huvudanvändaren.</p>

<p>Functions on Demand-funktioner bokas för bilen, dvs. de kopplas direkt till det unika chassinumret (VIN) under funktionens tidsperiod. När en bil säljs stannar bokade funktioner och återstående tidsperioder kvar i bilen och kan säljas tillsammans med den.</p>

Tekniska problem

<p>Kontakta Audi kundsupport vid tekniska problem</p> <p>Telefon: 0200 - 89 86 77<br>Öppet dygnet runt, svensktalande support alla dagar 8-20. Övrig tid erbjuds support på engelska.</p> <p>E-post: digitalsupport.se@audi.de</p>

Rätt till avbokning

<p>Vid köp av Functions on Demand-funktioner har du 14 dagars lagstadgad rätt till avbokning.</p>

Betalning och fakturering

<p>Du får en separat faktura för varje funktion som bokas via Functions on Demand.</p>

<p>Momsbeloppet motsvarar momssatsen i det land som du angav i din faktureringsadress.</p>

  

* Tillgängligheten kan skilja sig mellan modeller. Du hittar utbudet för just din Audi i Audi Functions Store. Kontakta din Audi Partner för ytterligare information.

Audi Application Store

<p>Kunden kommer åt Audi Application Store via det integrerade eSIM-kortet. För att kunden ska kunna ladda ner, uppdatera och använda appar måste en dataanslutning upprättas. I Tyskland mottar kunderna 25 GB under det första året. Detta måste aktiveras på Cubic Telekom-portalen.</p>

<p>Ja, men för närvarande bara Alexa.</p>

<p>Nej, för närvarande kan kunder ladda ner de tillgängliga apparna gratis. (Beroende på app kan kunden behöva teckna en personlig prenumeration hos leverantören för att använda de enskilda tjänsterna eller premiumversionerna av tjänsterna, på samma sätt som för appar på en smartphone).</p>

<p>Kunden behöver ett myAudi-konto och måste ansluta det till bilen. För närvarande är det endast möjligt att välja och ladda ner de valda apparna i MMI i bilen.</p>

¹ Den aktuella kompatibiliteten med iOS-/Android-operativsystemet hittar du i beskrivningen av myAudi-app i motsvarande App Store. Registrering krävs på my.audi.com.

² Motorn kan inte startas utan bilnyckel.

³ Kräver en betald dataplan från en Audi Partner.

Google och Google-logotypen är registrerade varumärken för Google Inc.

Observera: Funktionerna fungerar endast inom systemgränserna och är delvis beroende av tillgång till tjänster från tredje part. AUDI AG tar inget ansvar för uppgifternas tillförlitlighet. Funktionen Audi connect stöldlokaliseringssystem kan endast användas via myAudi-app¹‧ ² i kombination med ett myAudi-konto. Tjänsten kan konfigureras, aktiveras och hanteras via myAudi-app¹‧ ². Audi connect stöldlokaliseringssystem är tillgängligt i ett år från bilens leverans och aktivering, och kan därefter förlängas mot en avgift.

Kräver Audi connect nödsamtal call & service (tillval) med Audi connect fjärrstyrningstjänster och Audi connect-nyckel (tillval). Audi connect-nyckeln är gratis i 24 månader från att bilen levereras och kan sedan förlängas ytterligare 12 månader utan extra kostnad. För ytterligare förlängning därefter tas en avgift ut.

Kontakta en Audi Partner eller besök www.audi.com/bluetooth för information om kompatibla mobiltelefoner.

Ett myAudi-konto krävs för att redigera nyhetsflödet i myAudi.

Tillgängligheten för Apple Music är landsspecifik. En dataplan och ett konto hos lämpliga tjänsteleverantörer krävs. Leverantörerna förbehåller sig rätten att när som helst avaktivera tjänsten.

¹⁰ Tillvalet komfortnyckel är en förutsättning för Audi connect-nyckeln.