I Audis vindtunnelcenter i Ingolstadt testas ständigt nya modeller och lösningar i jakten på den optimala designen – eller den perfekta positionen i skidbacken! Tidigare i höstas var svenska alpina landslaget på besök.
Effektivitet är allt för en bil. Framför allt för en elbil. Ju lättare en bil glider genom luften, desto mindre energi förbrukar den. Ett litet veck på en backspegel kan göra flera kilometers skillnad i räckvidd. Vid motorvägsfart står luftmotståndet för hälften av den förbrukade energin. En ökning från 100 km/h till 140 km/h på motorväg kan öka förbrukningen med hela 60 procent.
Därför är också Audis vindtunnelcenter i Ingolstadt en helt oumbärlig anläggning i jakten på den pefekta aerodynamiska designen. I centret finns totalt tre vindtunnlar på en yta om 10 000 kvadratmeter, varav den största är Aerodynamic and Aeroacoustics Wind Tunnel.
Den är utrustad med fyra rullar som simulerar vägen och kan rulla i en hastighet upp till hela 235 km/h. Vinden skapas sedan i sin tur av en gigantisk rotor som är 5 meter i diameter och har 20 blad. Med sina 3 087 hk kan den producera vindhastigheter upp till 300 km/h – tillräckligt för att kunna testa Le Mans-prototyper.
Och alldeles perfekt för svenska alpina landslaget som flera gånger har varit på besök där – senast i slutet av sommaren – för att träna och finslipa på den perfekta ställningen i jakten på viktiga hundradelar.
Erfarenhet är en annan faktor, Böllinger Höfe har producerad Audi R8 sedan 2014.
”Vi har tagit med oss all vår ackumulerade kunskap från alla år vi har byggt Audi R8. Men inte bara det, utan också passionen och engagemanget som behövs. Böllinger Höfe byggdes med ambitionen att den skulle producera lågvolymmodeller, med hög grad av innovation och flexibel process. Detta är utmärkta förutsättningar för att producera Audi e-tron GT quattro.”
Den stora fördelen med vindtunnlarna i Ingolstadt är att nästan alla väderförhållanden kan återskapas: från minus 25 till plus 55 grader, vilket minskar behovet av fysiska testkörningar runt om i världen.
I Thermal Wind Tunnel, som hanterar värmeförhållanden, testar Audi alla system för kylning av motorer och bromsar, och luften kan värmas upp till 55 grader, men inte nog med det – även golvet kan värmas upp för att simulera varm asfalt en het sommardag.
Lika imponerande är den tredje vindtunneln, Climatic Wind Tunnel. 40 brännare simulerar solljus och genererar upp till 1,2 kW per kvadratmeter. Lägg därtill ett sprinklersystem som kan spruta ut 2 500 liter vatten i timmen för att simulera kraftigt regn.
Men trots alla dessa konstgjorda – och ibland även våldsamma naturfenomen – så är det ändå förvånansvärt tyst. Så är också aeroakustik ett viktigt område för Audi – Aerodynamic and Aeroacoustics Wind Tunnel är till och med världens tystaste vindtunnel för bilar. Trots vindhastigheter på upp till 100 km/h är ljudtrycksnivån endast 50 decibel – som ett tyst kontor.
I vindtunnelcentret i Ingolstadt har Audi tillgång till tre olika vindtunnlar, vilket gör det möjligt att simulera de flesta väderlekar.
I vindtunnelcentret i Ingolstadt har Audi tillgång till tre olika vindtunnlar, vilket gör det möjligt att simulera de flesta väderlekar.