Så fort Rickard Ivars fick körkort var han fast. Efter att ha provat att bygga bilstereor en kort tid satsade Rickard mer och mer av sina pengar och sin fritid på att bygga allt snabbare bilar. För att ha råd att hålla dem rullande fick han lära sig att skruva själv.
Parallellt med sitt fritidsintresse har Rickard haft en karriär inom Audi, en resa som började som servicerådgivare hos Audiåterförsäljaren Möller Bil i Västerås.
”Det var en fantastisk utbildning, där jag fick massor med erfarenhet från Audis värld.”
Sedan dess har han haft flera olika roller på Audi, bland annat som regionchef med ansvar för 15 återförsäljare, och i januari i år klev han in på sin nya tjänst som projektledare på Audi Sverige inom digital after sales.
Vad innebär ditt jobb?
”Vi är ett team om fem personer där vi framför allt jobbar med ett digitalt verktyg som heter Audi ServiceCam. Det är en plattform som verkstäderna köper in för att kunna kommunicera med kunderna digitalt. För att visa vad vi gör med bilarna skickar verkstäderna filmer till kunderna så att de kan hålla sig uppdaterade.”
Vad är den stora fördelen?
”Det blir aldrig några överraskningar för kunden, och behövs det göras merarbeten är det lätt att skapa förståelse för detta. Den bästa av två världar, merförsäljning som bygger på total kundtransparens.”
Hur länge har Audi arbetat med ServiceCam?
”I Sverige har det varit ett specifikt Audiverktyg sedan 2016.”
När du inte jobbar så är det drifting som gäller?
”Jag har en lång bakgrund med trimmade bilar, vilka kostar stora summor att hålla i gång men jag använde inte bilarna till något speciellt, något dragrace här, någon utställning där, men inget tävlande. Men så var jag på ett evenemang och passade på att testa att drifta min bil och insåg direkt att detta var något som jag borde göra mer. År 2014 började jag att tävla i SM och kom trea min allra första säsong. Sedan dess har jag fått två barn och tävlat lite sporadiskt, men jag kom faktiskt trea i en Europadeltävling 2017.”
I höstas köpte du en ny bil. Berätta!
”Jag ville starta på ny kula och köpte en väldigt påkostad Audi RS 5 med alla de rätta bitarna. I stället för den vanliga V8-motorn sitter det nu en 916 hästars VR6 på 3,2 liter med turbo, smitt innehåll och torrsump under huven. Det är ett unikt och rått ljud och eftersom drifting är en showsport så krävs det ett schyst motorljud. Det ska vara ljud, rök, fart och lite blandad skräckförtjusning. Det är en väldigt rolig sport att titta på.”
Varför byta ut motorn?
”Även om en överladdad V8-motor är gynnsam som tävlingsredskap är det en stor konstruktion. Motorn är bred och tar mycket plats i motorrummet. Skulle något gå sönder är det väldigt trångt att komma åt. Hemma i garaget kan jag hantera det, men på en tävling finns sällan de möjligheterna. VR6-motorn är smal och kort, nästan som en rak fyrcylindrig motor så det finns utrymme att panikskruva på en tävling om det behövs.”
Hur är bilen att köra?
”Bilen är väldigt distinkt och chassit jobbar bra. Kommer jag in i en hårnål kan jag göra nästan vad som helst och bilen är ändå precis där den ska vara. Den är lika förutsägbar i fart och i sidled som den är vid inbromsningar. Kontrollerad, om än tung. Den väger cirka 400 kilo mer än mina tidigare bilar, men att banta ner den genom att byta ut till lättviktsgrejer är inte ett alternativ, det är lite att ta själen ur bilen. Jag ska försöka att hänga med i toppstriden ändå, trots full vikt.”
Hur ser en vanlig jobbdag ut för dig?
”Eftersom vi jobbar mellan återförsäljare och programmerare så handlar väldigt mycket om att utveckla och skapa digitala verktyg, och sedan implementera och underhålla dessa. I det ingår att kontinuerligt besöka återförsäljare för kreativa arbetsmöten runt ServiceCam eller med mitt team.”
Ålder: 39 år.
Bor: I Hallstahammar.
Karriär: Började som servicerådgivare hos Audiåterförsäljaren Möller Bil, sedan jämna karriärkliv till nuvarande position som projektledare för digital after sales på Audi Sverige.
Främsta driftingmerit: 3:e plats i en Europatävling 2017.
Förebilder: Ronnie Peterson och Niki Lauda.
Kör privat: Audi A6 55 TFSI e.