Inte en sportbil, och inte en vanlig sedan eller kombi. Mitt emellan finns coupékarossen med två dörrar och en taklinje som nästan alltid är mer elegant än praktisk. En standardbil med guldkant, ett lite snitsigare sätt att ta sig genom vardagen och en vackrare syn att mötas av varje morgon på garageuppfarten.
Att välja en coupé handlar om att försaka lite innerutrymmen på skönhetens altare. Det gjorde Rune och Monica när de 1975 köpte en lätt begagnad Audi 100 Coupé S. Bilen hade bara rullat 1 000 mil och var i nyskick, vilket passade Rune som gillar att vårda sina grejer.
Ett raskt hopp 45 år framåt. Rune och Monica funderar på att sälja sin klassiker. Sedan mitten av 1980-talet har den varit hobbybil vid sidan av nya vardagstransporter. Det är då Runes brorson, Benny Einarsson, kliver in på scenen.
"Jag åkte med i bilen första gången när jag var nio år och nu fick jag köpa den", säger Benny Einarsson.
Han arbetar som trafiksäkerhetschef vid regementet i Boden och pendlar numera i en elbil. Men farbror Runes Audi 100 Coupé S, som till dags dato bara tillryggalagt 14 200 mil, har han aldrig slutat drömma om.
Så kom det sig att "Alpen" våren 2020 kördes de 160 milen från Falkenberg till sin nya hemvist i Norrbotten. Smeknamnet skulle man kunna tro syftar på det sydtyska ursprunget eller den vita kulören, men förklaringen är enklare: registreringsnumret ALP 032.
"Körupplevelsen är fortfarande skarp, man kör ledigt med en hand på ratten även i högre farter", säger Benny Einarsson.
Både Rune och Benny kan nog betecknas som pedanter. Rune Einarsson arbetade som bilprovare och såg till att oljeduscha underredet samt tvätta och vaxa med täta mellanrum. Vid pensioneringen 2005 renoverade han växellåda, koppling samt topplock och ventiler. Dessutom lackerades bilen om i originalkulören efter en parkeringsskada.
Benny Einarsson har pysslat vidare, men någon helrenovering har sannerligen inte varit nödvändig. Han har bytt glödlampor i varselljusen och de stora Hella-extraljusen, bytt bränslepump, lyft ur stolarna och kemtvättat mattorna samt småfixat. Om dagens nybilsägare gnyr över serviceintervallen kan vi påminna att en Audi från 1972 kräver ventiljustering var 500:e mil…
Audi 100 Coupé S presenterades vid bilsalongen i Frankfurt 1969 och tillverkades i 30 687 exemplar fram till 1976. Bennys bil har en fyrcylindrig 1,9-litersmotor på 112 hästkrafter. Enligt samtida fabriksuppgifter anges toppfarten till 183 km/h och 0–100 km/h ska ta 10,2 sekunder.
"Alpen" är fabriksutrustad med tre extramätare på instrumentpanelen, och originalradion sitter fortfarande på sin plats. Philipson i Halmstad levererade bilen och monterade varselljusen i fronten. Däremot har bilen varken taklucka eller servostyrning, som också var tillval.
Benny har en omgång vinterdäck och kör gärna bilen även den kalla årstiden, men det ska vara vita och torra dagar.
"Här uppe är de flesta vägarna inte saltade, och skulle jag tvingas köra någon sträcka i salt så är det ju bara att tvätta efteråt. Jag gillar att putsa och polera, att ägna en söndag åt dammsugning och bilvård är det bästa som finns."
Audi och Audiprylar är ett stort intresse för Benny Einarsson – och så Elvis, förstås!
Köra och vårda är ren njutning, men en stor del av Bennys bilglädje finns i allt runtomkring själva fordonet. Han har samlat på sig biltester från när Audi 100 Coupé S var ny, och har flera originalbroschyrer.
"Broschyren från 1972 har jag i två exemplar, ett för läsning som ligger i bilen och ett hemma i bokhyllan."
Dessutom finns nästan alla dokument som rör "Alpen" bevarade: registreringsbevis, serviceprotokoll, besiktningsprotokoll – i stort sett allt från när bilen var ny till i dag. Det är bara en detalj som saknas.
"Tillsammans med Rune har jag sökt igenom hela deras hus för att hitta köpekontraktet, men det är spårlöst borta", berättar Benny.
Sommaren 2023 ska "Alpen" åter ut på långresa genom Sverige. 3–6 augusti arrangerar nämligen den internationella klubben för första generationen av Audi Coupé en stor träff i Brickstad. Dit kommer inte bara Benny och bilen, utan även Rune och Monica för ett återseende och en stunds frossande i undersköna coupékarosser.
Ålder: 56 år.
Utbildning: Trafikinspektör/förarprövare, säkerhetsrådgivare farligt gods.
Karriär: Kapten i försvarsmakten.
Jobbar med: Trafiksäkerhetschef i Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemsförband – FMTIS.
Hobby: Stugliv, fiske, bilrecond.
Första Audiminne: Första åkturen med farbror Rune i ”Alpen” på vägarna runt tätorten Ätran, nära Falkenberg.
Vackraste vägen: E10 mellan Kiruna och Narvik.