Aktivera enkelt Audi charging via myAudi-app*.
Vi rekommenderar att du som har en elbil eller laddhybrid från Audi i första hand använder en fast installerad laddbox. Det är både säkrare, då en vanlig hushållskontakt kan överhettas, och går snabbare samt gör det enklare att ladda bilen. Med laddboxen laddar du bilen snabbt och säkert hemma och kan börja dagen med fulladdade batterier.
När du köper en smart laddbox med installation har du möjlighet att göra skatteavdrag för grön teknik med upp till 50% på material- och arbetskostnader (maximalt 50 000 kr). Skattereduktionen fungerar på liknande sätt som ROT och RUT och avdraget görs direkt på din faktura.
Några hållpunkter för laddningstider (till 100% laddning):
Med en elbil eller en laddhybrid från Audi ingår laddsystem ”Compact” som standardutrustning (ej Q6 e-tron/SQ6 e-tron). Det är en laddkabel med både en industrikontakt och en vanlig hushållskontakt. Du får även med dig laddkabel för anslutning till laddboxar som saknar fast laddkabel. Möjlighet finns också att uppgradera till laddsystem ”Connect” som i kombination med ett elstyrningssystem i hemmet ger tillgång till smarta laddfunktioner.
Exempelvis kostnadsoptimerad laddning som tar hänsyn till nuvarande och framtida priser för din elleverantör. För att på så vis kunna ladda vid tider när elkostnaden är lägst. Om du har ett solcellssystem kan du ytterligare optimera laddningsprocessen för din Audi. Med hjälp av solskenprognoser och önskad avgångstid beräknar laddningssystem Connect en motsvarande laddningsplan, vilket leder till att maximera användningen av din egen solenergi.
Med laddsystem ”Connect” stöds även en laddningseffekt på upp till 22 kW (via trefas). Det förutsätter att du utrustat bilen med tillvalet utökad ombordladdare som möjliggör AC-laddning upp till 22 kW.
Du kan ställa in vilken tid bilen ska ladda och ha uppnått ditt önskade laddningsmål. På så sätt kan du anpassa så att bilen t.ex. laddas en tid på dygnet då ditt elpris är lägre.
Med en timer inställd för din tänkta tid för avfärd kan bilen även automatiskt värma upp eller kyla ned kupén till önskad temperatur så att den är behaglig vid avfärd. Det är inte bara bekvämt utan bidrar även till ökad räckvidd genom att kupén är klimatiserad med energi från laddanslutningen istället för batteriet.
I din myAudi-app kan du enkelt se laddstatus för din e-tron när den står på laddning. I appen kan du även ställa in och aktivera komfortklimatiseringen av kupén.
Med funktionen utökad komfortklimatisering kan även sätesvärme, rattvärme och uppvärmning av rutor aktiveras inför avfärd om sådan utrustning finns.
För dig som inte har möjlighet att ladda hemma har du tillgång till ett snabbt växande nätverk med offentliga laddstationer genom Audi charging. Använd en ledig laddstation för att ladda upp din bil t.ex. när du äter lunch eller handlar mat.
Tack vare möjligheten att ladda din Audi med kontinuerlig och hög effekt kan du ladda din bil på kort tid.
Med Audi charging* erbjuder vi Sveriges och Europas största betallösning för laddning av Audi-bilar.
Nätverk med snabbladdning
Inom Audi charging ingår Selected Partner Network, vilket är ett nätverk av operatörer som inkluderar snabbladdare (HPC) med en laddningseffekt på minimum 150 kW. Stationerna är baserade längs riksvägar och motorvägar samt i städer.
I Sverige ingår den snabbt växande operatören IONITY, vilka fokuserar på stationer längs stora motorvägar och trafikleder. Laddeffekten på samtliga IONITY-stationer är 350 kW – högre än vad dagens elbilar klarar av. För en Audi e-tron GT quattro* tar det bara 22,5 minuter att ladda högvoltsbatteriet från 5 till 80 % eftersom Audi e-tron GT quattro har en laddeffekt på upp till 270 kW.
Inom Selected Partner Network ingår även operatörerna Ewiva med snabbladdningsstationer (HPC) i Italien samt Aral i Tyskland.
*CO2utsläpp, blandad körning: 0–0 g/km Elförbrukning, blandad körning: 21,6–19,7 kWh/100 km.
1.
Installera myAudi-app och registrera din Audi.*
2.
Välj din Audi charging-nivå.
3.
Börja ladda direkt via myAudi-app eller ditt laddningskort.
Med myAudi-app kan du hålla koll på din laddning.
Kör till en IONITY-station och starta laddningen genom att sätta i kabeln – och avsluta genom att dra ur den. Autentisering och betalning sker automatiskt, helt utan kort eller app*.
Hur kommer jag igång?
För att använda automatisk autentisering i din Audi, vilket är ett krav för att kunna använda Plug & Charge-funktionen på kompatibla laddstationer, behövs följande:
För laddning i stadsmiljö erbjuder Audi möjlighet att ladda din elbil på Audi charging hub-stationerna i Nürnberg, Berlin, München, Frankfurt, Zürich och Salzburg. Laddningen i Nürnberg är en riktig upplevelse tack vare Audi Lounge med sin avslappnande atmosfär.
Hög in-effekt i bilen tillsammans med ett smart batteri/kylsystem gör att den höga effekten är tillgänglig under större delen av laddtiden, vilket ger en snabb laddning inte bara på pappret utan även i verkligheten. Att kunna ladda med hög effekt ger dig ett extra smidigt elbilsägande och har stor betydelse för användbarheten. Detta leder till att du spenderar mindre tid vid laddstolpen och mer tid ute på vägen.
Vid supersnabbladdare kan batteriet laddas upp till 80 procent på mindre än 30 minuter – vilket sparar avsevärt med tid på långresor. Anledningen till att Audi Q8 e-tron har en så hög laddkapacitet är det avancerade värmereglersystemet, som dessutom ger lång livslängd för batteriet och kraftfulla prestanda även under hög belastning.
Audis sportiga elbil e-tron GT är utrustad med ett 800-volts system som gör att den kan laddas från 10 till 80 % på bara 23 min när den laddas vid supersnabbladdare. Det gör att även ett kort laddstopp utökar räckvidden väsentligt och gör långresor ännu smidigare.
Noterbart är att batteriets laddningstid kan variera beroende på exempelvis utomhustemperatur och användning av förklimatiseringsfunktionen.
Vid laddning av en elbil går det olika fort att ladda vid olika batterinivåer (SoC = state of charge). Generellt sett är det möjligt att ladda snabbt med maximal effekt när batterinivån är lägre för att sedan minska i hastighet ju mer batterinivån ökar. När batterinivån närmar sig 100% minskar hastigheten markant, därför rekommenderas vid snabbladdning att ladda till 80% för att maximera antal nya mil i räckvidd i förhållande till tid vid laddstolpen.
I illustrationen visas laddkurvan för Audi Q8 e-tron 55 och hur bilen under en lång period kan ta emot laddning nära den maximala kapaciteten om 170 kW. Styrkan är att det under optimala förutsättningar är möjligt att ladda med maximal effekt när batterinivån är mellan 5-70%. För att nå 80% batterinivå behöver Audi Q8 e-tron 55 ungefär 30 minuter vid laddstolpen. Det innebär på daglig basis att du kan spara tid när du snabbladdar på resan.
Detta är möjligt tack vare avancerad temperaturreglering i batterierna från Audi, där vätskekylning säkerställer att batteriets temperatur förblir inom det optimala intervallet 25 till 35 grader även vid låga temperaturer. Hela 22 liter kylvätska cirkulerar i totalt 40 meter kylledningar. Vilket gör att du kan ladda med högre effekt under längre perioder, än för andra konkurrerande elbilar.
1. Kör du mest korta sträckor? Audi rekommenderar att du laddar upp till 80 % för daglig användning.
2. Ska du köra en längre sträcka? För att nå maximal räckvidd, ladda din Audi till 100 %. Om du regelbundet laddar din Audi till 100 % åldras batteriet snabbare och den användbara batterikapaciteten minskas.
3. När ska bilen laddas för optimal livslängd? När du parkerar bilen, se till att laddningsnivån är mellan 30 och 80 %.
Alla högvoltsbatterier för Audi laddhybrider och elbilar är konstruerade för bilens livslängd och Audi garanterar dem i åtta år eller 160 000 kilometer efter ursprunglig leverans (det som inträffar först).
Inkluderade buffertar ger extra skydd för ditt högspänningsbatteri mot oavsiktlig, skadlig överladdning och djupurladdning.
1. Total kapacitet (brutto)
2. Användbar kapacitet (netto)
3. Skydd mot överladdning
4. Skydd mot djupurladdning
Grafiken är endast för illustration.
Kapaciteten hos högvoltsbatteriet i en elbil anges i brutto- respektive nettokapacitet.
Bruttokapaciteten är hela den fysiska kapaciteten hos högvoltsbatteriet. För att skydda mot urladdning, för att öka livslängden och för att säkerställa nödstartreserv är dock det tillgängliga energiinnehållet begränsat.
Detta faktiskt användbara energiinnehåll i batteriet kallas nettokapacitet.
Grafiken är endast för illustration. Batterikapaciteten visar exempel för Q4 e-tron 40.
Tel: 0200-89 86 77
Öppet dygnet runt, svensktalande support alla dagar 8-20. Övrig tid erbjuds support på engelska.
Mail: digitalsupport.se@audi.de